Skillnad på halt och icke halt häst

TeamLundVer

Trådstartare
Ursäkta rubrikvalet men jag kunde verkligen inte komma på ngn annan rubrik. Självklart vet jag skillnaden på en halt och icke halt häst, i teorin iaf :p

Min förra häst blev skadad 2004 och avlivades 2010 pga samma skada/ hälta. Min nuvarande pålle blev skadad förra sommaren - gaffelbandsfästet vänster bak och är nu under igångsättning.

Problemet är att jag har blivit miljöskadad - tror jag - för nog tusan tycker jag att han ser halt ut trots att vet. inte håller med och nog tusan tycker jag att alla andra hästar också ser halta ut :angel: Det har liksom satt sig på hjärnan på mig.

Nu skulle man kunna tycka att det är väldigt enkelt - vetkolla hästen och säger de Ok så är han OK. Problemet är att jag tycker han ser olika halt ut var dag (eller ja vissa dagar ser han ok ut - typ när jag har en bra dag kanske ;)) Alltså olika ben osv och jag kan ju inte springa till vet. flera gånger i veckan bara för att jag har fått hjärnsläpp..

Skulle därför uppskatta om ni kära Bukare hade lust att lägga in filmer på hästar som dels går helt rent och dels visar hälta av ngt slag så att jag kan lära mig vad som är normalt igen (har börjat jämföra hans gång med hundens och det är kanske inte helt korrekt :rofl:). Jag måste få bort mina nojjor helt enkelt.

Ber om ursäkt för rörigt inlägg men hoppas på lite hjälp iaf :)

Senast ändrad:
Sv: Skillnad på halt och icke halt häst

Jag tror att "vill" man se hältor så ser man hältor. Likaså om någon säger till någon att den hästen är halt, då ser alla att hästen inte är fräsch. Ser dom samma häst utan att veta om någonting, då ser dom ofta ingenting. Jag vet däremot inte om dom säger så för att inte verka dumma och blinda.

Så det är svårt det där, jag tror att om man känner sin egen häst att man får gå mycket på hästens humör, hästen framåtbjudning och villighet att röra sig under jobb osv. Jag känner iallafall väldigt tydligt om det är något som besvärar min häst även om andra inte ser det.

Jag var väldigt nojig en period och överanalyserade varenda steg min häst tog och såg hältor överallt. Jag har dock slutat med detta och kör på att om jag inte reagerar så är det inte något som är fel. Jag litar på min magkänsla och undviker att överanalysera hästens gångarter och leta millimeter efter millimeter på hästens ben för det kaaanske kan vara någon liiiten svullnad någonstans trots att jag inte misstänker något egentligen.

Men detta kräver ju också att man känner sin häst, är det en ny häst är det inte lika lätt kan jag förstå.

Senast ändrad:

Spring med din häst på hårt underlag och lyssna på takten. Där har du ett enkelt knep att veta om hästen är halt eller inte. En ohalt häst är ren i takten och det hörs tydligt om den är det eller inte när den travar på t e x asfalt. Förutsatt att den har skor då, för det är lättast att höra med skor på alla fyra.

Det är tydligen inte alltid så enkelt:

http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/forskningskollen-bedomningen-av-haltor-varierar.htm

Min häst är ett "levande bevis" för att det kan finnas hälta som inte alla veterinärer hittar. Det tog flera vet.besök innan den egentliga hältan, dvs bakbenshältan, hittades på min häst...

Levande bevis är väl just att det verkligen är en häst eftersom dom har motorn bak och att 9 av 10 frambenshältor är secundärt.

Man noterar dock med glädje att mer än en yrkesgrupp börjar notera att hästar har fyra ben.:bow:

Det finns ju undantag förstås, men de är ju relativt ovanliga. En kompis pappa hade en häst som han hävdade i flera år inte var helt ren. Inte halt, men en aning oren i travökningar. Tävlingsdomare såg ingenting, veterinärer såg ingenting. Endast han själv, en hopptränare på Strömsholm och ridskolechefen sa sig se detta. Många, många veterinärunderökningar gav ingenting. När ägaren till sist tjatat sig till en röntken av höftleden hittade de ett fel där.

Jag tror att "vill" man se hältor så ser man hältor. Likaså om någon säger till någon att den hästen är halt, då ser alla att hästen inte är fräsch. Ser dom samma häst utan att veta om någonting, då ser dom ofta ingenting. Jag vet däremot inte om dom säger så för att inte verka dumma och blinda.

Så det är svårt det där, jag tror att om man känner sin egen häst att man får gå mycket på hästens humör, hästen framåtbjudning och villighet att röra sig under jobb osv. Jag känner iallafall väldigt tydligt om det är något som besvärar min häst även om andra inte ser det.

Jag var väldigt nojig en period och överanalyserade varenda steg min häst tog och såg hältor överallt. Jag har dock slutat med detta och kör på att om jag inte reagerar så är det inte något som är fel. Jag litar på min magkänsla och undviker att överanalysera hästens gångarter och leta millimeter efter millimeter på hästens ben för det kaaanske kan vara någon liiiten svullnad någonstans trots att jag inte misstänker något egentligen.

Men detta kräver ju också att man känner sin häst, är det en ny häst är det inte lika lätt kan jag förstå.

Jag kan nog inte skylla på att det är en "ny" häst längre, har haft honom sen 2007 :p Däremot blev han sjuk 2010 och ungefär när han tillfrisknade så fick han skadan :( så jag har liksom inte sett honom i lina på 1½ år så man blir ju lite osäker.

Denns gången är det efter 1 veckas vila (jag har varit sjuk) som jag tyckte att det såg konstigt ut och det vore ju märkligt om skadan går upp under vilan.. (märkligare saker har dock hänt).

Kollade igår också och jo nog är han halt fast nu kändes det mer som höger fram än höger bak :confused: Pratade med stallägaren och tydligen var han mer i luften än på marken under onsdagseftermiddagen så det skulle ju kunna förklara en del. Är väl förhoppningsvis en sträckning den lille akrobaten lyckats med.

----------------------

Oavsett vad är jag fortfarande väldigt sugen på filmer med ohalta och halta hästar så att man lär sig se skillnad. Vad är normala "konstigheter" (ex. stelhet, inte tillräcligt uppvärmd, obalans osv) och vilka ska man börja analysera vidare?

Problemet med filmer är att alla hästar inte rör sig exakt likadant. De ska ju vara jämna osv, men vissa hästar har kortare steg, andra längre, vissa har mer bakbensaktivitet och andra mindre.

Om häst A är inaktiv bak kan det vara normalläget för den, den är lat/bekväm och/eller har en exteriör som gör det svårare att naturligt jobba bakifrån. Medan om häst B är inaktiv bak är det ett tydligt tecken på att den hästen inte är helt hundra.

Så man behöver eg jämföra hästen med hästens eget normalläge. Och det kräver ju man känner hästen och/eller har normalläget på film att jämföra med.

Jag känner mycket, mycket små hältor/rörelsestörningar men jag SER svårtligen hältor under 1 grad. Ens på min egen, jag har stått och tittat på honom i longeringe ett stort antal gånger. Och ens när jag försöker, när veterinären förklarar vad hen tittar på - så jag kan helt missa att se just små hältor.

Jag kände en mycket liten hälta (bedömd till ½ grad initialt), men när vet tyckte 'men HÖR du inte då?' så jo då hörde jag ju att nedslaget på ena bak var hårdare än på andra bak. Det bak som slog ner hårdare var det friska benet.

Så som någon sa, hitta betong/asfalt (om det är en skodd häst) och försök LYSSNA. Det kan många gånger vara lättare än att se.

Sen som också tagit upp - olika veterinärer bedömmer samma häst olika. Så kanske skulle det hjälpa dig att ta en second opinion av en annan vet/annan klinik?

Jag har haft två erkänt duktiga veterinärer, två stycken ET, samt annat duktigt hästfolk som har missat bakbenshältan på min häst. Hästen har ansetts ouppmärksam, lat, etc. Själv har jag undrat varför i hela friden jag inte kan rida min häst... :( Hon har snubblat med fram, tappat bakben i nedförsbackar, känts allmänt vinglig bak, osv. Så det är inte alltid så lätt, helt klart!

Det enda jag kan säga som förklaring är att om man tittar på benen blir det i princip alltid fel... Om nu inte hältan är jättemarkant. Vilken häst som helst blir "halt" om man fokuserar på benförflyttning en längre stund.

Jag har alltid gått på "huvudets rörelser" vid frambenhälta och korshalvorna vid bak - och alltid på rakt spår!

Att träna upp ögat för hältor på böjt spår tror jag kräver många års erfarenhet - visst kan man se att något är ojämnt, men att därifrån lokalisera hältan är svårt.

Fast - det är viktigare att upptäcka ojämnheten - sen får en utökad undersökning avgöra VAR hältan egentligen sitter.

Det enda jag kan säga som förklaring är att om man tittar på benen blir det i princip alltid fel... Om nu inte hältan är jättemarkant. Vilken häst som helst blir "halt" om man fokuserar på benförflyttning en längre stund.

Jag har alltid gått på "huvudets rörelser" vid frambenhälta och korshalvorna vid bak - och alltid på rakt spår!

Att träna upp ögat för hältor på böjt spår tror jag kräver många års erfarenhet - visst kan man se att något är ojämnt, men att därifrån lokalisera hältan är svårt.

Fast - det är viktigare att upptäcka ojämnheten - sen får en utökad undersökning avgöra VAR hältan egentligen sitter.

Fast det är ju långt ifrån säkert att hästen är halt på rakt spår bara för att den är halt på böjt ;)

Jag tror som du säger att mkt av min nojjighet beror på att jag fokuserar på benen och det hela tiden under longering. Vi går säkert inte helt jämnt själva heller vartenda steg :angel: Som sagt jag tycker ju att varenda häst är halt för visst har de ett konstigt sätt att gå på i traven egentligen? :p

I onsdags tyckte jag dock att han rörde sig konstigt i korset men att det liksom var innan benet kom till marken (höger bak), stretchade och massrade korset med liniment. Igår tyckte jag han såg bättre ut bak men att han rörde sig konstigt fram (fortf. höger) också det innan hoven nådde marken så då masserade jag kors + fram mot bogen. personligen tycker jag att detta tyder på att han fått en sträckning någonstans på höger sida. Annars borde väl hältan uppkomma diagonalt?Dessutom om jag inte är helt fel på det så borde väl hältan uppkomma i samband med att hoven går i marken om den sitter i benet? Nu borde det sitta betydligt högre upp.. hmmm klurigt det där..

Tänkte fortsätta med att kolla av honom var dag och massera så får vi se helt enkelt. Är så trött på hältor nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen.

Problemet med filmer är att alla hästar inte rör sig exakt likadant. De ska ju vara jämna osv, men vissa hästar har kortare steg, andra längre, vissa har mer bakbensaktivitet och andra mindre.

Om häst A är inaktiv bak kan det vara normalläget för den, den är lat/bekväm och/eller har en exteriör som gör det svårare att naturligt jobba bakifrån. Medan om häst B är inaktiv bak är det ett tydligt tecken på att den hästen inte är helt hundra.

Så man behöver eg jämföra hästen med hästens eget normalläge. Och det kräver ju man känner hästen och/eller har normalläget på film att jämföra med.

Jag känner mycket, mycket små hältor/rörelsestörningar men jag SER svårtligen hältor under 1 grad. Ens på min egen, jag har stått och tittat på honom i longeringe ett stort antal gånger. Och ens när jag försöker, när veterinären förklarar vad hen tittar på - så jag kan helt missa att se just små hältor.

Jag kände en mycket liten hälta (bedömd till ½ grad initialt), men när vet tyckte 'men HÖR du inte då?' så jo då hörde jag ju att nedslaget på ena bak var hårdare än på andra bak. Det bak som slog ner hårdare var det friska benet.

Så som någon sa, hitta betong/asfalt (om det är en skodd häst) och försök LYSSNA. Det kan många gånger vara lättare än att se.

Sen som också tagit upp - olika veterinärer bedömmer samma häst olika. Så kanske skulle det hjälpa dig att ta en second opinion av en annan vet/annan klinik?

Sant, det var därför jag tyckte det hade varit intressant med filmer - helst på samma häst som halt och ohalt så att man kunde se de olika normala röreslemönstren som olika typer har och när det är onormalt för just den hästen.

Sist jag var inne med honom så var det 2 vet. 1 kiropraktor och en hel del folk som tävlar på lite högre nivå som stod och kollade när jag longerade så jag utgår ifrån att de borde ha rätt. Skadan i gaffelbandsfästet är ju konstaterad (var halt på 3 ben då i början) och den sitter på vänster bak och det benet ser helt ok.

Faktsikt tyckte jag att danne såg bra ut i vänster varv övht. det var (igår) höger fram i höger varv som inte kändes hundra.

Det finns ju, tyvärr, hältor som kommer och går med. De är ett helsike att utreda.

Så, om du känner efter vad magkänslan innerst inne säger? Säger den att 'jag är bara nojig' eller säger den 'det ÄR något?'

Jag hade magkänsla sist att 'det är inte bra'. Små små förändringar att jag kunde inte ens sätta fingret på det. UA på klinik.

Magkänslan var kvar, och tilltog. En vecka senare kollade jag om honom. ½ grad initialhälta ena bak, 1 grad böjhälta samma bak.

Så man KAN ha rätt i en känsla/misstanke FAST hästen är UA. För det man reagerar på kan vara de första små tecknen som man märker just för man känner sin häst.

Men man kan också se spöken mitt på ljusa dagen. Jag undviker att titta på min stora, jag kan TITTA BORT när han travar i hagen just för att INTE börja noja om 'är han inte halt/ojämn/otaktmässig/whatever'. Jag hältkollar ytterst sällan hemma heller. Men jag litar på magkänslan, håller den i sig mer än några dagar ÄR det nåt som inte är okej helt enkelt. Dessutom rutinkollar jag på klinik med jämna mellanrum. Dels naturligtvis för att få fatt i ev skit tidigt, men också för att försöka minska nojan och kunna rida på och njuta mellan de.

(Min har en gedigen klinikhistorik, har väl lyckats med det mesta utom att vara dräktig - det är en valack.., och jag kan mycket, mycket lätt få total noja. Allrahelst som han är totalt opålitlig eller hur man ska säga. Han kan lura i vem som helst att han mår priiiima. Fast han inte gör det. Som när han gick en distansritt utan att ens jag reagerade på något, och båda veterinärerna gav tummen upp både innan start och efter. Jag hade möjligen velat se mer 'tryck' och 'power' i honom, men det var då allt. En vecka efter tävlingen hade jag en sen innan bokad rutinkontroll på klinik. Han gick ritten med dubbel ledinflammation på ena bak.. Fatta ha en SÅN häst - man kan inte ens tro på vad man ser och känner. Jättekul... :S)

Denn gången är det ngt. Så mkt vet jg iaf.

Kollde igår igen. Helt ren i skritt bägge varven, helt ren i trav vänster varv, ngt halt höger fram i höger varv dock inte i vart steg.

----------
Annrs tror jag oft det är nojja för ALLA hästr kan väl knappast vara halta?

----------
Annrs tror jag oft det är nojja för ALLA hästr kan väl knappast vara halta?

Sanning med modifikation, alla hästar sparar en svaghet någonstans, precis som vi arbetar mer med höger hand/arm om vi är högerhänta. Detta ger en viss snedfördelning muskulärt även om det inte direkt märks, får hästen sedan en skada någonstans där den avlastar så får den en ännu större snedhet och det kan bli låsningar i kroppen som gör att den inte rör sig optimalt.
Fixar man inte låsningarna så kommer så småningom överbelastning ske och en sekundär hälta någonstans.
Samma om hästen halkar och drar till sig någonstans, blir i princip alltid en förskjutning i ryggen som sedan påverkar rörelsen i kroppen och hältor/rörelsestörningar kan uppstå.
Alla rörelsestörningar är inte hältor, men kan definitivt bli om hästen går med det för länge.

Diffusa orenheter som verkar flytta runt sitter ofta högt upp baktill, en förskjutning/låsning i länden eller korset är ganska troligt (det har för övrigt de flesta hästar oavsett, någon gång).

Det är hur svårt som helst att komma på vad som felar när det är diffusa markeringar/hältor. Det kan också röra sig om smärtminnen...jag har haft en häst på tillridning som hade klara rörelsestörningar fram (tog inte ut steget med höger fram lika som med vänster) och efter utredning där det konstaterades att inga skador fanns började jag träna henne i att öka steget , ta emot mer med höger fram (lite sidvärt i mindre backar etc) så "glömde" hon bort minnet efter ett tag. Även hoven började växa normalt, den var 1,5 stl mindre än vänster från början.

Hon hade 5 år tidigare skadat bogen, visade det sig, men det var alltså utläkt och problemet var ett smärtminne som gick över med träning (konstaterat av 3 veterinärer som undersökte henne samtidigt).

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 730
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 820
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka