Skillnad grov smäcker isis?

Sv: Skillnad grov smäcker isis?

När jag köpte Godi var han jättetjock, han gick ner massor och när han han såg ut såhär...
IMG_0105.jpg

...tyckte i stort sett alla att han var i lagom hull.

Allvarligt? :eek: Hur kunde de tycka det? Gick det att känna några revben alls på honom som han såg ut där?

Och väldigt OT men... Var den bilden efter han gått ner i vikt från du köpte honom? Hur såg han då ut när han kom?

Helt allvarligt! Väldigt många har en otroligt snedvriden bild av vad som är normalt hull. På den första bilden hade han gått ner ca 70 kg. Han vägdes inte på våg i början så jag vet inte exakta siffror, men senare stämde viktmåttbandet väldigt bra med vågen så jag utgick ifrån bandet i början. Det var till och med folk som sa till mig att ge honom mer mat för att "islänningar ska ju vara grova". Jag är väldigt glad att jag inte lyssnade på dem.

Minns tyvärr inte hur långt in revbenen låg just då, men de kunde grävas fram ganska tidigt (med det menar jag när han fortfarande var överviktig). Han hade betydligt mer fettlager över halsen och rumpan än över magen. Så det var svårt att balansera det eftersom höfter och revben var väldigt ytligt när han fortfarande hade depåer på rumpan. Inte lätt.

De tidigaste bilderna jag har är när han redan gått ner en del (ca 30 kg) då såg han ut såhär:
bilderfrnmobilen023.jpg

När han var i normalhull som på den nedre bilden i förra inlägget vägde han 310-320 kg. När han var som fetast visade måttbandet 440.

Oj, hjälp :crazy: Blir plötsligt väldigt glad att min "islandshästkarriär" verkar ha börjat på ett väldigt bra ställe! Jag kan inte tänka mig att någon där skulle påstå att en fet häst var grov. Inte undra på att så pass många islandshästar får fång och liknande problem om det är så många tror att de "ska" se ut :(

Herregud stackars häst :(
Tur att han hade det fantastiskt hos dig sen! Och sjukt bra jobbat!!

Ja, jag blir förbannad både av den okunskap och nonchalans som finns kring övervikt. En del bryr sig helt enkelt inte och andra har ständigt en ursäkt för varför hästen är fet. På sommaren har de "sommarmage" och på vintern "måste" de ju ha lite extra fettlager för att klara av kylan. :crazy:

Det är ju skillnad på några trivselkilon och övervikt. Konsekvenserna finns kvar även efter att övervikten är borta så det är inte "bara" att banta och tro att allt är frid och fröjd sen.

Tror nog att han hade det bra innan mig också, han var inte alltid fet vad jag sett från gamla bilder. Men under fel förutsättningar kan det gå snabbt åt fel håll. Tar betydligt längre tid att hitta tillbaka.

Päls och ludd och fläsk vs muskler lurar ögat, titta på grovleken på ben och leder, bredd och djup på bål och hals. Detta är samma hästar i olika hull. De ger väldigt olika intryck, eller hur?

gandur3-1.jpg

Här springer han och drar in magen och är väldigt smal,
men kika på hur han är byggd.

gandur6.jpg

gandur3.jpg

gandurvindskydd.jpg

snor3.jpg

snorstar.jpg

I mina ögon är dessa tvåkraftigt byggda. Den nedre har visats med 7,83p exteriört. 8 för benkvalitet, proportioner, hals,manke,bog och 9 för rygg och kors.

Så här såg min kille ut när han släpptes på bete som 6 åring. Nykastrerad och nytt stall. Efter 3 veckor på bete hade han mer betydligt mer hull.;)

kl

När jag köpte Odinn som 7-åring trodde jag att jag köpt en Smäckrare Islandshäst

Han var ganska så stressad när han kom till mig och förbrände det mesta han stoppa i sig, samt att han ganska så snabbt blev skadad (troligen redan skadad när jag köpte honom, därav stressen)

Sen när skadan var läkt, låååååång vila och lugnet hade kommit åter till honom hände nått å han började bredda sig åt alla håll ;)

Lite tjock å rund efter en lång skadeperiod. Men smäcker? Inte nånstanns ;)

Han breddade på sig rejält, och nu skulle jag säga att han är en ganska så normalbyggd, normalgrov islänning.

Offtopic men hur går det med dina tjejer Moli?

Kná är såld. Spá har "vinterlov" och har gått ganska lite de senaste två månaderna mest pg av mörkret och perioder med stark kyla och blankis. Nu börjar det bli ljusare och är fint underlag igen så nu ska vi igång igen. Jag hittar nya knappar fortfarande, allt blir bättre när jag lyckas hålla jämn kontakt på båda tyglarna tillexempel. :up: Tölten har blivit ren, det börjar ofta med lite passtakt, men det reder ut sig ganska snabbt. Inte som när hon var "ny" och vi mest grisepassade eller töltade i snigeltempo. Bilderna är de nyaste jag har och är sedan november.

spa_tolt4nov13_zpsc6537ded.jpg

spa_tolt13nov13_zpsffb05365.jpg

spa_tolt1nov13_zps9e727ccb.jpg

spa_trav2nov13_zpsfb368a57.jpg

Senast ändrad:

Mitt sto som nu e 4år gammalanser jag e rätt smäcker å högställd.
smala långa ben å smal mellan fram benen mm.

här e hon 3år gammal
993517_10151393066191901_1018899950_n.jpg

här e min hingst. han e mer åt de grövre hållet. mkt bredare mellan frambenen, å rejält mkt grövre ben. han e dessutom inte lika högställd som stoet.. han e 4 år gammal nu men 3på bilden.

1005925_10151468503836901_610385373_n.jpg

ni får gärna rättamej om jag har fel

kl

När vi var hos veterinären igår fick vi höra att Snorri är en riktigt smäcker kille under allt ludd ;)
Visst, en grov hals men smala, långa ben och smäckra ledgångar.
Ska bli kul att se hur han ser ut utan päls OCH utan sommarfetma ;) Kanske döljer sig ett litet fullblod där under ;)

Här är min gamla häst.
hon var en massiv grov sak
GetAttachment.aspx

kort och kompakt, 133cm hög och helt enormt grym :p

Nej man ska inte jämföra eftersom det är två helt olika raser vars stamböcker varit åtskilda sedan 1960-talet eller möjligen ännu tidigare.

Det handlar inte om att de som går trav är "lättare typen av nordsvenskar"...

mnja det där är en sanning med modifikation. Det är mig veterligen inte två olika raser utan en ras som blev uppdelad i två olika avelsmål. Att man sedan väljer att benämna ena gruppen som kallblodstravare är ett helt annat ämne.

Min förra häst var nordsvensk brukshäst vilket det var oerhört få (även kunnigt folk) som faktiskt trodde på. Hon var dock född 90. Hennes pappa ngn gång på 70- talet och farfar. Ja han var född innan uppdelningen i två stamböcker så jag kan förstå att även de som själva födde upp kallblodstravare trodde att hon tillhörde den kategorin. Så värsta långt ifrån var hon inte rent generationsmässigt och traven hade hon absolut (kunde racea i trav med andra som galopperade). Plus att hon var 156cm hög med 460kg när hon var på topp vilket absolut inte är mycket.

Dock så går de två avelsinriktningarna längre och längre ifrån varandra eftersom bruksinriktningen går mot grövre och (min mening) tråkigare hästar.

Här är en bild på min förra häst som var född -92. Han var av den grövre modellen. Älskad och saknad.

Kl
Edit: förlåt för konstig storlek på bilder!

En liten jämförelse kring det här med UPPFATTNINGEN att en häst är grov eller smäcker... (tyvärr är första bilden några år gammal, han såg nog ännu grövre ut med hår i vintras...)
Kolla benen. De är inte grova. Ett litet fullblod, enligt veterinären ;)
juldagensnorri021_zps9d183ce4.jpg

IMG_20140226_080358_zps9a5e4810.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas jag har lagt detta under rätt annars får den gärna flyttas! Hej! Jag har ett problem - har en medryttare sedan 1 ½ månad...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 733
A
Hästvård Hej. Det är med "darr" i fingrarna och och ett nervöst sinnelag :crazy: som jag nu ställer denna enkla lilla fråga, nämligen...
Svar
11
· Visningar
3 616
Senast: Ashira
·
J
Avel Hej. Sitter för fullt och planerar för val av hingstar. Jag har två ev tre arabston som jag ska betäcka nästa sommar. Jag börjar...
Svar
12
· Visningar
1 270
Senast: xaheena
·
M
Hästvård Hej! Det finns ju så många visa och hästkunniga här, så jag hoppas att kanske någon har någon ide på vad som kan vara problemet...
Svar
9
· Visningar
1 612
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama