Skilja föl och sto?

E

ecssory

Min häst är dräktig och skall föla -05. Avkomman är redan såld och skall till nya ägaren vid 6 månaders ålder.

Slängde in en fundering på hästhantering rubricerad "När kan fölet flytta".

Fick några reaktioner så jag testar här också där det finns erfarenhet.

Min fråga löd:

"Jag funderar på att lämna bort både föl och sto till nya ägaren som får vänja av dem i fölets nya hemma miljö de sista 3-4 veckorna och sedan hämtar jag hem stoet. Rent logiskt känns det som en bättre lösning för fölet som med sin trygghet (stoet) får aklimatisera sig...

Har inte läst/hört om ngn som gjort så här, bra eller dålig idé?"

Sv: Skilja föl och sto?

Men det låter väl som en bra idé eller???
Jag brukar inte sälja föl, utan de är avvanda ordentligt innan (typ treåringar sådär :D ......) Senast så var det dock en unge som fortfarande gick med mamma på dagarna. Usch, hon fick en resa på 50 mil :cry: (men ett toppenhem....), då är det ju lite svårare att fixa en sådan grej. Men om det var närmare så är det ju helt klart intressant.

Nina

Fölet ska stå fyra mil härifrån och ägaren har synnerligen bra hästhållning så jag drar mig inte för att lämna bort stoet heller...

Det där sista inlägget du skrev är ju själva kärnfrågan. Jag tycker det är en toppenidé, under förutsättning att köparen har möjlighet att inackordera stoet med. Men hur många har det egentligen? Många kanske bara hyr en box i ett stall...som tex köparen av mitt föl. Plus att jag vet att mitt sto inte skulle tycka om att flytta till ett nytt stall x veckor för att sen komma hem igen. Även om hon inte längre är i den kritiska första fasen av dräktigheten så är det ju en ganska stor stress att komma till nytt stall med nya hästar och rutiner. För just mitt sto tog det ganska lång tid efter att jag köpt henne innan hon kände sig hemma. Men man känner ju sitt sto bäst och alla (hästar) är olika!

En annan sak är ju smittorisken! För det dräktiga stoet vill säga...mitt sto är även hon dräktig igen och jag skulle inte våga riskera nån smitta, oavsett vilken. Man har ju inte heller någon kontroll över vilka som hälsar på stoet, var de kommer ifrån etc ang smittrisken, det har man däremot hemma. Mina är iofs vaccinerade både mot influensan och virsuabort, men de kan ju fortfarande bli sjuka även om de inte blir *lika* sjuka.

I det stora hela tycker jag det är en bra idé, i teorin, men för min del är det en utopi! Berätta gärna hur det har gått sen, så man kan utvärdera lite.

Det är ju ett par tjejer som håller på med en avhandling i temat på SLU. Det har stått lite om det i hästtidningar nyligen. Jag kände igen namnen på dem, så jag tror att de var desamma som skickade ut en enkät i våras, angående hur man avvande sina föl.
Sedan kommer det ju lite an på vilken tid på året fölet är fött...
De hade intressanta synpunkter...

Men själv skulle jag nog avstå ifrån att skicka med stoet.
Dels för smittorisk, dels för att jag vill ha mina pållar ute så mycket som möjligt, avelsdjur och unghästar gärna på lösdrift.
Dels för att de föl jag haft varit synnerligen frimodiga, och då har det varit ett + att de får komma till ett ett ställe, bli lite spaka och ty sig till sin nya omgivning. Det har funkat fint.
Lycka till!

jag skulle aldrig våga skicka iväg mitt dräktiga sto, mkt kan hända på vägen innan man får hem henne igen. Mina föl är redan avvanda när de lämnar flocken. Oftast så försöker jag sära på dem helt så att stoet inte är kvar inom hör/synhåll de sista veckorna innan avfärd.
Inbillar mig att det skulle vara stressigt för stoet om hon åker med till fölets nya stall. Hur ska det gå till? Dela box nattetid och säras dagtid??? Vem ska stoet gå med för jag vill inte att mitt sto ska behöva skickas in i en ny flock. Stoet blir nog dessutom stressad av att se sitt föl gå med för henne obekanta hästar och då kan hon ju stressa upp fölet med sitt beteende.
Ja det finns många tankar med detta men jag tror att det bästa är nog endå att skicka iväg fölet när det är helt avvant. Föl brukar anpassa sig väldigt fort när de kommer till en ny plats.
Lycka till hur du nu än gör ;)

Jag skulle heller aldrig våga låna ut mina ston av olika anledningar, framförallt stessen men även smittorisk.

För ett par år sedan köpte jag ett föl från Danmark, han kom hit som 6 månaders och anpassade sig otroligt fort.

Ja, det är ju en klar förutsättning. Men säljer man en avkomma till någon så är det ju också för att man litar på att de kan ge hästen optimala förhållanden. Fyra mil är inget avstånd precis.... Sedan är det klart att man får se till stoet också. Mitt sto skulle inte ha några problem att åka bort ett par veckor, bara det finns mat på stället.....

Nina

"Mitt sto skulle inte ha några problem att åka bort ett par veckor, bara det finns mat på stället....."

:smirk: , bara det finns mat ja!

Jag skulle aldrig lämna bort ett dräktigt sto, detta blir det enda fölet (om det nu blir ngt vs). Gällande stoet så tänkte jag att det kunde bli en bra erfarenhet (miljöträning) för henne?

Gällande förutsättningarna i övrigt så är det fritt för önskemål. De kan gå i samma hage eller enskilt eller med andra i olika åldrar. De kan stå uppstallade eller på lösdrift....

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 552
Senast: Narcissa
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 900
Senast: Fenestra
·
Avel Jag kommer att i helgen få hem 12:a han är 8 månader och precis avvand. Mamman är nu såld och när nya ägarna hämtar stoet så lämnar de...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 522
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar