Skickat frågan vidare, men slänger in den här med.

Sv: Skickat frågan vidare, men slänger in den här med.

Fång, insulinresistens bland annat. 'Förr' när de flesta hade hö så existerade fång nästan enbart på för tjocka shettisar och russ.
Fast ensilage och hösilage har lägre sockerhalt än vad hö har så den teorin håller inte. Förr var det nog mer så att hästarna inte fick lika mycket mat som de får idag. Det var grovfoder och havre som gällde. Nu får hästarna alla sorters fodersorter på ett helt annat vis.

Men kraftfoder är bra ifall man fodrar med ensilage eftersom ju mer kraftfoder vi ger hästarna ju högre ph-värde får hästarna i magen. Med kraftfoder så sjunker ph-värdet inte under 5 normalt. Hästens normala ph-värde ligger på ca 6,5. Fodrar vi bara ensilage eller hösilage sjunker ph-värdet ännu mer och ökar därför risken för magsår. Detta blir ju mer komplicerat eftersom ju mer grovfoder hästen får ju lägre risk för magsår. Men det har mer att göra med hur ofta hästen äter än hur mycket mat den får.

Så bäst för magen är regelbunden tillgång på grovfoder tillsammans med kraftfoder. Bäst för problemen med insulinet är att fodra ensilage eller hösilage eftersom de innehåller mindre socker än likvärdigt hö.

Nu får du nog läsa på litegrann.

pH i ett hösilage kommer aldrig så lågt som det är i en hästmage. I den övre delen ligger pH runt 5-6, helt riktigt medan i den nedre delen där magsyran finns är den runt 2.5. Så att kraftfoder skulle hjälpa till att höja pHt i hästmagen upp till dess mer normala nivå som kompensation för en sänkning av surt hösilage? Nja, tror inte det.

Jag tycker precis tvärt om! På hösilaget syns det tydligt, höet är svårare då det sällan möglar så det syns, det blir mest dammigt (mögelsporer). På hösilaget så syns det och känns när man luktar på det, tycker jag ;)

Ang det att de dricker mer när de äter hö så läste jag denna artikel för ett tag sedan i Hippson

Läser man i Christina Plancks bok så står det att hästarna dricker mera på torrhö än på hösilage iom att hösilaget innehåller mera vatten.

Jag har jobbat inom ladugård och fodrat mycket silage har jättesvårt att se på en bal om det ligger en mosad råtta eller ett rådjurskid, förrän man kommer dit och har man otur så kan man ha en halv besättning med djur som ligger döende då. Min kompis som har mjölkkossor, hennes granne blev av med en halv besättning av kossor pga det. MIn kompis hade bara 4 stycken dåliga kossor i höstas pga detta..

Läser man i Christina Plancks bok så står det att hästarna dricker mera på torrhö än på hösilage iom att hösilaget innehåller mera vatten.

Fast det totala vattenintaget kan ju fortfarande bli lägre med hö just iom att hösilaget innehåller mer vatten i sig.

Ex att hästen dricker vid högiva 20 liter över dygnet, äter 10 kg hö =21.5 liter vatten. Vid hösilage dricker hästen säg 15 liter över dygnet, äter 17 kg hösilage med ts 50% = 23.5 liter vatten
Dvs hästarna får i sig lika mycket torrsubstans foder oavsett foder men får i sig en större total mängd vatten trots att den dricker mindre.

Nu får du nog läsa på litegrann.

pH i ett hösilage kommer aldrig så lågt som det är i en hästmage. I den övre delen ligger pH runt 5-6, helt riktigt medan i den nedre delen där magsyran finns är den runt 2.5. Så att kraftfoder skulle hjälpa till att höja pHt i hästmagen upp till dess mer normala nivå som kompensation för en sänkning av surt hösilage? Nja, tror inte det.
Jag vet det. Jag fick nämligen alla rätt på tentan där den frågan ingick. ;)

Det är nog du som behöver läsa på är jag rädd.
Du kan börja med ett utdrag av sidan 144 i boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Plack/Rundgren:
"Ett gott exempel är ensilage där mjölksyrebakterierna sänker pH-värdet..."

Jo att pH i ett bra ensilage är lågt är det nog ingen som ifrågasätter (vilket är det som står på s.144 i nämnda bok). Men därifrån till att det skulle behövas kraftfoder för att hålla pH i magsäcken uppe och undvika magsår är steget väldigt långt. För det första har man inte kunnat se skillnader i magsäcken pH mellan hö och ensilage, saliven buffrar så pass bra. För det andra finns det mjölksyrabakterier i den första delen av magsäcken som vid tillgång till "bra" substrat kan bilda mjölksyra och sänka pH. Exempel på sådant substrat är tex lättsmälta kolhydrater i kraftfoder.

Att mjölksyra sänker pH, sant, inte det jag ifrågsatte. Jag har också gjort den tentan, tack.

Fö har SaraXX redan svarat väl på vad jag var ute efter så jag lämnar det där.

