Skilldnad på stora o små hundar!

G

goggoman

Har en liten fundering på en sak..:confused:
Varför är det sådan skilldnad på små o stora hundar... när småhundar skäller o hugger efter folk så är det okej.. men skulle en stor hund göra det så får den åka till farbror veterinären o få en spruta...
För visst är det fler än jag som har sett det.. en ettrig liten terrier tex. eller annan liten ras...(har inget emot terrier)som morrar o gläfser efter folk...
Och är det inte ocså konstigt att småhundar får hoppa på folk.. men mig veterligen så har väl de lika smutsiga tassar som stora hundar?


Sambon har en liten kines, och en golden.. kinesen fick hoppa.,... skälla o gud vet allt.. tog ett snack med sambon o sa att kanske gry(kinesen) skulle bli behandlad som de stora..
Så nu har hon blivit behandlad som en stor hund.. dvs, inte hoppa på folk, inte lyftas upp när man möter hundar osv.. o vips, så hade vi en trevlig hund..:banana:

Någon mer som har reagerat på att det är skilldnad på dem?...
Åtminstonde så har jag sett mycket sånt...

/Anso i funderartagen...
 
Sv: Skilldnad på stora o små hundar!

Kanske skadan de kan orsaka spelar in.
Samt att folk generellt sett oftare är räddare för en stor hund än en liten.
En tax som hoppar på dig välter dig sannolikt inte.
Det kan en större hund göra.

det är inte ok, men det kan vara en orsak.
 
Sv: Skilldnad på stora o små hundar!

Jadu, den som visste....
Min hund är ju hyffsat liten, och jag behandlar henne i stort sett som en stor hund. Hon får lov att hoppa, det kommer inte dobermannen ffå göra. Hm, det är nog det enda.

Jag har tappat räkningen på hur många gånger det hänt att folk har stannat och sagt "hihi, ååh vad söt hon är" när Lady skällt på dem (givetvis har hon bannats för detta), eller när jag fyar henne (tar i kinden eller örat, läs tar inte drar) och folk säger, nejmen åå, hon är ju så liten, inte kan du skälla på henne. För att inte tala om de gånger då jag faktist blivit utskälld för att jag sagt till henne.....
 
Sv: Skilldnad på stora o små hundar!

Tror precis som någon anna skrev; skadan en liten hund orsakar är så mycket mindre. Därmed inte sagt att det är OK att låta en liten hund göra som den vill... Skillnaden är ju dock att en ouppfostrad papillon visserligen är odräglig och trist att ha att göra med, medan en ouppfostrad rottis, grandis, schäfer etc faktiskt kan vara rent livsfarlig.
 
Sv: Skilldnad på stora o små hundar!

Inte är det kul att en liten hund hoppar på en o skäller, de har oxå smutsiga tassar o kan bitas, nog får att de inte når upp så högt men i alla fall. Bäst om hundar inte hoppar alls. Inte så lätt att genomföra men man får träna på både hoppa upp o skälla. Våran hund vaktar vårt hem extremt mycket så vi tränar henne på att lugna sig när vi får besök. Vi ville ha en vakthund så det får vi kompromissa med.
 
Sv: Skilldnad på stora o små hundar!

Jag tror, precis som andra redan skrivit, att det har hur stor skada en hund kan göra.

Måste säga att det är väldigt skönt att Izor inte hoppar på andra människor. Skulle han hoppa så gör han bara det på oss i familjen, ingen annan.
Möjligt att han kan ställa sig på bakbenen med framtassarna mot ens ben, men det gör han mest med mig eftersom jag tillåter det.
Vi har aldrig behövt lära honom med att inte hoppa på främmande människor, för han har ju aldrig gjort det.

En annan sak som är väldigt skönt med vår dvärgschnauzer är att Izor är tämligen ointresserad av andra människor - såvida de inte hälsar på honom. Då larvar han runt människan en stund, men han hoppar fortfarande inte men blir gärna gullad med.
Jag tror att vi har haft tur med vovven (peppar, peppar - än så länge).
 
Sv: Skilldnad på stora o små hundar!

Små hundar gör mindre skada samt man kan plocka upp dom eller fösa dom åt sidan. Det gör du inte med större hund. Därför kan jag tänka mig små hundar får hålla på som dom gör (oftast)
 
Sv: Skilldnad på stora o små hundar!

Jag har ju en liten hund och jag kräver att hon beter sig! Nu har jag ett problem som vi jobbar hårt med och det är att hon gärna morrar och försöker verka stor då vi möter andra hundar (hon är rädd) men hon får så klart en tillsägelse - för det är inte ok att göra så.

Jag upplever just nu att det är de stora hundarna som är "ouppfostrade" :o möter ofta en schäfer som gör allt för att få flyga mot min lilla, husse håller hårt i kopplet. Möter många som har hunden på ena sidan om vägen och går på andra, flexi så klart :devil:, släpper hunden mot min och tycker att jag är elak som bara gör vidare alt. säger till att jag inte vill ha deras hund så nära. Möter då och då små hundar. bla. en tjej med två chihuahuas som går lösa och inte har en tanke på att hälsa/skälla på allt.

Visst det finns inom båda "storleksgrupperna" men jag tycker inte att småhundar överlag är mer ouppfostrade. Ryser då jag möter en stor hund som står på bakbenen i frustration för att h*n inte får hälsa/äta upp. Men lika irriterad blir jag på den lilla hunden som gör samma sak.
 
Sv: Skilldnad på stora o små hundar!

Nåja det får man höra om man har stor hund också. Jag var ute på stan och hunden fullkomligt vräker sig och vrålar mot en bil med en skällande hund. Jag tartag i henne och råkar komma åt örat och då skriker hon som en gris (vilket även hennes far och syskon gör bara man nuddar öronen) Gissa om att folk tittade på mig som den som misshandlar hundar...

En gång var jag på kurs för någon från hundskolan och de berättade att när de kvinnliga förarna var ute med hundarna så fick de skäll när de tog i hundarna. Men de manliga hundförarna aldrig fick det :) Så kan det också vara!
 
Sv: Skilldnad på stora o små hundar!

när småhundar skäller o hugger efter folk så är det okej..

Det är faktiskt inte ok för småhundar att uppföra sig på ovan beskrivna sätt :eek:

Tråkigt nog, så struntar många småhundsägare i att uppfostra sin hund (som det faktiskt är..) och ännu tråkigare är att omgivningen i många fall accepterar det.
 
Sv: Skilldnad på stora o små hundar!

Tack för alla svar... skönt o veta att det inte bara är jag som tänker så... :banana:
 
Sv: Skilldnad på stora o små hundar!

vi har en fox/tyskjakterrier och en hede/jämthund,och tyvärr så fick terriern hoppa redan innan vi träffades,men jag tyckte att det var orättvist att hon fick hoppa p en och inte den stora,s vi har börjat lära henne att inte hoppa.sen är jag gravid oxå och det är kanske inte så kul när min unge är 1år och precis börjat gå och hon hoppar,då ramlar han och skadar sej. jag tycker det ska vara samma regler för båda hundarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 617
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 084
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Vi har en hund på besök i helgen och det är en fröjd att se Ailu :love: Han har kunnat vara lös hela kvällen igår och hitintills idag...
Svar
6
· Visningar
3 802
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp