skillingaryd salvan cancerframkallande?

Gullan86

Trådstartare
Jag tycker denna salvab är toppen till det mesta såsom hovar sår kli flugor osv.
men läste att tjära är ju cancerframkallande gäller det denna med?

Kan ju varken vara bra för mig ellerhhästen då?

vad använder ni för salva mot insekter avstötande och för att förhindra kliande?

Idomin. Dyrare men drygare tycker jag och känns bättre att kleta på än något man vet inte är nyttigt för huden...:cautious:

Jag tycker denna salvab är toppen till det mesta såsom hovar sår kli flugor osv.

vad använder ni för salva mot insekter avstötande och för att förhindra kliande?

det är cancerframkallande att äta 1 kg tomater i veckan också..... och typ det allra mesta i allmänhet i överflöd... skämt åsido så självklart ska du inte smeta tjära på vare sig dig själv eller hästarna dagligen dags.... inkl andra medel eller foderintag eller mat för dig själv om de är avsedda för djur specifikt?
Självklart ska du aldrig smeta på dig ngt medel med flagga på sig att det gäller djur men inte människor osv i allmänhet. eller missförstår jag din tråd och det du frågar om?

Ja jag tror att du missuppfattat mig lite mackan.
Jag undrade om skillingaryd salvan som jag dagligen smörjer min häst med o i o med det kommer i kontakt med själv på min hand, är cancerframkallande?

och om vi måstr sluta med den salvan?

och om det finns andra lika effektiva flugavstötande och anti kli medel?

Använd gummihandskar om du är orolig. Själv anser jag att det är extremt osannolikt att det skulle öka cancerrisken nämnvärt.

Halmbal
men hästen då? Vill inte ge honom cancer.

innehåller denna salvan mkt tjära?
Spekulation från min sida men jag tror att cancer pga yttre påverkan är relativt ovanligt hos hästar (undantaget skimmelknölar). De lever ju inte lika länge som människor.

Jag resonerar lika där, i och med att deras medellivslängd är betydligt kortare än vår så hinner troligen inte canser utvecklas i samma grad heller.
Jag använder handskar till skillingaryd, flugsprayer och andra preparat.

Sen tror jag inte halten tjära är SÅ stor i skillingaryd salvan.

Tyvärr så är ju det farliga preparaten de effektiva... så man får göra en avvägning.

Jag har aldrig hört om nån häst som fått cancer där man misstänker att salvan ligger bakom med tanke på hur vanlig den är borde ju en rad hästar ha drabbats.

Ja jag tror att du missuppfattat mig lite mackan.
Jag undrade om skillingaryd salvan som jag dagligen smörjer min häst med o i o med det kommer i kontakt med själv på min hand, är cancerframkallande?

och om vi måstr sluta med den salvan?

och om det finns andra lika effektiva flugavstötande och anti kli medel?

nej läs mitt svar igen. jag tror det är du som missuppfattat det jag skrev isåfall?

Liknande trådar

Hästvård Tycker knappt det finns några salvor som fungerar mot flugor på marknaden. Dessa INSEKTSMEDEL har jag testat: Skillingarydsalva...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 593
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka