Skickat frågan vidare, men slänger in den här med.

Sv: Skickat frågan vidare, men slänger in den här med.

Där har du väldigt fel! Vill fortfarande ha en motivering från er varför ni anser att en ensileringsprocess skulle bära skulden!?

Har hållit på med hästar i över 40 år och nog har jag varit med om hästar som fått fång vintertid. Har även använt ensilage till både mjölkkor och hästar i snart 25 år, och trots att vi har en fångponny så har det varit näringsvärderna och inte ensileringen som varit boven.

När han har ett näringsanpassat foder så uteblir även fånganfallen.

Kicki :laugh:

Ska vi skritta om vem som har hållit på med hästar längst Kikki? du komma att förlora.
Den enda häst jag känna till som fick vinter fång var en fan skap som kom åt havre bingen.
Som mjölk bunda vet du att ensilage är valdig närings rik, lite för rik för häster. Det är fler som har svaret dig att när dom gick över till ensilage bli hästen lös i magen, och fler som intyga att när dom oppna en ny bal bli dom lös.
Torr foder komma att alltid vara den bäste häst foder, tyvär är häst äger nödställd att fodra med ensilage för att val bärejad torr hö går inte att få ta på.
Jag förstå inte att folk ska envis försvara sitt foder och sjuka häster bara för att dom kan inte få ta på riktiga hö.
Vi hör aldrig klagen om sjuk häster från dom som fodra med riktig hö.

Jag förstå inte att folk ska envis försvara sitt foder och sjuka häster bara för att dom kan inte få ta på riktiga hö.

Vi har alla möjligheter i världen att skörda hö, men för hästarnas skull väljer vi att ensilera.
Vi började med det i slutet av 80-talet, och har inte haft vare sig kolik, fång, "insulinresistens", hosta eller några andra sjukdomar på de ca 35 hästar vi har vintertid.

Ska vi skritta om vem som har hållit på med hästar längst Kikki? du komma att förlora.
Den enda häst jag känna till som fick vinter fång var en fan skap som kom åt havre bingen.
Som mjölk bunda vet du att ensilage är valdig närings rik, lite för rik för häster. Det är fler som har svaret dig att när dom gick över till ensilage bli hästen lös i magen, och fler som intyga att när dom oppna en ny bal bli dom lös.
Torr foder komma att alltid vara den bäste häst foder, tyvär är häst äger nödställd att fodra med ensilage för att val bärejad torr hö går inte att få ta på.

Näringsinnehållet har INGET att göra med om gräset är ensilerat eller enbart torkat.
Jag tycker också att hösilage ger dålig mage oftare än hö men det lär INTE ha att göra med att silaget är mer näringsrikt.

Vad jag har hört är det bara en myt att fång och IR skulle öka med hösilageanvändandet. Fång kan ha många orsaker, men överfodring ger definitiv ökad risk och hullidealet idag är fetare än det var förr och rejält feta hästar är vanligare idag än de var förr. En fet tvååring löper stor risk att få fång vid fem års ålder. Forskare har även kommit fram till att det framförallt är fodrets sockerhalt som ökar risken för fång och inte proteinhalten som man förr trodde och torrt hö har visat sig hålla en högre sockerhalt än hösilage eller ensilage, då socker förbrukas vid jäsningsprocessen. Sockerhalten påverkas också av andra faktorer som om gräset växt i skugga, är torkstressat osv, men förutsatt att dessa andra faktorer är lika är alltså hösilage ett bättre val ur fångsynpunkt.

Detta är iallafall vad senaste forskningen visar enligt bl.a. Hushållningssällskapet.

Jo jag hör det, för i vårat grannstall fodras enbart med torrhö och där står också tre hästar med fång.;)

**hugger sista**
Jag har bara känt en häst som jag vet fick fång (nu räknar jag inte in belastningsfång) och det var när jag stod uppstallad i ett stall där det snålades med torrhö men gärna gav mer av annat (spannmål, flera ägare kompletterade med pellets och diverse tillskott etc.), har helt glömt vad hästen fick att äta men han var inte fetare än många andra och bra igång och tränades ganska mycket i dressyr.
/U

Med torrhö finns ett gigantiskt stort mörkertal av hästar som har problem med luftvägarna. Hosta, tung andning etc. Det är inte okänt, och har inte varit de senaste 10-15 åren eftersom det tas upp i både informationsbroschyrer om hosta hos häst och i många böcker om hästvård.

Med torrhö finns ett gigantiskt stort mörkertal av hästar som har problem med luftvägarna. Hosta, tung andning etc.

Men det finns också ett gigantiskt stort mörkertal med hästar som har luftvägsproblem pga av bristande ventilation i stallar och dåliga rutiner i stallar. Så det kanske inte bara är höet som är orsak till många av hosthästarna?

För torrhö av god kvalité är ju inte lika med hosthäst det är ju fler faktorer som spelar in och många av de hästar som har problem med luftvägarna kanske inte skulle fått om ventilationen varit bättre, rutinerna annorlunda och ströet varit av bättre kvalité?

Jag säger nu inte att torrhö är bättre än silage men har tyärr varit i flera stallar där ventilationen varit dålig, ibland pga av att stallägaren faktiskt strypt ventilationen för att det skulle bli varmare i stallet och i alla fall kan ha bidragit till luftvägsproblem hos en del hästar. Ibland har man inte sett till att ventilationen faktiskt fungerat som den ska. Ibland har man använt strö av urusel kvalité och då blir det ju hostproblem även om man fodrar med silage

Det jag undrar lite över om inte luftkvalité med mera borde mätas i större utsträckning i stallar. Det borde väl finnas mätinstrument idag som kan sättas upp i stallar under säg en veckas tid och registrera hur luften är under den tiden?

ursäkta utvikningen denna tråden handlar ju inte om detta egentligen men jag har upplevt skrämmande dålig luft i flera stallar och hästar som hostar trots att det bara serverats silage under en lång tid

Visste inte att det var utlyst en tävling!? :grin: Ensilage är rent generellt inte mer näringsrikt än ett hö, var får du det i från!? Vilka näringsvärden ett grovfoder har beror ju på gödning, omläggning av vall, fröer, väder och vind och när jag slår ut vallan för skörd. Och INTE vilken Ts-halt fodret innehåller!!

Jag kan ju ensilera en 25 år gammal vall som inte har götts på 15 år t.ex. och låta den växa ut så långt som fram i aug. och då slå ut den för första gången den säsongen. Vill du då påstå att den är mer näringsrik då bara för att jag har en ts-halt som är ensileringsbar!?

Av dina uttalanden att dömma så skiner det igenom vilken okunnighet du besitter vad gäller ensilage. Så jag föreslår att du läser på lite bättre om vad det är som gör att man har höga näringsvärden. Du kan börja med det första stycket jag skrev.

Kl

Jag blir lite trött på det här "antalet hästar med fång har ökat under samma tid som ensilage har blivit vanligare". Jaha, och vad har mer hänt under den tiden.
-Antalet hästar har ökat väldigt och de som äger hästar nu har ofta inte särskilt lång erfarenhet, ingen i familjen som är "hästkarl" osv.
-Som någon påpekade har hästarna blivit fetare och fetare.
-Kraftfodermarknaden har formligen exploderat!
-Samma sak med marknaden för olika tillskott.
-Det har tillkommit massa "nya" yrken inom hästnäringen, personer som ska behandla, ge rådgivning osv. Vissa jätteduktiga, andra katastrof.

Det finns säkert många fler faktorer som jag inte kommer på så här direkt. Men visst, skyll på det ensilerade fodret, det är lättast.

Kor drabbas f.ö. också av fång och där har ingen kommit på tanken att skylla på ensilaget, nån kanske borde upplysa dem :grin:

Kl

Jag blir lite trött på det här "antalet hästar med fång har ökat under samma tid som ensilage har blivit vanligare". Jaha, och vad har mer hänt under den tiden.
-Antalet hästar har ökat väldigt och de som äger hästar nu har ofta inte särskilt lång erfarenhet, ingen i familjen som är "hästkarl" osv.
-Det har tillkommit massa "nya" yrken inom hästnäringen, personer som ska behandla, ge rådgivning osv. Vissa jätteduktiga, andra katastrof.

Det finns säkert många fler faktorer som jag inte kommer på så här direkt. Men visst, skyll på det ensilerade fodret, det är lättast.

Hästarna går på kraftigare bete och arbetar mindre. Förr släpptes väl hästarna oftast i skog eller tex på öländska alvaret och liknande magra beten, idag betar många hästar på odlade vallar.
Har träffat på en del hästägare som anser att deras hästar arbetar medelhårt till hårt och fodrar därefter (ofta med en stor mängd kraftfoder) när hästen tränas max en timme om dagen lågintensivt vilket knappast kan räknas till hårt arbete.

Människan har väl en liten tendes att skämma bort sina husdjur även övervikt hos hund och katt har ju ökat också samtidigt som många hästar kanske får alldeles för lite motion och rörelse då man inte har tid att rida varje dag och tyvärr står många i små hagar som inte ger så stor möjlighet till att röra sig heller.

Senast ändrad:

kl
Jag väljer hösilage framför torrhö. Jag tycker det är lättare att förvara hösilage, lättare att få tag på foder av bra kvalitet och lättare att själv se om det är bra kvalitet eller inte.

Har märkt de sista åren att det är många som inte vet om att dammigt hö är i nästan alla fall mögligt hö, det verkar som att många fodrar med det ändå. Antingen ger det ute eller vattnar det litegranna - men mögelsporerna försvinner ju inte för det..

Kl

Kor drabbas f.ö. också av fång och där har ingen kommit på tanken att skylla på ensilaget, nån kanske borde upplysa dem :grin:

Instämmer fullständigt!! :bow:

Hästarna går på kraftigare bete och arbetar mindre. Förr släpptes väl hästarna oftast i skog eller tex på öländska alvaret och liknande magra beten, idag betar många hästar på odlade vallar.
Har träffat på en del hästägare som anser att deras hästar arbetar medelhårt till hårt och fodrar därefter (ofta med en stor mängd kraftfoder) när hästen tränas max en timme om dagen lågintensivt vilket knappast kan räknas till hårt arbete.
.

Jag vet inte vad du menar med "förr", men att släppa hästar på åkerbete är ju inget nytt. Däremot som så har man ju betydligt bättre vallar nu än för t.ex, 50-60 år sedan, det som är "förr" för mig. ;) Men refererar man till t.ex. 30 år tillbaks är det ju ingen större skillnad.

Så jag anser inte att varken ensilerat foder eller odlade vall som betas är något problem. Det som är viktigt, och som jag skrivit tidigare, är att ha ett individanpassat foder, vare sig det är bete eller annat. Låt vallen bli "långstådd" och rejält i ax innan man släpper hästarna på bete. Och detsamma när man tar vinterfoder.

Håller helt med dig om att folk knölar i hästarna på tok för mycket kraftfoder, har sett mycket av den varan genom åren. Många har inte analys på sitt grovfoder, men hästarna "behöver" alltid kraftfoder oavsett.

Mina hästar får hö enda anledningen är att jag bara har tre så de kan omöjligt käka upp en bal på 3-4 dagar. Annars tycker jag hösilage är bättre än hö ur hälsosynpunkt.

Småbalshösilage är inte ett alternativ? 40 kg hinner de väl äta upp?

ja men det finns inte att fåtag på här. Eller jag har iallafall inte hittat någon pålitlig bonde.

Det finns både för och nackdelar med båda fodermedlen.

Fördelar med hö:
Samma torrsubstans
Har du hö från flera gärden kan man blanda detta under hela vintern
Man ser och kan lukta på det för att se om det börjar bli dåligt
En häst som behöver äta mycket, kan få i sig en stor mängd grovfoder
Vid rätt lagring håller det länge

Nackdelar med hö:
Ett skit att göra..
Tar plats
Hästen dricker mycket
Dyrare

Fördelar silage:
Smidigt att göra
Billligt
Hästen dricker inte lika mycket

Nackdelar silage:
Skillnad i kvalitet/blöta i balarna (foderbyten)
Svårt att se i tidigt stadium om det börjar bli dåligt
Tunga balar
Botulism risken.
Det går inte att se om det är nåt djur med som gjort silaget otjänligt förrän man hittar djuret.
Bör förbrukas inom en viss tid och ju varmare det är ju kortare lagringstid vid öppnad bal.

Den kopplingen mellan silage och fång bör vara de ständiga foderbytena som kan bli när man byter bal. Vet flera som inte vill använda det just pga det. Även ponnyuppfödare som hellre anvånder hö.

Jag använder helst hö, men torrt hösilage går bra, vintertid. Vår, sommar och höst används hö.

Nackdelar silage:

Svårt att se i tidigt stadium om det börjar bli dåligt

Jag tycker precis tvärt om! På hösilaget syns det tydligt, höet är svårare då det sällan möglar så det syns, det blir mest dammigt (mögelsporer). På hösilaget så syns det och känns när man luktar på det, tycker jag ;)

Ang det att de dricker mer när de äter hö så läste jag denna artikel för ett tag sedan i Hippson

Man skördade grovfoder från samma fält vid samma tidpunkt, för att kunna jämföra på ett bra sätt - och torkade sedan fodren till olika torrsubstanshalt.
I den första studien jämfördes vätskebalansen hos hästar som åt antingen ensilage med 45 procents torrsubstans eller hö. I denna studie skilde sig inte kroppsvikten hos hästarna åt, men däremot fanns det skillnader i vattenintag. Hästarna som åt hö drack mer, men hade ett lägre totalt vattenintag än hästarna som åt ensilage. Hästarna som åt hö hade även en högre koncentration av proteiner i plasman, vilket tyder på en mindre plasmavolym. En mindre plasmavolym kan vara en nackdel vid hårt arbete, vilket i den här studien talar till ensilagets fördel.

kl

Min uppfattning är inte att det bara är "nya" hästägare som får fånghästar, utan att även gamla "rävar" och hästfolk med lång erfarenhet drabbas likväl.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II