Skidåkning

CA

Trådstartare
Jag hade tänkt ta mod till mig och skämma ut mig på skidor i vinter ett par rundor i veckan.

Men jag har tänkt på att det vore ett supertillfälle att ta med sig hunden ut så hon får motion samtidigt.

Men är det dumt att sätta henne i nomesele, och fästa expander linan i ett midjebälte på mig? Tänkte eftersom att hon har höftfel?
Har inte tänkt att hon ska dra mig, utan hon ska bara springa före.

Går det att motionera henne så, eller är det bara dumt?
Har inte märkt något av hennes höftfel alls, trots att vi motionerar ganska hårt.
 
Sv: Skidåkning

Ser inget problem med att motioner henne så. Det är ju ungefär som att sticka ut och jogga med hunden. Funkade hur bra som helst på min gamla samojed som hade C-höfter.
 
Sv: Skidåkning

Tänk bara på att du inte är välkommen i alla spår med din hund - om du nu har tänkt åka i preparerade. Det brukar finnas skärskilda "hundspår" man får hålla till i.
 
Sv: Skidåkning

Hon drar ju främst med framdelen. Dessutom kan nog musklingen längs bröst och rygg vara en fördel för din hund. Känner C-höfts-hundar som mår ypperligt av att dra skidåkare. Veterinären hade aldrig träffat så välmusklad hund. Höften har aldrig märkts och hunden är drygt 6 år nu tror jag.

Se som sagt till att åka i spår som hundar är tillåtna i, ibland är det vissa dagar/kvällar som gäller. Annars fungerar skare alldeles utmärkt när det blir sån.

Ha så kul!
 
Sv: Skidåkning

Okej, men då verkar det ju lugnt:)

Ser framemot att få börja träna henne med skidor i vinter..om jag kan stå på dem vill säga :D
 
Sv: Skidåkning

Ja, jag bor ute på landet, och här har vi inga spår "här uppe" så det är fritt fram att köra bara, men tack ändå för tipset;)

Antar att det inte är så populärt att skidåkarna får hundspår i sina spår faktiskt.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp