Skickat frågan vidare, men slänger in den här med.

Sv: Skickat frågan vidare, men slänger in den här med.

DET beror väl ändå helt på fodringsrutiner?! Vi har haft fri tillgång 24/7 och haft silage. Så kategoriska uttalanden får man nog akta sig för.

Jag väljer torrhö om jag kan hitta ett bra, välbärgat med lagom näringsvärde för mina hobbyhästar. Och jag letar länge och enträget... Jag tycker om att se hur balen ser ut. Har haft hösilagebalar som, när dom öppnats, visat sig dåliga. Bara att slänga, och även om man får pengarna tillbaka, så har man krånglet med att ta vara på balen efteråt. Sen beror det på hur många hästar man har. Jag har inte tillräckligt många för att hinna göra åt en ensilagebal på en vecka sådär (jo, jag vet att det finns mindre format) Jag ser ibland hösilagebalar stående ute i hagen, med kanske bara 2-3 hästar. Balen ser inte rolig ut efter nån vecka...

Det var precis den artikeln jag syftade på och som var en av anledningarna till att jag avslutade min prenumeration på tidningen. En tidskrift som säger sig vara vetenskaplig får göra betydligt bättre ifrån sig än så i min värld.

Det finns inget som säger att ensilag/hösilage innehåller mindre fibrer än hö och gräs.

Hästen utvecklades inte för att äta hö.

Ensilage/hösilage innebär inte automatiskt kortare ättid.

Det blir väldigt märkligt att dela upp foder i kategorierna hö och gräs vs ensilage och kraftfoder.

Håller med om att det är märkligt att de anger ensilage som en orsak till kortare ättid, spontant kan man ju tycka att ensilage borde ge en längre ättid då hästen måste äta en större mängd ensilage för att få i sig en viss mängd torrsubstans jämfört med hö. De syftar säkert på hästar som får mycket kraftfoder tillsammans med begränsad grovfodergiva som ger en kortare tuggtid jämfört med beteshästar. Men då borde ju samma gälla för hästar som äter hö och kraftfoder.

Dock ligger det säkert något i att ensilaget är surt och därför kan ge upphov till karies.

Annars tycker jag det är en intressant tidning jämfört med många andra tidningar. Tror inte blint på allt som står, men en del artiklar är intressanta och kan ge en tankeställare iallafall.

Hösilage har dessutom en sur, kemisk effekt, som i sig kan orsaka karies.

Även på människor anses väl sur mat/dryck (juice, läsk med mera) ge skador på tänderna, emaljen skadas och ger upphov till bekymmer? Gräs är väl inte surt inte heller hö eller halm men om hästen bara får silage som är surt och inget annat så är det väl risk att emaljen blir skadad? Till människor rekommenderas att man sköljer munnen med vatten efter att ha druckit/ätit något surt men det är ju lite svårt att tvinga en häst att dricka. Eftersom silage innehåller mer vatten än torrhö dricker förmodligen hästen mindre och sköljer kanske tänderna mindre? Jag bara funderar lite nu baserat på mina egna ringa erfarenheter av tänder

Någon som vet hur surt silage är? Kan man påverka ph-värdet i silage?

Senast ändrad:

Jag gjorde en mycket ovetenskaplig undersökning på det för några år sedan. Jag lade silage i vatten ochlät det stå några timmar och mätte sedan pH med en pH-sticka. Resultatet blev pH~6. Jag borde 1. ha hackat silaget finare, 2. haft en bättre mätmetod (pH-meter), 3. gjort fler försök, 4. använt mindre vatten i förhållande till mängden foder. Jag ska försöka göra om testet till vintern och se vad det blir då. Sen spelar givetvis TS halten in i detta. Högre TS ger mindre mjölksyra och därmed ett högre pH.

Senast ändrad:

Jag gjorde en mycket ovetenskaplig undersökning på det för några år sedan. Jag lade silage i vatten ochlät det stå några timmar och mätte sedan pH med en pH-sticka. Resultatet blev pH~6. Jag borde 1. ha hackat silaget finare, 2. haft en bättre mätmetod (pH-meter), 3. gjort fler försök, 4. använt mindre vatten i förhållande till mängden foder. Jag ska försöka göra om testet till vintern och se vad det blir då. Sen spelar givetvis TS halten in i detta. Högre TS ger mindre mjölksyra och därmed ett högre pH.

Även vatten har ju olika pH så det kanske påverkade också? Om man kör det i en mixer kanske det blir tillräckligt finfördelat så det nästan blir flytande? Då behöver man inte ha något vatten alls kanske?

För min del handlar mest om mängden - alltså jag har bara en häst och kan inte göra av med en stor bal innan det blir dåligt. :)

Känner mig också väldigt osäker på hur hösilage "ska" lukta och se ut.

Stod i ett stall tidigare där hösilage ingick i stallhyran. Det började "bränna" i bland i balarna och stallägaren ville inte kassera dem utan rensade bort det hon tyckte var dåligt - detta gjorde mig lite osäker och frustrerad över att inte själv ha kontrollen och bestämmanderätten över maten.

Hade också lite problem med att pålle blev lös i magen väldigt ofta när en ny bal öppnades.

Så nu står jag i ett stall där jag själv köper och bestämmer över min pålles mat - bäst så ibland :)

Jag föredrar ju helt klart hö.

Dels för att jag alltid haft just och hö, och jag och hästarna trivs med detta.
Jag ser då ingen anledning att att byta till annat.

Enda anledningen skulle vara om någon av hästarna hade fått allergi,hosta eller något liknande mot just hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024