Skickat frågan vidare, men slänger in den här med.

YorkWann

Trådstartare
Varför skulle torrhö vara bättre än hösilage om värderna är samma? (bortsett från torrsubstansen då)

Sv: Skickat frågan vidare, men slänger in den här med.

Vem säger att det är så?

Jag kan inte se någon skillnad mot att hästar måste ju vänjas in på det de äter.

Som jag upplever det där jag står nu så är TS halten väldigt olika på varje ny bal som öppnas (en gång i veckan).
Vilket betyder att vissa hästar i stallet har mer eller mindre lös bajs hela tiden. Brukar stabiliseras lagom till det är dax att öppna en ny bal...

Så händer ju inte med hö direkt...

Beror ju helt på vad som är bäst. Hosthästar brukar må bättre på silage, digivande ston kan ha viss nytta av blött silage. Lagringsmöjligheter påverkar ju också vad som är bäst.

Mindre risk för:
- magtrassel
- ensilagebalar som inte är fräscha (luft som kommit in)
- botulism
- behöver inte tänka på hur länge balarna varit öppna (om man har få hästar eller på sommaren).

Större risk för:
- damm
- mögel (svårlagrat när det är fuktigt klimat)
- man behöver kunna lagra inomhus
- blåser omkring mer i hagen

Digivande ston behöver en del vätska och då kan de med fördel äta blött silage. H

Hade jag haft hö o hösilage med samma värden på, hade jag klart valt silaget, mina hästar föredrar det framför hö, har dessutom en hosthäst. Jag har 9 kusar, så jag behöver aldrig oroa mig för att det inte ska ta slut innan det blir dåligt

Botulism kan de få även av hö.

notera att jag skrev "större risk för". Dom kan få magtrassel också av torrhö....

Jag skulle alltid välja hö före hösilage så för mig finns det inget val :) Känns som problem med hästar har ökat i takt med hösilageanvändningen, sen om det är ett samband det kan ju bara tiden och forskning utvisa.

Fång, insulinresistens bland annat. 'Förr' när de flesta hade hö så existerade fång nästan enbart på för tjocka shettisar och russ.

Personligen märker jag ingen skillnad. Min ena häst är mycket känslig för ensilage men jag ha hittat en leverantör som levererar ensilage som hon tål.

Annas är det väl mest praktiska saker som jag funderar på, förvaring, leverans, hållbarhet etc.
/U

Fång, insulinresistens bland annat. 'Förr' när de flesta hade hö så existerade fång nästan enbart på för tjocka shettisar och russ.

Och orsaken skulle då vara anser du?

Kicki :laugh:

Vill tilläga att såna sjukdomen kom ofta vid bete uttslapp.
Hade aldrig hört av fång häster mitt i vintern föran uttfodering av ensilage bliv populart.

Vill tilläga att såna sjukdomen kom ofta vid bete uttslapp.
Hade aldrig hört av fång häster mitt i vintern föran uttfodering av ensilage bliv populart.

Där har du väldigt fel! Vill fortfarande ha en motivering från er varför ni anser att en ensileringsprocess skulle bära skulden!?

Har hållit på med hästar i över 40 år och nog har jag varit med om hästar som fått fång vintertid. Har även använt ensilage till både mjölkkor och hästar i snart 25 år, och trots att vi har en fångponny så har det varit näringsvärderna och inte ensileringen som varit boven.

När han har ett näringsanpassat foder så uteblir även fånganfallen.

*kl*

Jag väljer helst hö. Just för att tarmfloran är så känslig och "här uppe" får man sällan tag på så många bollar från samma täkt med exakt samma förutsättningar och TS-halt att det lätt blir rubbningar.. Samt att jag bara har två hästar. Gav hösilage förra vintern pga höbrist och nog då fick fbl fångkänning. Grannens märr denna vinter...
Min hovslagare av "gammal" stam är övertygad om att det är hösilaget som är boven, jag är inte riktigt lika säker men något ligger i detta, det tror jag.
Om det är själva "foderbytet" mellan balarna som ställer till det??

Har man 100% koll på balarna och vet exakt var de är tagna och kan ge av samma sort längre perioder och har analys så kan det nog fungera - men har man inte full koll (dvs bara köper) så känns hö säkrare.

*kl*

Jag väljer helst hö. Just för att tarmfloran är så känslig och "här uppe" får man sällan tag på så många bollar från samma täkt med exakt samma förutsättningar och TS-halt att det lätt blir rubbningar.. Samt att jag bara har två hästar. Gav hösilage förra vintern pga höbrist och nog då fick fbl fångkänning. Grannens märr denna vinter...
Min hovslagare av "gammal" stam är övertygad om att det är hösilaget som är boven, jag är inte riktigt lika säker men något ligger i detta, det tror jag.
Om det är själva "foderbytet" mellan balarna som ställer till det??

Har man 100% koll på balarna och vet exakt var de är tagna och kan ge av samma sort längre perioder och har analys så kan det nog fungera - men har man inte full koll (dvs bara köper) så känns hö säkrare.

Inte ens på samma skifte får du ju samma förutsättningar, Och det gäller ju faktiskt även hö. Så det enda som kan variera är ju faktiskt ts-halten till en viss mån. Tycker att det finns alldeles för mycket fördommar kring ensilage, vilket allt processat foder faktiskt är.

Det viktiga, anser jag, är att man har koll på energivärderna.

Ja och på Island får de just inget annat än hösilage då hö tar för stor plats i förvaring. Har faktiskt aldrig hört talas om hästar med fång där, det finns säkert någon enstaka men vanligt är det då inte.

Med risk om att få på skallen nu, ;) men dessvärre tror jag att det är människan själv som är den direkta orsaken till ökad bild på just fång och IR. Grunden ligger i detta duttande med foder och fodermedel hit och dit.:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 337
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024