Senast ändrad:

Men därifrån till att det skulle behövas kraftfoder för att hålla pH i magsäcken uppe och undvika magsår är steget väldigt långt. För det första har man inte kunnat se skillnader i magsäcken pH mellan hö och ensilage, saliven buffrar så pass bra.
Det menade inte föreläsaren på SLU i alla fall. Jag reagerade på uttalandet själv eftersom man i alla tider har lärt sig att hästar som får mycket kraftfoder har mer magsår än de som får mycket grovfoder. Men forskningen visade alltså på helt andra mekanismer när det gällde magsår. Det var en undersökning från USA bland annat som "bevisade" att hästar som fick fri tillgång på grovfoder under dygnets alla timmar tillsammans med daglig utfodring av kraft hade mindre magsår än de som bara fodrades med fri tillgång på grovfoder. Nu hittar jag inte vart jag skrev ner undersökningen, men det var något universitet i Kentucky som hade gjort den i alla fall.

Det borde vara KER h*n syftade på.

Det låter konstigt. Här är exempelvis citat från en av deras publikationer (Pagan):
"Meals of grain or extended periods of fasting lead to excess gastric acid
output without adequate saliva production."
"...horses that are fasted or that are fed high grain diets are more likely to produce more gastric acid with less saliva than horses offered free choice forage without grain."

och här från en annan (Pagan):
"Additionally, production of volatile fatty
acids (VFAs) — particularly butyric acid
— from the fermentation of grain in the
stomach make the non-glandular epithelium
more susceptible to acid damage."

Däremot finns det en studie som visar på fördelar med kraftfoder men där har det senare visat sig vara lusernhöt som hade positiv effekt. Man jämförde enbart gräshö med lusernhö+kraftfoder:
"these researchers found
that feeding alfalfa hay and concentrate
increased the pH of gastric fl uid and
reduced the number and severity of
squamous mucosal ulcerations compared
to feeding the diet of brome grass hay."

"Relative to feeding coastal Bermuda
grass hay, feeding alfalfa hay reduced
ulcer severity scores in horses with
gastric ulceration and prevented ulcer
development in 11 of 12 (92%) horses
fed alfalfa hay that did not have ulcers,
whereas only 25% (3 of 12) of the horses
without evidence of ulceration fed coastal
Bermuda grass hay did not appear to
develop ulcerations."

Jag tyckte också att det lät konstigt först, eftersom jag i grunden lärt mig någonting annat. Sen blir det ett cirkelresonemang av det hela. För får hästen kraftfoder istället för grovfoder och därför är utan foder många timmar i sträck så är det ju klart att det blir mer magsår. Får hästen fri tillgång på grovfoder så är andelen magsår mindre. Men denna studien som vi fick ta del av hävdade att i de fall där hästarna har fri tillgång på grovfoder dygnet runt har de hästarna som äter kraftfoder också mindre andel magsår.

Jag antar att de testat hästar med ungefär samma uppstallning, träningsrutiner, stresspåslag etc. Jag valde att tro på forskningen i alla fall.

Det krävs oftast flera studier innan man kan dra några säkra slutsatser. Så många bias att ta hänsyn till.

Sen undrar jag ang att det bara skulle ha med Ph-värdet att göra. På människor så kom man ju till sist på att det var Helicobacter Pylori-bakterier som orsakade en stor del av magsåren.

Sen undrar jag ang att det bara skulle ha med Ph-värdet att göra. På människor så kom man ju till sist på att det var Helicobacter Pylori-bakterier som orsakade en stor del av magsåren.

Men det har man iaf konstaterat att det inte är på häst.

Det var ju en artikel i ridsport för ett halvår sedan ungefär där det ansågs att silage gav ökad risk för karies? Vet någon om det gjorts fler studier på detta?

Vad jag vet har det inte gjorts någon studie alls på detta utan det är någon/några personers egna slutsats. Skulle ju då mycket väl även kunna bero på andra saker. En av de aktuella personerna har även skrivit i en artikel att hästar är utvecklade för att äta hö eller nåt i den stilen vilket inte inger så mycket förtroende...

Även min veterinär säger att silage ökar risken för karies :confused: Men om det inte finns någon studie borde det kanske göras en studie angående detta då karies ju kan uppstå av andra faktorer också? För det verkar ju forskas på karies hos häst av det jag hittade vid en snabb googling men ingenting direkt om foder bara att hästen ska tugga så mycket som möjligt.

Även jag var på föreläsning med en tandläkare och hon sa det samma. Det finns ett sammanhang mellan dåliga tänder och silage. Silaget ger inte samma nötning och "borstning" av tänderna som torrhö gör.

Då måste det ju vara optimalt kass att ha häst på bete/gräs, det är ju ännu mindre motstånd än silage.

Equilibris nr 3, 2010 (Tidskriften för veterinärmedicin och hästvetenskap) Där finns en vetenskaplig undersökning om karies på häst.

Exakt citerat ur en del av texten:

"Under evolutionen anpassades hästens tänder till cellulosarikt gräs och hö. I naturlig miljö tillbringar hästen ca 75-80 procent av dagen (ca 17-18 timmar) med att beta gräs och tugga sin föda. Tuggandet har även en rengörande funktion på tänderna. Hösilage och kraftfoder innehåller mindre andel fibrer och hästen använder därför sina tänder mindre. Följden kan bli att tänderna inte rengörs tillräckligt, vilket i sin tur leder till foderbeläggning, bakterietillväxt och karies på de underliggande tänderna. Hösilage har dessutom en sur, kemisk effekt, som i sig kan orsaka karies. Dessa två faktorer kan anges som de främsta orsakerna till ökningen av karies hos dagens hästar"

Man kanske kan anta att med hö i detta fall menas naturligt visset eller torkat gräs?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve