Skillnad D-ringsbett och "vanligt" med fasta ringar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lawendel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 6 095
L

Lawendel

Ja, hur stor skillnad är det på ett D-ringsbett och ett "vanligt" bett med fasta ringar? Jag funderar på att "hyra" ett Sprenger Dynamic RS, men sen såg jag ju att det var D-ringar på det bettet, och jag rider min ponny på ett vanligt tredelat med fasta ringar bara... Så hur stor skillnad (i "skarphet") är det mellan dom två betten?

Tacksam för svar :)

Sv: Skillnad D-ringsbett och "vanligt" med fasta ringar

D-ringarna funkar som parerstänger eller bettskivor, eftersom sidan mot munnen är helt rak. Någon annan skillnad är det inte.

okej, men jag har hört att D-ringsbetten är skarpare, är det så?

Skarpare än vad?

Det hänger isf på mundelen, men den går ju att få i olika utföranden även på "vanliga" ringar.

Det finns någon slags "myt" att D-ringen skulle fungera som hävstång, men man behvöer inte studera bettet särskilt noga för att avfärda det.;)

än ett tredelat med fasta ringar :p

okej, för det var det jag hörde: att D-ringsbetten har en viss hävstångseffekt..

för så står det bl.a. i h**kskatalogen om D-ringsbett..

Du ska inte lita på det som står i en Hööks-katalog.;)

men snälla hööks, sen när blev de de några experter....

Du ska inte lita på det som står i en Hööks-katalog.;)

Men vilt främmande människor på ett internetforum kan man lita på.;) Tänk om vi inte ens har sett ett D-ringsbett IRL?:eek:

För att spåra tillbaka - jag tycker inte att ett D-ringsbett är starkare än motsvarande med rörliga ringar, har ridit med båda delarna på samma häst. Inte samtidigt.;) Därför antar jag att D-ringar inte gör bettet skarpare än vad fasta ringar gör heller så länge mundelen ser likadan ut.

Senast ändrad:

Men vilt främmande människor på ett internetforum kan man lita på.;) Tänk om vi inte ens har sett ett D-ringsbett IRL?:eek:

Nja, visst ska man vara källkritisk, men personligen litar jag mer på någon som har sökt sig till ett forum för att diskutera än ett företag som bara vill sälja.;)

Nån som har bild på D-ringsbett resp ett bett med fasta ringar?

D-bett
mini-9440056.jpg

Bett med fasta ringar (eggbett)
mini-9441225.jpg

Tack!
Kallar man alla bett med fasta ringar för eggbett (om de inte är D-formade dvs)?

Ja, om det är ett tränsbett. Det finns andra bettyper som också kan ha fasta ringar, ex vissa pelham och fullcheek, men de kallar man inte generellt för eggbett (utomlands kan de dock gå under namn som eggbutt pelham/fullcheek osv)

Dock så kan ringarna på eggbett ha lite olika former och ändå vara eggbett:

http://medlem.spray.se/bettsamling/mini-9440577.jpg

http://medlem.spray.se/bettsamling/mini-9441234.jpg

http://medlem.spray.se/bettsamling/mini-12501766.jpg

http://medlem.spray.se/bettsamling/mini-9440012.jpg

osv.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 216
Senast: iNHALE
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 521
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 057
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka