Skicka iväg hästen på tillridning under semester?

Sv: Skicka iväg hästen på tillridning under semester?

Så kan du ju tänka så här också att om du lämnar iväg hästen så kostar det minst 5000:-, om du har han hemma har du då 5000:- som du kan hyra transport för och åka till en tränare som kan hjälpa dig med omskolning/skolningen av hästen. Det tar visseligen en del tid, men det är värt massor!!!

Med tanke på att det kommer vara hårt i backen under vintern så är det bara extra bra att lägga in en vila på 3 veckor, då får benen vila och eventuella överbelastningar återhämta sig. Det tar tid (cirka 1-1½ år) att vänja in vid underlag men hårt underlag är sju gånger bättre än för mjukt underlag.

Så låt din häst vila när du ska iväg på semester, ordinera längre tid i hagen och mindre energi så kommer han nog må rätt bra när du kommer hem igen :) Och så har du ett par tusenlappar att åka till tränare för och utvecklas tillsammans med din häst.

Varför inte låta hästen vila?
Behöver hästen skickas på tillridning? om du klarar allt utmärkt själv och om det går framåt så tycker jag att det är slöseri med pengar. Då lägger jag helldre pengar på att rida för någon (och lära mig själv samtidigt). Tillridning är för mig något man skickar hästen på om man ska lära hästen något man själv inte har tillräckligt mycket kunskap för, för att ordna ett problem (stort el. litet), ja, helt enkelt rida till hästen.

Jag tycker att det låter perfekt med en vila mitt uppe i omskolningen :) faktiskt så håller hästen konditionen i ca 6 veckor. så det är bara att sätta igång som vanligt när du kommer hem.

Hej!
Jag har bokat en resa till Thailand. 2-3 veckor i februari kommer vi att vara borta :D

Tanken var att en kompis till mig skulle rida hästen (varmblod, 4 år, under omskolning) åt mig under tiden jag var borta. Jag fick se henne rida för första gången här om dagen och jag känner att jag absolut inte vill att hon ska rida min bebis i 3 veckor. Hon överanvänder inspänningstyglar av alla dess former. Sliter och drar i hästen. Inte nog med det utan hästen fick inte vara ifred från sporrar och spö 1 sekund. :cry:

Nu slog mig tanken att man skulle kunna skicka iväg hästen (Oliver) på tillridning under tiden jag är borta. Är det någon som vet någon som tar emot hästar för tillridning? Eller som vet hur det går till alls? Vad skulle det kunna kosta? Snälla bara berätta allt ni vet. :)

Jag hade min häst neråt skåne , där är många bra, betalade 7000 per månad , hade henne där två månader ca.
De flesta seriösa beridare ligger mellan 6000-8000 i månaden.
Om du ska lämna iväg din häst, ska du vara mycket noga med referenser.
Lycka till:):D

Nej, han blir inte tjock på 3 veckor, och viloperidoer är ju kanon under perioder av inlärning.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Fritid Jag har snart semester i två veckor. Till en början var tanken att åka till Finland då, men av olika anledningar blir det nog inte av...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross