Skicka iväg hästen på tillridning under semester?

Nomina

Trådstartare
Hej!
Jag har bokat en resa till Thailand. 2-3 veckor i februari kommer vi att vara borta :D

Tanken var att en kompis till mig skulle rida hästen (varmblod, 4 år, under omskolning) åt mig under tiden jag var borta. Jag fick se henne rida för första gången här om dagen och jag känner att jag absolut inte vill att hon ska rida min bebis i 3 veckor. Hon överanvänder inspänningstyglar av alla dess former. Sliter och drar i hästen. Inte nog med det utan hästen fick inte vara ifred från sporrar och spö 1 sekund. :cry:

Nu slog mig tanken att man skulle kunna skicka iväg hästen (Oliver) på tillridning under tiden jag är borta. Är det någon som vet någon som tar emot hästar för tillridning? Eller som vet hur det går till alls? Vad skulle det kunna kosta? Snälla bara berätta allt ni vet. :)

Sv: Skicka iväg hästen på tillridning under semester?

Om jag ser till mig själv så skulle jag absolut kunna tänka mig att lämna hästen under en tid då jag är på semester. MEN endast till någon jag litar på 100% och som jag innan sett rida min häst så jag vet att det kommer fungera med allt.

Jag har inte lämnat iväg min häst någonting, men har frågat vad det skulle kosta att lämna iväg till ett ställe i närheten och det skulle kosta 7000:-/månaden. Det jag fått uppfattningen om är att det ligger där mellan 5 och 10 tusen i månaden.

Annars så är ett alternativ att jobba på själv ordentligt före så lägga in en passande vila just när du är borta. :idea:

Vart bor du någonstans? Pris och utbud beror mycket på vart i landet man bor.

Vi är ganska många som tar emot häster.
Kolla annonser eller annonsera själv.

Om möjligt besök anläggningen och se personen rida också innan du bestämmer dig.

Lycka till!

Jo, problemet är ju just att veta vem man kan lita på att de verkligen sköter hästen bra. Känner ingen som håller på med tillridning. :crazy:

Anledningen att jag tänkte på detta var för att min häst är inte fullt omskolad ännu (travare) och jag känner egentligen inte att jag har kunskapen själv till att göra det. Det var inte alls meningen att jag skulle haft honom egentligen, men det visade sig att hans hjärta slog i otakt när hans puls höjdes och därför klarade han inte att gå på travet. Alternativen var att antingen jag tog honom eller så skulle han gå till slakt.

Känns som att det skulle vara bra om någon som kan skulle rida och utbilda honom under en månad. