Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
på vilket sätt? Om det är för blött så är det väl snarare risk att stoet inte orkar äta tillräckligt?digivande ston kan ha viss nytta av blött silage.
Fång, insulinresistens bland annat. 'Förr' när de flesta hade hö så existerade fång nästan enbart på för tjocka shettisar och russ.
notera att jag skrev "större risk för". Dom kan få magtrassel också av torrhö....
Fång, insulinresistens bland annat. 'Förr' när de flesta hade hö så existerade fång nästan enbart på för tjocka shettisar och russ.
Vill tilläga att såna sjukdomen kom ofta vid bete uttslapp.
Hade aldrig hört av fång häster mitt i vintern föran uttfodering av ensilage bliv populart.
*kl*
Jag väljer helst hö. Just för att tarmfloran är så känslig och "här uppe" får man sällan tag på så många bollar från samma täkt med exakt samma förutsättningar och TS-halt att det lätt blir rubbningar.. Samt att jag bara har två hästar. Gav hösilage förra vintern pga höbrist och nog då fick fbl fångkänning. Grannens märr denna vinter...
Min hovslagare av "gammal" stam är övertygad om att det är hösilaget som är boven, jag är inte riktigt lika säker men något ligger i detta, det tror jag.
Om det är själva "foderbytet" mellan balarna som ställer till det??
Har man 100% koll på balarna och vet exakt var de är tagna och kan ge av samma sort längre perioder och har analys så kan det nog fungera - men har man inte full koll (dvs bara köper) så känns hö säkrare.