Skillnad på bett från hund och varg?

Pancakes

Trådstartare
Är det stor skillnad på bett från hund och varg? Jag funderade på det idag när jag läste en artikel om en hund som attackerades för drygt en månad sedan där länsstyrelsen nu konstaterat att det nog var en varg som orsakat skadorna (LÄNK).

Ägaren såg inte attacken så från början gissade man örn eller varg. Nu ifrågasätter jag inte länsstyrelsens teori, jag är mest nyfiken för egen del. Skiljer bettet sig så mycket att man kan stryka hund, eller är det något annat som man kan tänka sig gör att länsstyrelsen inte ser det som troligt?

Sv: Skillnad på bett från hund och varg?

Ja de skiljer sig. En varg har ett mycket kraftigare bett än en hund vilket gör att bettskadorna ser annorlunda ut. Likaså skiljer sig tassavtryckens storlek samt avståndet i stegen.

Hade ett angenämt samtal med en representant från länsstyrelsen som var ute och spårade vargen som sägs stryka runt här nere i absoluta södern. Han var 80% säker på att skånevargen är en hund av modell större.

Bettstyrka och även storlek på käkarna skiljer sig ofta markant mellan hund och varg, även sättet hund och varg anfaller/biter verkar skilja sig åt om man ska tro på Länsstyrelsen. Vargar går på ovanifrån/bakifrån medan hundar oftast går på framifrån och ger skador i ansikte. Enligt deras "guide" för att identifiera "förövaren".

Intressant anekdot fran mina hemtrakter.
Dar var for ett tiotal ar sedan en varg dar vi bor. Vi har verkligen inte mycket varg sa det har var en stor handelse i lilla staden.
Flera personer hade sett vargen och manga experter kom for att spara, mata tassavtryck och spekulera. Det var utan tvekan en varg, inget annat alternativ, sa experterna.
En dag ringer en aldre dam och sager att hon sett vargen, men konstigt nog hade den en kon pa huvudet, hon var radd att den fastnat i nagot.
Efter ett tag ringde en bonde. Han hade en falla ute i skogen (ej helt saker pa vad for slags, gravling kanske?). Bonden var helt till sig nar han ringde for han hade sett pa hall att det satt en varg i buren!
I buren satt en Akita Inu tillhorande valdigt goda vanner till familjen.
Taro, som vargen hette skamdes rejalt nar matte ringdes in for att plocka upp honom och efter matning av tassar, foton etc etc kom man fram till att Liareds vargen hette Taro och var definitvt domesticerad.

Hunden holl sig oftast hemma men da och da kunde han ta sig en stroll i omgivningen. Han var "vargfargad", stor som ett hus och travade med svansen utstrackt.
(Jag vet att historien ar sann.)

Vår schäfer är grunden till tre olika "vargrykten" här i byn.

Folk har ingen jävla aning om vad det är de ser, allt som är stort, gråbrunt och har svans är varg!

Folk har ingen jävla aning om vad det är de ser, allt som är stort, gråbrunt och har svans är varg!

Dom behöver inte ens vara gråbruna. Jag har fått kommentarer från två olika personer att jag inte får ha en varg som husdjur.. och min odåga är vit och inte det minsta lik en varg, förutom att hon har stående öron och i schäferstorlek :crazy:

+ apocalypsen

Tack för svaren!

Att spåren och sådär skiljer sig vet jag ju men hur betten såg ut insåg jag att jag inte hade en aning om. Tack :)

Corminta + Migo: Man hör ofta om folk som misstar hundar för vargar, själv har jag aldrig sett varg ute i naturen och kommer nog inte få göra heller om jag bor kvar här.

Hade ett angenämt samtal med en representant från länsstyrelsen som var ute och spårade vargen som sägs stryka runt här nere i absoluta södern. Han var 80% säker på att skånevargen är en hund av modell större.

Tror jag också. Inte särskilt stor chans att en varg skulle springa runt osedd här nere i jakttider. Dock har jag hört ryktas att en varg skjutits i Skåne ett par veckor innan fårattacken i Skurup, men trovärdigheten i påståendet är osäker

+ apocalypsen

Tack för svaren!

Att spåren och sådär skiljer sig vet jag ju men hur betten såg ut insåg jag att jag inte hade en aning om. Tack :)

Corminta + Migo: Man hör ofta om folk som misstar hundar för vargar, själv har jag aldrig sett varg ute i naturen och kommer nog inte få göra heller om jag bor kvar här.

Varg eller ÖRN ???!!!!!

Jag har sett en varg :love: hemma på min gård strök det en varg i ca en veckas tid ( troligtvis en löptik) 100% när man ser hur dom rör sig...finns ingen hund som rör sig som en varg...

Ja, jag har själv inte sett varken småländska örnar eller vargar så jag vågar inte uttala mig om sannolikheten :p

Svärföräldrarnas förra jämte som var stor som ett hus och sprang gärna utan kringelknorren på svansen försvann iväg från jaktområdet, de hade hämtat upp honom närmare Sollefteå nära riks 90, dagen efter rapporterades det om vargobservation just längst riks 90 nära Sollefteå :angel:

Angående länken, tycker det är mer eller mindre märkligt att en sån liten hund ens klarade sig med livet i behåll om det nu var en vargattack.

Tror jag också. Inte särskilt stor chans att en varg skulle springa runt osedd här nere i jakttider. Dock har jag hört ryktas att en varg skjutits i Skåne ett par veckor innan fårattacken i Skurup, men trovärdigheten i påståendet är osäker

Var väldigt många samtal till jobbet härom veckan om den vargen. Jag körde bort till området när jag var ledig för jag ville se hur spåren såg ut. Det var då jag såg folket från länsstyrelsen. Enligt dem var tassavtrycken för små och det var för kort steglängd (en varg har nästan 2m i steglängd) plus att det stämde väl inte helt med varg hur djuren var slagna.

Förstår att boskapsägarna gärna vill ha det till varg. Är det rovdjusskadad boskap får de ersättning, är det hund, blir det inte en krona. Fanns en artikel om det i lokalblaskan http://www.trelleborgsallehanda.se/skane/article1736513/Annu-fler-far-doda.html

Amen!
En släkting har förlorat sin finnspets till örn, och det var en fullvuxen hund (om än en liten tik).

KL

Vår hund "går till angrepp" ovanifrån.
Tycker oxå att man kan se när hundar leker busar härjar småbråkar, tar varann över rygg nacke...

Tycker oxå att om en hund jagar ett byte så borde det logiskt hoppa på bytet bakifrån, inte springa om det och vända och anfalla framifrån:crazy:
Eller missförstår jag hur länsstyrelsen menar:o

Och jag som ser en del jaktbeteende hos mindre lämpade vallhundar på olika kurser, ser att de jagar ikapp bakifrån, drar tag i ett lår och håller fast för glatta livet.

Fast det kanske är mycket varg i dem då:devil:

Här på ön (Öland) är det relativt vanligt att havsörnarna tar mindre boskap. De har även försökt ge sig på hundar vid tillfällen.. De ger sig säkert in på fastlandet också.

Jo det tror jag säkert men att inte se skillnad på om det är en varg eller en örn låter ju lite....okunnigt.

Får dom inte ersättning av hundägaren? (Om nu denne återfinns)

Om hundägaren återfinns, blir det en civilrättslig process där boskapsägarna, på egen bekostnad, blir tvungna att stämma hundägaren för att få pengar. Har hundägaren inga pengar så spelar det ju ingen roll om det blir en dom och de går med sin fodran till fogden som inte har något att mäta ut. Då blir det inga pengar vilket som.

Jag tror inte att man får tag i någon ägare ens om man hittar hunden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka