skillnad på halvhalt och förhållning

Sv: skillnad på halvhalt och förhållning

Sammasak?
Funderar ???
halvhalt - substantiv
förhållnig - verb

Det bror ju på hur du gör

en samlande halvhalt borde vare en förhållning av framdelen, men en aktivering av bakdelen ( så bakldelen kommer närmare)

Sedan finns det ju andra halvhalter

En förhållning kan man ju göra för att lugna ned - men det vill man ju inte med en halvhalt

så det beror på

Jag ser det liknande så som Susan skriver ovan.

Förhållning: "broms" (grovt uttryckt, men mer broms än aktivering om man säger så, för att lugna ned, sänka tempot osv)
Halvhalt: "statuscheck" och aktivering där man ber om mer aktivering och samling.

Att sedan mina halvhalter oftast blir just bara förhållningar (eller helt uteblir) är ju en annan femma... :angel:

En förhållning kan man ju göra för att lugna ned - men det vill man ju inte med en halvhalt

så det beror på

Och jag håller inte med om det här. Det man "lugnar ner" är takt och eller tempo i regel och det sker bäst som en halvhalt det också, tycker jag.

Jag ser nog förhållning mer som en förstärkning av sätesinverkan i halvhalt (inför och i övergångar bla) om den inte går igenom.

Bra fråga förresten, att döma av svaren:idea: Det är såna där ord många använder men kanske inte förtydligar så bra vad man avser.

Rent impulsivt tänker jag att förhållning gör man med handen och halvhalt med sätet. Men så tänkte jag ett varv till och då var det ju inte så enkelt. En förhållning kan man göra med sätet också och en halvhalt kan göras med handen som en komponent.

Men jag tycker nog att förhållning tar man i bromsande syfte. En halvhalt är aktivering den bärande kraften.

Men jag tycker nog att förhållning tar man i bromsande syfte. En halvhalt är aktivering den bärande kraften.

Jag skulle kanske kunnat säga det också men när jag tänkte ett varv till så är en sån egentligen alltid helt meningslös utan annan inverkan som säte, vikt, dvs eg halvhalt för annars blir det ingen kvalite alls i "bromsandet" som ju eg är en tempoväxling och/eller uppbalansering/samlande, dvs alltså en halvhalt..:cool:.

Så för mej är det en förstärkning av säteshjälpen faktiskt.

Jag sökte på halvhalt o förhållning på nätet och det är faktiskt väldigt förvirrat vad det är även i andra beskrivningar. :angel:

I mitt sätt att tänka så är förhållning mer att jag bara ''hålla tillbaka'' eller att stämma av, vad händer om jag kramar tyglen är lyssnar hästen, det är nog mer en förhållning för mig.

Medans halvhalt är mycket mer, då vill jag åt bakbenen, jag vill helt enkelt aktivera hästen med halvhalten och i förhållningen vill jag stämma av den.

Något sådant, grymt svårt att förklara och ju mer man tänker ju svårare blir det:p

Tycker både du och Rumpis förklarar väl :)

I mitt sätt att tänka så är förhållning mer att jag bara ''hålla tillbaka'' eller att stämma av, vad händer om jag kramar tyglen är lyssnar hästen, det är nog mer en förhållning för mig.

Medans halvhalt är mycket mer, då vill jag åt bakbenen, jag vill helt enkelt aktivera hästen med halvhalten och i förhållningen vill jag stämma av den.

Något sådant, grymt svårt att förklara och ju mer man tänker ju svårare blir det:p

Ja jag förstår men när jag tänkte på det funderade jag på om det inte egentligen bara är en gradskillnad upp till halvhalten med högre krav, alltså att det på en skala är mellan att ta upp dvs "bromsa upp" och en halvhalt med krav på ökad samling:confused:

För som jag tänker på det så är väl målet att aldrig bromsa upp enbart med handen man vill alltid ha all "inbromsning":p med bakbenen med, oavsett sammanhang nästan, så även om man tycker sej enbart krama tygeln tror jag att man ändå balanserar upp med sätet och altså är det en form av halvhalt fast inte med samlingskraven som är i andra änden av skalan.:confused:

Jag krånglar antagligen till det och är dessutom inte klar över vad som eg kallas halvhalt om man skulle analysera det, och inte heller bra på att tänka vad man gör ens, så jag ger mej för era synpunkter:D

Som sagt sökte jag på nätet och det finns massor om förhållningar och halvhalter men inte någon gemensam tanke om skillnaden eller ens vad det är:cool:

I min tanke har det med övergången att göra.

Förhållningen når aldrig övergången.

Halvhalten är början på varje övergång.

Övergångar har vi mellan alla växlingar.

Förhållningen är samma rörelse fram tills dess att det övergår till att bli en halvhalt.

Tanken är alltid att nå bakbenen och det gör man ju vare sig man vill eller ej när man håller i tyglarna.

Jag tror man måste definiera vad man menar för att förstå varandra i diskussionen.
En förhållning ska gå ner i bakhoven, dvs hela vägen. Men när gör man enbart en förhållning i handen utan att göra något annat samtidigt?

Gör du tex förhållningen före halvhalten, alltid? (och vad är en förhållning o en halvhalt eg? )

Hur gör man i en övergång? När kommer vad in? Halvhalten in i övergången är jag med på, och att i så fall kommer ev förhållning före, men den kan även komma om halvhalten inte går igenom:confused:

Jag vet inte ens själv när jag tänker på det, måste fundera, för jag tror att det varierar. Men jag tänker fortfarande att en halvhalt kan göras med olika krav på samling, och att jag inte vet när man gör enbart en förhållning utan sätesinverkan och är det då i kombination med en halvhalt eller vad:confused:

KL

Ledsen om jag rört till diskussionen, ska nu studera kloka svar:D

Tanken är alltid att nå bakbenen och det gör man ju vare sig man vill eller ej när man håller i tyglarna.

Fast kanske inte alltid på det sätt man tänkt sig! :D Det är ju trots allt inte jättejättevanligt att se vanliga hobbyekipage utöva halvhalter som går "på rätt sätt" ner i bakhoven och fram igen. Oftast blir det ju mer en "stum" bakbensisättning, en stampning och en strypning av energin. (Och givetvis räknar jag mig själv också till hobbyekipage)

Själv fick jag myror i huvudet och kan inte definiera skillnad mellan halvhalt och förhållning - vilket onekligen tyder på att frågan var superintressant! Jag tror att jag tänker som Rumpnissen, Lancet, Susan, SaraMara m fl.

På ett sätt så är ju en förhålling och en halvhalt ganska lika varandra egentligen. Kan det inte vara så att en förhålling är en "mildare" variaton på en halvhalt? Tycker bättre om halvhalter än förhållningar, vid en halvhalt får man mer samling, bakbenen inunder sig och en bra början innan ett nytt moment. Men en förhållning, hmm... är ju ett bra sätt att kolla läget liksom, har jag en riktig bjudning och ger hästen efter? Är det cement i munnen eller är det som silke? Förhållningar är ju väldigt bra på hästar som bara "gnatar på", upprepade sådarna med eftergift när hästen svarar.

En förhållning är för mig att jag ber hästen stanna kvar hos mig, en halvhalt är ju mer en ökning av samlingen eftersom du ber hästen vinkla om mer.

Ja så är det för mig iallafall.

Kanske lättare när man tänker i hopptermer för där måste du ju förhålla en del innan hindren på vissa hästar så dom inte går iväg för mkt.

En förhållning är för mig att jag ber hästen stanna kvar hos mig, en halvhalt är ju mer en ökning av samlingen eftersom du ber hästen vinkla om mer.

Ja så är det för mig iallafall.

Kanske lättare när man tänker i hopptermer för där måste du ju förhålla en del innan hindren på vissa hästar så dom inte går iväg för mkt.

Ja hoppning ja, men jag gör mer än förhåller med handen även där, om det går lite fort, rätar upp mej lite, använder sätet alltså. Är det en halvhalt fast en hopphalvt med de kraven man har i hoppning:confused: Eller en förhållning? För man vill inte enbart att dom ska bromsa upp farten i så fall utan att förskjuta vikten bakåt och få in bakbenen mer, tänker jag :confused:

I dressyr däremot fungerar inte bromsa upp farten genom förhållning tycker jag, utan det är genom magen o sätet och förhållning enbart förekommer inte, utan alltid i kombination med ngt annat och i tempoväxlingar o övergångar tex är magen och inte handen det som jag får använda, i första hand, men ev i kombination med förhållning.

Jag förstår precis vad ni säger och skillnaden men den är mindre glasklar ju mer jag tänker hur man eg gör:confused:

Man ska inte tänka så mycket:angel:

Sen finns det ju RGB-halvhalter också! :D För tio år sen när jag gick på ridskola (som vuxen) var det en ridlärare som använde sig av det uttrycket och vi elever ställde oss frågande.

"Rolf-Göran Bengtsson-halvhalter" sa ridläraren skrattande. Det var i samma veva då Rolf-Göran gjort en ritt som sänts på tv då han tog igenom en halvhalt så kraftigt att hästen satte sig på rumpan i stort sett och de kom aldrig över hindret. Utföres medelst sågande och attityden "Lyssna eller bli korv!". Det var det eller kraschlandning som gällde.

Liknande trådar

Ridning Hej:) Jag undra hur man gör en bra halvhalt. Har inte riktigt fattat hur man gör. Tack på förhand:bow:
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 259
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka