Skicka med hästen vid försäljning?

AlinaT

Trådstartare
Kom o tänka på när jag köpte min första ponny.
Hon kom till mig i början av November och det var inte sådär supervarmt direkt som man kan förstå.

I telefon sa säljarna det att "vi skickar med lite saker".
Jag hade så klart velat handlat hur mkt som helst innan, men det var min mamma duktig som avstyrde. Vi skulle ju ändå få med lite saker, så visst skulle hon klara sig iallafall ett par dagar med dom grejerna... - Trodde vi.

Av "vi skickar med lite grejer" innebar detta:

1 gammal grimma, väldigt sliten.
1 regntäcke, som inte tål nåt regn alls knappt, vi använder det numera när hon är nyklippt och det är soligt ute...
1 par senskydd, varav ett av dom var trasigt, gick ej att använda.
1 träns, som dom knutit ihop i ena sidostycket för att bettet skulle hänga kvar. Också trasigt med andra ord.

Ja just det, en gammal sliiten ful borste.

Ponnyn var klippt, så där...så det är sparat på ryggen, klippt på mage, hals och lite på sidan så att säga.

Så fort kontraktet var påskrivet, hästen installad ordentligt i ett välventilerat stall (dock blev det lite dragit där hon stod, då ett fönster inte var isatt...
Så åkte mamma till vår affär, där vi hade lite hästuttrustning, och kunde köpa med sig stalltäcke, ett tjockare utetäcke samt ett träns åt mig att ha dagen därpå.
Visst, hade vi inte haft möjligheten att åka å hämta saker pga egen butik, så hade man ju fått se glad ut när man visste hästaffären låg 3 mil bort och dessutom hade stängt för flera timmar sedan...Och kanske lånat av nån annan i stallet.

Men när man säger att man ska skicka med lite grann, så får man väl ändå utgå från att hästen ska klara sig över en natt iallafall, och nya ägaren inte ska behöva kasta sig i panik för o handla...?
Visserligen hade vi kunnat fråga exakt vad med, men man vill ju inte verka efterhängsen + att detta var vårat första hästköp.

Och skicka med trasiga saker? Då är det ju bättre att inte skicka med något alls.

Någon annan som fått med såna lite "halvroliga" saker?

Är ju lite komiskt såhär 8 år senare... :p

Sv: Skicka med hästen vid försäljning?

Jag fick inte med någon utrustning till min kuse och detta visste jag om innan.

Men ska jag någon gång sälja häst så kommer jag att skicka med i alla fall ett mindre startkit som ska innehålla allt det nödvändigaste i basutrustning för en häst. Om köparen inte har någon basutrustning sen tidigare.

Det är fruktansvärt frustrerande/jobbigt som nybliven hästägare att måsta köpa en helt ny basutrustning till sin nya häst. Speciellt om man inte har någon utrustning liggandes sen innan.
Oftast kan man ju inte åka till en affär heller för att köpa allt på en gång utan måste köpa allt i klumpar, vilket tar väldigt lång tid innan man byggt upp sitt lilla "lager".

Det är ju väldigt svävande "vi skickar med lite grejer". Kan betyda allt ifrån fulländad utrustning till som i ditt fall, trasiga prylar. Jag hade frågat innan helt klart, men det är ju lätt att vara efterklok. Jag hade inte rusat till affären det första jag gjorde, som ni. Utan löst det på nåt annat sätt, lånat någons täcke eller en ullfilt om det var nödvändigt. Var ponnyn klippt överallt utom över ryggen? Var benen klippta?

Om jag skulle sälja en häst med välpassande och nyutprovad sadel skulle jag erbjuda köparen att köpa sadeln också. Annars tycker jag att man gott kan skicka med hästens "egna" saker, typ täcke, grimma och schabrak om dessa bär hästens namn. En ordentlig grimma och ett ok täcke (kanske inte mitt nya Rambo, men ingenting med stora revor i) är det minsta jag skulle kunna tänka mig att skicka med - man vill ju inte gärna skicka hästen "naken". Sådant som man alltid har tusen exemplar av, borstar och lindor och dylikt, kan man ju enkelt skicka med i en påse. Det gör ju ingen skillnad för mig som har tusen borstar men den nya ägaren kanske inte har en enda.

Kan säga tvärt om. Lämnade ut en häst på foder med bara tillhörande grimma. Plöstligt en dag ringde en transportör och undrade var de skulle lämna hästen :confused: "Vilken häst?" var ju frågan man ställde med en gång. Jo det var foder hästen som kom tillbaka efter 6 månader utan att fodervärden sagt något om det alls.
Detta hände på vintern och var sent på kvällen så p g a det sa jag att jag kunde komma upp till stora vägen och hämta hästen. Vi har smal krokig grusväg på 1,5 kilometer för att komma upp på gården.

Sagt och gjort lastbilen kom och hästen lastades av varvid chauffören tittade på mig och sa Är de ensam? Ja sa jag han är så snäll så det är ingen fara att gå med honom. Ja men jag tänker på alla grejorna som följde med honom, sa chaufförren.
Vilka saker då? :confused: undrade jag. Då visade det sig att jag fått med en mer än dubbel uppsättning av komplett utrustning till hästen. Tror det var t ex fem vintertäcken av hög kvalitet, 2 kompletta sadlar och massor av annat. Jag fick köra två rundor med bilen för att få hem det :angel:

:crazy:! Vad sa fodervärden? Först lämna hästen utan att säga nåt sen lämna en massa prylar med! Ska man skratta eller gråta?

!!! :rofl:

Du vill inte berätta hur du hittade den fodervärden? Jag skulle behöva lite nya täcken, jag visste inte att det var så lätt att skaffa dem. :D

Vad udda. :) måste nog vara så att det kört ihop sig helt och de inte skulle ha något med hästar att göra efter det och kände kan lika gärna skicka med det :P jag hade ju då sålt om jag hade varit i den sitsen inte skickat med allt till ägaren

Fodervärden kanske fick lite dåligt samvete av det plötsliga tillbakalämnandet av hästen...så du fick alla grejer som kompensation,typ:bow:

Jag anser nog att de flesta hästar klarar sig med en grimma över en natt. Om jag köper en häst och känner att det är viktigt att vissa saker finns när hästen kommer - då är det väl min sak att se till att de finns där? Måste jag kasta mig iväg och handla har jag ju planerat väldigt uselt.

"Lite saker" kan ju faktiskt betyda hovfett, ett grimskaft och en hovkrats, hur kan man utgå från att det är saker som man "måste ha" första tiden som följer med?

Lätt att vara efterklok som sagt:)
själv utgår jag alltid från att jag bara får hästen med tillhörande grimma, har själv basgrejor hemma som gör att hästen lätt klarar sig ett tag, sen är det klart det är trevligt om man får med saker som är direkt anpassade men det är som sagt bara en bonus.
Det värsta jag vet är när man säljer en häst, som i mitt fall har jag sålt travare för billig peng, och den absolut första frågan man får är "vad ingår det för utrustning"`? :grin: man kan ju gärna ställa frågor om hästen först tycker man :D (lite off topic.)

:eek: jösses! vad sa fodervärden när du pratade med henne? Måste ju fått en fullständig kortslutning :D

Som du säger, ni hade ju kunnat fråga exakt vad det innebar med "lite saker":).
Första ponnyn vi fick hem kom med sadel, träns, ett gäng olika täcken och schabrak...vilket vi visste. Ponnyn vi har nu kom med en sliten textilgrimma. Vilket vi oxå visste om så vi hann köpa på oss träns, bett och lite sånt innan den kom. Sadel hade vi tur och hittade en fin beg stubben rex alldeles i närheten, som dessutom passade.

Men som sagt, enklast är nog att fråga. Och...om jag skickade iväg en klippt häst skulle jag ju antingen se till att täcket följde med, alt se till att köparna ordnat detta.

Senast ändrad:

Vi sålde vår d-ponny för inte så länge sedan och det blev en hel del som vi skickade med, flera sopsäckar med täcken i alla former, minst tre träns, några grimmor, en hoppsadel, senskydd, en massa havrekross och diverse annat. Men det var för att vi skulle helt gå över till storhäst och behövde inte ha något av det där kvar. Så rubbet fick följa med, och vi hade på ett ungefär talat om vad de skulle få (men de trodde ändå inte att det var så mycket :rofl:)

När vi hämtade vår häst fick vi med mer än vad de sagt. En herrans massa täcken, ländtäcken, schabrak, träns, mat och annat. Men med förra hästen följde inget med alls. Fast hrrmm.. :o vi fick ett grimskaft, vi hade lyckats lägga ur de grimskaft som alltid finns i transporten, och upptäckte det inte förrän vi skulle lasta hästen. *S* Pinsamt!

om jag skulle köpa en häst skulle jag inte förvänta mig något annat än just hästen, och kanske en grimma (lite svårt att transportera hästen utan :p ) ifall vi inte kommit överens om något annat. i vissa fall kommer man ju kanske överens om en snäppet högre köpesumma för att få med en utprovad sadel, viss utrustning etc., eller så står det ju redan i annonsen vilken utrustning som ingår.

jag köper ju en häst, inte en massa utrustning, och personen som säljer sakerna kanske har tänkt använda hästens saker till en kommande häst i ungefär samma storlek. tycker det är köparens "ansvar" att se till att hästen har saker när den kommer, man bör ju veta i hyfsat god tid att man har köpt hästen och när den kommer, så att man hinner handla saker. och har man inte råd med det viktigaste, bör man kanske inte skaffa häst riktigt än, utan spara mer pengar/vänta tills man har bättre ekonomi.

Om jag skulle sälja en häst med välpassande och nyutprovad sadel skulle jag erbjuda köparen att köpa sadeln också. Annars tycker jag att man gott kan skicka med hästens "egna" saker, typ täcke, grimma och schabrak om dessa bär hästens namn. En ordentlig grimma och ett ok täcke (kanske inte mitt nya Rambo, men ingenting med stora revor i) är det minsta jag skulle kunna tänka mig att skicka med - man vill ju inte gärna skicka hästen "naken". Sådant som man alltid har tusen exemplar av, borstar och lindor och dylikt, kan man ju enkelt skicka med i en påse. Det gör ju ingen skillnad för mig som har tusen borstar men den nya ägaren kanske inte har en enda.

Vi blev frågade om vi ville köpa sadeln utöver, men då den inte (vad vi såg) låg helt perfekt på hästen så avböjde vi det. Så det visste vi självklart om.
Och som du säger, man begär inte det allra bästa o dyraste täcket, men det hade ju varit trevligt om de valde något som passade för årstiden, och inte ett bara för att det inte ens dög i temperaturen det är avsett för .

Kan säga tvärt om. Lämnade ut en häst på foder med bara tillhörande grimma. Plöstligt en dag ringde en transportör och undrade var de skulle lämna hästen :confused: "Vilken häst?" var ju frågan man ställde med en gång. Jo det var foder hästen som kom tillbaka efter 6 månader utan att fodervärden sagt något om det alls.
Detta hände på vintern och var sent på kvällen så p g a det sa jag att jag kunde komma upp till stora vägen och hämta hästen. Vi har smal krokig grusväg på 1,5 kilometer för att komma upp på gården......
Jag fick köra två rundor med bilen för att få hem det :angel:

Det var också ett sätt! Har du pratat med fodervärden något efter det? Hur som var det ju himla praktiskt, men det är nog bara nån enstaka gång nåt sådant händer :)

Jag anser nog att de flesta hästar klarar sig med en grimma över en natt. Om jag köper en häst och känner att det är viktigt att vissa saker finns när hästen kommer - då är det väl min sak att se till att de finns där? Måste jag kasta mig iväg och handla har jag ju planerat väldigt uselt.

"Lite saker" kan ju faktiskt betyda hovfett, ett grimskaft och en hovkrats, hur kan man utgå från att det är saker som man "måste ha" första tiden som följer med?

I ochmed att hon var klippt (det var inte supermycket lämnat uppe på ryggen heller, utan en ganska hög klippning så att säga) så ville vi inte att hon skulle få stå i kylan över natten. Fönstret i hennes box var uttaget och sen var stalldörren framför henne också öppen om nätterna. Så blev lite dragit, inte vi som valde att ha det så, utan fick ju rätta sig efter hur det var. Sen hade vi inte haft egen butik 10 min därifrån så hade man ju fått se glad ut och låna av någon istället.
Men när dom säger att dom skulle skicka med lite, så antog vi -dumt nog- att det skulle vara så hon klarade sig första dygnet iallafall. Men ett tunt regntäcke som inte ens var impregnerat i minusgrader kändes inte helt lämpligt...
Men sen har du rätt på så vis, vi hade kunnat fråga för å få det mer klart, men hade dom då sagt ett täcke, träns o senskydd, så hade man ju utgått ifrån dels att sakerna var hela, och sen att täcket var ändamålsenligt.

Lätt att vara efterklok som sagt:)
själv utgår jag alltid från att jag bara får hästen med tillhörande grimma, har själv basgrejor hemma som gör att hästen lätt klarar sig ett tag, sen är det klart det är trevligt om man får med saker som är direkt anpassade men det är som sagt bara en bonus.
Det värsta jag vet är när man säljer en häst, som i mitt fall har jag sålt travare för billig peng, och den absolut första frågan man får är "vad ingår det för utrustning"`? :grin: man kan ju gärna ställa frågor om hästen först tycker man :D (lite off topic.)

Nej precis, det var inte det första man brydde sig om o fråga, vi var ju intresserade av hästen, inte av hennes utrustning. Men jag håller med dig att säger man att man skickar mde lite så får det vara så det fungerar :)

Som du säger, ni hade ju kunnat fråga exakt vad det innebar med "lite saker":).
Första ponnyn vi fick hem kom med sadel, träns, ett gäng olika täcken och schabrak...vilket vi visste. Ponnyn vi har nu kom med en sliten textilgrimma. Vilket vi oxå visste om så vi hann köpa på oss träns, bett och lite sånt innan den kom. Sadel hade vi tur och hittade en fin beg stubben rex alldeles i närheten, som dessutom passade.

Men som sagt, enklast är nog att fråga. Och...om jag skickade iväg en klippt häst skulle jag ju antingen se till att täcket följde med, alt se till att köparna ordnat detta.

Ja precis. Dom hade ju bara kunnat säga att ni får med grimma, och är det så har hon lite täcken men då vill vi ha lite för det, alt. grimma medföljer, inget annat. Så har man ju en chans!

När vi köpte vår isis, fick vi med hur mycket grejor som helst.
Massor av vintertäcken, flera träns, sadel, regntäcken, stalltäcke, ja allt som han hade använt hade hela bagageutrymmet fyllt när vi åkte hem :bow:.

Kan ju berätta om de hästar vi själva har sålt..

Den ena vår shettis, som min syster fick som första häst.
Där fick dom med 3 täcken (vintertäcke, regntäcke o stalltäcke) som är av bra märke och bra kvalitet, som passade henne. Inte alla affärer som har stl 85/95 :D Sen fick dom även med grimma och träns.
Vet inte om vi skickade med hennes borstar, men jag tror det.
Sadel fick dom också med, sen fick dom köpa till sele och rockard för en summa.
Så dom fick med det mesta hon hade, vi hade ju ändå ingen användning för dom små grejerna.
Däremot har vi sparat nåt ländtäcke som jag sydde åt henne, som minne. Jättelitet och gulligt och man förstår inte hur det kunde täcka en hel rumpa :)

Sen har vi även sålt min ungponny, bara insutten vid försäljning.
Hon hade inga saker direkt, nåt täcke, sadel (gammal som passade bra, och dög mer än väl för inridningen, men kanske inte nån man vill ha i all framtid) och träns. Även grimma då.
Här sa vi det att inga saker ingår, men dom fick gärna köpa med grejerna, som knappt var använda. Tränset var använt 15 ggr sammanlagt ungefär.

Här valde dom att köpa egna saker, då barnen tyckte det var roligt och sen är det så klart kul att få välja själv vad man vill ha. Men åkte i sin grimma och fick med en bal hö eftersom hon hade lite känslig mage.

Jag är precis i sitsen att jag ska sälja min häst. I priset ingår ingen utrustning (mer än grimman han åker i) men då har köparen fått välja om hon vill köpa till utrustning. Vi kom överrens att för 2000kr får hon allt det viktigaste utom sadeln. Dvs jag kommer skicka med passande utrustning i gott skick såsom 2 olika tjocka vintertäcken, innetäcke, ett höst och regntäcke, fleecetäcken, skydd, tre träns och mer som jag inte kommer på just nu.

Jag skulle aldrig förutsätta att det följer med utrustning. Köper jag häst så får man fråga om det och då går det ju även fråga vad och i vilket skick det är :)

Hmm, jag kan absolut inte läsa märker jag. Jag tog rubriken som en fråga om man skulle skicka MED hästen när man sålde den.
Så jag kände mig lite undrande och tänkte om det var någon som blivit enormt lurad och kommit hem med ett tomt släp efter hästköp och undrade om det var vanligt förfarande.
Jag måste vara trött idag...

I alla fall, det har varit högst olika med hästar jag köpt hur mkt utrustning jag fått med. Min första häst hade ju enormt underbara ägare. De såg den här lyckliga lilla tjejen som har sparat ihop till sin första häst (det var ett äldre par som mest haft honom som sällskap men läste min annons att jag ville köpa en snäll häst) så de skickade med ALLT de hade till honom. Ryktspann med grejer, sadel, träns, vojlock, sadelgjord, loksele, lite av hans vanliga foder osv osv.
Sen blev han nog bland de mest välekiperade hästarna med åren men det var otroligt skönt att ha sådär i början. :love:

När jag köpte en av de senaste så frågade jag om jag skulle ta med en grimma och transportskydd när vi hämtade. Det är ju vad jag kan tycka en häst behöver när man ska köra hem, detta var på försommaren så det var varmt och skönt. Transportskydd vore bra men grimma följde ju med så klart.

Okej, bra sa jag men som TUR var så packade jag en grimma ändå. När vi kom dit så fick vi först leta upp hästen i hagen för ägaren var inte där. Sen när h*n väl dök upp så sa h*n, ja och så får ni ju sätta på egen grimma för den här behåller jag. Och sen pekade h*n på ett träns som hängde i sadelkammaren och sa: Ja, det där bettet är speciellt utprovat till hästen av tandläkare, så se till att köpa ett sånt.
Så då var jag rätt tacksam att vi tagit med grimma ändå, inte så kul att köra okänd häst utan grimma i 40 mil. Och just bettet tyckte jag var lite snålt ändå, det var ändå speciellt till just denna häst. Ägaren hade ingen annan häst i den storleken. Jag kunde ju fått köpa det i alla fall tycker jag. Men, det gick ju bra ändå. :)

Tant fick med sig grimma, transportskydd, ett eksemtäcke och ett fleecetäcke som hon haft med sig från ännu tidigare ägare och som var sytt speciellt till henne. :)

När jag 'sålde' (bytte mot en annan häst) min så fick hon med sig schabrak med hennes namn broderat, sitt matchande 'fin' fleecetäcke, grimma och grimskaft, eksemtäcke. Jag frågade om nya ägaren ville ha något mer, träns eller så men hon har ju redan så mycket. (det är min stallägare så jag vet att de har MASSOR med grejer) Annars hade hon fått hennes träns och några bett och täcken om hon ville. Tant har ju inte samma storlek som min andra häst hade.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka