Skillnad grov smäcker isis?

Sv: Skillnad grov smäcker isis?

Du kanske har glömt att jag sett/ridit henne IRL?
Hon är inte grov. Därmed säger jag inte att hon är smäcker. Allt är inte svart eller vitt ;)

Bara för att du ridit henne betyder det ju inte att du har rätt:p

Här går våra åsikter isär och jag tro mer på domaren som dömt henne än på dig faktiskt.
Jag fick en liten bedömning av några domare förr utanför tävlan men som om de skulle vara en riktig utställning.
Såndär prova på utställning

Och bedömningen vart grovt litet sto med lågt ansatt hals något grov hals bland annat:p

Men fick överlag väldigt trevliga poäng och omdöme på henne så jag är mer än nöjd med det.

Eftersom jag inte vill ställa ut henne på riktigt då jag bojkottar allt vad SIF heter så nöjjer jag mig med detta!

Jag har inge superhäst men en helt okej häst hon har sina nackdelar som alla hästar har vilket jag ska tänka på när jag väljer hingst i framtiden!
Men för mig är hon den ultimata superhästen:D

Men nog pratat om Jorunn tycker jag i denna tråd..

Jag har nu sagt MIN åsikt i vad jag anser vara grov och icke grov nu får andra säga sitt tycker jag..
Tackar och bockar från mig i denna tråd och ha en fortsatt trevlig dag/kväll.
/Niela

Man kan inte jämföra en bruksnordis och en travarnordis mot varandra dom är super långt ifrån varandra i hur de ser ut även fast de är en nordsvensk bägge delarna!

Det var längesedan de fanns något som kallades för "travarnordis", stamboken har varit delad i ungefär 50 år och det är sedan länge två vitt skilda raser.

En Nordsvensk är en Nordsvensk och har inte funnits i "varianter" på mycket länge nu.

Sluta svamla!

Håller inte med, en häst som är grov och lågställd kan aldrig bli högställd och smäcker sorry!

Nu tror jag att du läser lite som du vill, jag skrev att en häst kan vara grov och högställd. Såna känner jag till ett flertal av, även flera som fått bra poäng för exteriör på bedömningar.

kl*
Måste få min minnesbild från någon gammal ras bok checkat..
En högställd häst är högre i mkh än vad den är lång och en lågställd tvärt om. Stämmer det?

För övrigt vad gör att en häst är grov? Bred hals, brätt mellan frambenen, benen? Eller det totala intrycket av hästen?

Tunna ben kan den ju ha även om kroppen är grov..

Kl.
Grov? Nja, men inte heller smäcker!
Högställd är han, inte ett dugg smäcker. Bred mellan frambenen, mycket massa! Mycket framdel och starka grova ben.

Tinna i sin tur är mer smäcker, klenare ben och inte lika mycket "tyngd" i kroppen.

Det verkar vara fler som inte tycker som du och den där utom-tävlan domaren.
Jag skulle vilja kalla henne normalbyggd, varken smäcker eller grov.
Och fin är hon oavsett men det vet du ju redan. ;)

Jag tycker att du ska lära dig mer om vad de verkligen tittar på innan du klankar ner på SIF och avelsbedömningarna.

Jag har gått både SIFs avelsvisarkurs och islandshästens exteriör och dess påverkan på ridbarheten. Den sistnämnda borde du och många fler som ifrågasätter hur avelsbedömning går till delta i. Avelsdomaren NB är otroligt kunnig, trevlig och hjälpsam. Hon förklarar allt sånt där som ni här sitter och gnäller om.

Lär er mer så kommer ni förstå :) det är otroligt intressant och jag är inte orolig för att de grövre Islandshästarna kommer dö ut eller att hållbarheten blir sämre, det är duktigt folk som har hand om det där. Finns fortfarande grova islänningar som får fina bedömningar om de är bra byggda.

Dessutom kan man inte jämföra en supervältränad tävlingshäst/avelsbedömningshäst med en "vanlig hobby häst" många hästar är grövre i ett normalare tillstånd.

KL

Min förra häst (som jag saknar så det gör ont i varenda liten del av mig) Karri ansåg jag vara åt det grövre hållet. Är det något ni också håller med om eller är han en långbent smäcker sak? ;)

Untitled-1.jpg

Kl.
Varför säger alla att hästen måste vara långbent för att vara smäcker?!
Det finns stora/långbenta grova islandshästar lika mkt som det finns små, smäckra!

Min Dropi är ju högställd på så sätt att han har ganska höga ben men smäcker är han endast när han är i kondis :D
Han ser snabbt grov ut med övervikt:crazy:

IMG_1624_zpsaeb48364.jpg

02D7B158-19BF-4F6E-9129-7705A6218181_zpsb8vpesap.jpg

KL

Min lilla häst (ca 136 i manken) är av den smäckra modellen. Liten, men ganska långbent och högställd tycker jag själv.

Bild136_zpsfdaccd2b.jpg
[/URL][/IMG]
Lite sommarbukig på den här bilden.

bda56c6c.jpg
[/URL][/IMG]

Här är en bild på hans mamma. Hon är också av den smäckra och högställda typen. Kanske inte den bästa bilden, men det var den enda jag hade.

4aa61c15.jpg
[/URL][/IMG]

Har inga bra bilder nu men Sikill här är 140 och kraftigt byggd med tallrikar till hovar men han är fortfarande av "sportmodell" dvs han är inte lika kompakt som jag tänker äldre modell island
horse_view.asp

Snorri, 130 och smäcker. Stickor till ben och hade samma skostorlek som schettisen (4*0)
horse_view.asp

Återkommer ser att bilderna inte fungerar

Här är en bild på hans mamma. Hon är också av den smäckra och högställda typen. Kanske inte den bästa bilden, men det var den enda jag hade.

4aa61c15.jpg
[/URL][/IMG]

Hon ser inte så värst smäcker ut, rätt normalbyggnad vad jag kan se på bilden, men bilder kan luras ibland.

Liten och väldigt grov! Har nog aldrig mött en islandshäst med bredare mellan frambenen...

Liten, antagligen grov och faktiskt ganska överviktig... som gör att hästen ser ännu bredare ut än den egentligen ska vara.

Hemskt ledsen, men jag tycker att det är vanligt med överviktiga islandshästar och så tror man att de är grova.
Fettöverskott lägger sig även så att frambenen hamnar längre isär.

Jag kan ju fundera lite: vad är det för kriterier för att man ska säga "smäcker"? Var på kroppen är det vi vill titta?

Min Karl är väldigt trång mellan frambenen och ganska liten till växten men ger ett relativt kraftfullt intryck (han har fin hållning). Just nu också fet som en boll men det är en annan fråga.

Isa däremot är något överviktig, men inte fet. Hon har brett mellan frambenen, är några centimeter högre än Karl men ser inte större ut.

UlleBeatas häst är fin. Kraftiga, fina ben och lagom hull vilket gör att hästen inte ser ut som en förväxt shettis utan en häst.

Precis som nordsvensken.. tor inte de som äger en bruksnordis säger att de vill skylla på att de inte skulle ha en rastypisk nordsvensk bara för ville dela in rasen i 2 olika typer.

Man kan inte jämföra en bruksnordis och en travarnordis mot varandra dom är super långt ifrån varandra i hur de ser ut även fast de är en nordsvensk bägge delarna!

)

Nej man ska inte jämföra eftersom det är två helt olika raser vars stamböcker varit åtskilda sedan 1960-talet eller möjligen ännu tidigare.

Det handlar inte om att de som går trav är "lättare typen av nordsvenskar"...

Kl
Den här fick jag höra skulle vara av lite kraftigare modell, vad säger ni:
1383026_10151975460134612_1405996828_n.jpg

Jag ser en rätt normal isis, absolut inte grov, men inte supersmäcker men otränad häst med bra exteriör.
Åsikter? :)

DEn här sas vara av den "äldre modellen":
252352_10150262017344612_4724124_n.jpg

Jag ser en långbent häst i ok hull och med mindre bra proportioner. Grov men ok halsansättning, kort rygg och mycket kort hals. Inte så snygg, men funktionell. Vad säger ni? :)

Tyck fritt, jag blir inte ledsen eller upprörd, tycker bara diskussionen är rasande intressant!

Jag är intresserad av vad som är bra vs vad som anses mindre bra på spöket, vad gör att hon har en sk bra exteriör?
Jag tycker över lag att saga är fin i kroppen, på den bilden är hon i fint hull. Kort och tjock hals, ja, men det är inte alltid det är något negativt.. Tycker hon har långa ben, och mellan rumpa och manke tycker jag hon är fin! Det är den där halsen som gör att hon ser lite "klumpig" ut!

Ja, det kan vara svårt att se på bild, och särskilt på en ridbild. Här tex knäpper hon av nacken lite och försöker komma undan bettet, och då ser hennes hals kortare ut än den är.
Jag vet inte om smäcker är helt rätt ord för att beskriva henne heller, kanske snarare ädel. Hon har lätta rörelser snarare än "tunga" och kraftfulla, som tex Snudda som jag red tidigare hade. Snudda har ganska mycket tyngd, både i kroppen och i rörelsemönstret. Den här hästen har inte särskilt mycket tyngd i kroppen och rörelserna tycker jag.
Hon är som du säger kanske inte jättesmäcker, men mer åt det smäckra hållet än det grova :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas jag har lagt detta under rätt annars får den gärna flyttas! Hej! Jag har ett problem - har en medryttare sedan 1 ½ månad...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 733
A
Hästvård Hej. Det är med "darr" i fingrarna och och ett nervöst sinnelag :crazy: som jag nu ställer denna enkla lilla fråga, nämligen...
Svar
11
· Visningar
3 616
Senast: Ashira
·
J
Avel Hej. Sitter för fullt och planerar för val av hingstar. Jag har två ev tre arabston som jag ska betäcka nästa sommar. Jag börjar...
Svar
12
· Visningar
1 270
Senast: xaheena
·
M
Hästvård Hej! Det finns ju så många visa och hästkunniga här, så jag hoppas att kanske någon har någon ide på vad som kan vara problemet...
Svar
9
· Visningar
1 612
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama