Skillnad ledinflammationer

Sv: Skillnad ledinflammationer

P_L - vad kallar man då den mer 'akuta' ledinflammation man kan se efter t ex en vrickning eller yttre våld mot leden? *nyfiken*

Jag vet att du har bra koll Alexandra men eftersom många frågar om sånt här tar jag chansen att skriva lite allmän anatomi-info:

Knyt näven på högerhanden och lägg vänsterhanden som en skål runt den högra. Nu har du en enkel modell av en led. Tänk dig att dina händer är skelettben och på båda sidor om dina händer finns ligament som håller allt på plats.

Om leden böjs för mycket eller åt fel håll så används bland annat de här begreppen:

Luxation = urledvridning, ledytorna ("dina händer") har inte längre kontakt med varandra.

Subluxation = delvis urledvridning, ledytorna har gått isär men har fortfarande kontakt med varandra. De stödjande ligament kan vara helt eller delvis av.

Sprain (vet inte om det finns någon latinsk term) = vad vi på svenska kallar en vrickning eller övertänjning. Ligamenttrådar som sträckts längre än vad deras töjbarhet tillåter - kan vara allt ifrån en lätt svullnad till att ligament är helt av vilket gör leden instabil.

Inflammationen som uppstår är kroppens reparationsprocess, och har såvitt jag vet inget särskilt namn (om jag har fel i detta hoppas jag att någon upplyser mig).

TS ursäkta kapningen.

Sv: Skillnad ledinflammationer

Det är lugnt, all diskussion runt ämnet är intressant! Kom gärna med tankar om själva trådämnet oxå!

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat