skillnad på friskintyg/veterinärbisiktning?

J

Jaba

INgår det även böjprov vid ett friksintyg?

Är det några skillnader annars?

Sv: skillnad på friskintyg/veterinärbisiktning?

När jag köpte min ponny var jag inte med på besiktningen av henne, så dom gjorde inte böjprov...

min gammel ponny är på hälsoundersökning ca. 1 gång/år. för att kolla att hon är bra/frisk (hon är 37 år) hon böjs igenom både högt och lågt samt allt annat som görs vid en bes.

jag tycker/upplever att det är samma sak, iaf. här på vår klinik oavestt om jag kollar mina egna hästar eller om det är en försäljnings bes.

vet att vissa inte är lika noga med böjprov, personligen tycker jag att det är en oehört viktig bit. vissa "problem" visar ju inte sig utan provokation och då kan man ju förhoppningsvis "mota olle i grid" redan i ett tidigt skede.;)

Själv tycker jag inte de skulle vara någon skillnad dock var det de på priset jag hörde.

Friskintyg: 600 kr
Vet besiktning: 1000 kr

Så någon skillnad måste de ju vara.

friskintyg är ju nåt man ska ha för att köra över gränsen till norge tex, eller nån annanstans utanför eu.

i friskintyg ingår bara att kolla så hästen är frisk och inte har några smittsamma sjukdomar. om den är halt eller ej spelar ingen roll sas.

Misstänkte detta.

Varför begär då alla travhästägare som säljer/köper att hästen ska ha friskintyg om inte hältundersökning ingår?

Lika så tyckte en bekant att jag skulle begära friskintyg på hästen om jag skulle leasa den pga ev lite oren.

Då är det ju skit samma....

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 016
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 481
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 428
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka