Skillnad deb/lätt för b-ponny

I

Isisen

Min dotter har nu ridit två felfria debutantklasser med placering :) . Nu tänkte vi att hon skulle prova rida lätt klass. Hur pass stor är skillnaden på terränghinderna? Kan hon gå tillbaka till debutantklass om det känns för stort?

Sv: Skillnad deb/lätt för b-ponny

Om hon inte ridit mer än 2 debutant i hela sitt liv så tycker jag hon ska stanna kvar där lite längre och får mer erfarenhet innan hon går upp. Man kan inte jämföra som i hoppningen där det inte är så jättestor skillnad att gå upp en klass. I fälttävlan handlar det om att få många olika banor i kroppen och lära sig hur man ska tackla olika svårigheter. Olika banor har olika svårigheter och även om det inte "ska" vara så så är det faktiskt så att en del debutant banor är lättare och andra ngt svårare.

Fråga någon som varit med länge i gamet var ni kan hitta en ngt svårare debutant och starta där först innan ni överväger att gå upp till Lätt klass.

Skillnaden är inte så stor på B-ponny.
Ett par lite större hinder och någon mer kombination.
Högre än 70 cm blir det ju inte.

Tiden gör ju en del skillnad, men det gör ju inget om hon inte hinner i början.

Det finns ingen uppklassning i ft så hon får rida debutant igen sen om hon vill, men som sagt, debutant är ju 60-70cm och lätt 70 cm, så skillnaden på hindren är ganska liten.

På SM brukar banan vara lite svårare (förutom sist då de strök svårigheten...) så innan SM bör hon ha ridit några lätta.

Lycka Till!

Håller med föregående om att skillnaden på B-ponny (och C-ponny med för den delen) mellan debutant och lätt är minimal, det skiljer mycket mer mellan olika tävlingsplatsers deb än mellan klassen, dvs en debutant på ett ställe kan vara MYCKET svårare än en lätt på annat ställe, tråkigt men tyvärr sant så växla du mellan lätt & debutant som det passar

Max 70 cm för B-ponny, 80 cm för C-ponny och 90 cm för D-ponny.

Det var länge sedan de tog bort 80 cm för C-ponny :p du måste ha ett TR från stenåldern :angel:(dvs tidigt 90-tal). Alla ponny har max 70 cm i debutant och för B- och C-ponny är det fortfarande max 70 cm i Lätt klass (D-ponny 0.90m)

de fasta eller vanliga? Vilken höjd ligger de fasta/vanliga på deb. och lätt för D ponny?

de fasta eller vanliga? Vilken höjd ligger de fasta/vanliga på deb. och lätt för D ponny?

De fasta. De vanliga är 0.75 i debutant för alla kategorier. I Lätt är det 0.80 för B, 0.90 för C och 0.95 för D

Tidigt och tidigt ;) När jag red mina första debutanter typ 97-98 var det fortf 90 (eller var det 80??) för D-ponny.. (bla en hos er;))

Det var länge sedan de tog bort 80 cm för C-ponny :p du måste ha ett TR från stenåldern :angel:(dvs tidigt 90-tal). Alla ponny har max 70 cm i debutant och för B- och C-ponny är det fortfarande max 70 cm i Lätt klass (D-ponny 0.90m)

Mitt TR är inte från stenåldern.

C-ponny och B-ponny brukar inte ha samma lättbanor.

Visst, de kan följas åt, men C brukar ha några högre hinder.

Senast ändrad:

Jag tycker inte att det är så stor skillnad på klasserna.

Dressyrprogrammet har inte några rörelser, och hoppbanan är rätt snäll.
Terrängen däremot ändras. Hinderhöjden är ungefär densamma, men banan kräver ändå mer av ryttaren. Hinderna är mer "utspökade", det måste ju vara någon skillnad på klasserna.

MEN, när man tävlar lätt klass på b-ponny har man mycket svårare motståndare än vad man har på debutant banan.
I en lätt klass möter man Sveriges bästa ryttare, eftersom SM avgörs i just Lätt klass.

Jag skulle startat mer än två tävlingar innan jag gick upp i Lätt med en b-ponny :)

Lycka till!:bump:

B och C ponny rider visst samma bana .. de har bara olika tid!! många har lätt klass 70 men de som kan har även 80 i lättklass!!

Hipp hipp! Du verkar veta en del. Var ska jag leta efter debutantklasser åt min dotter? Vi bor Helsingborg!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka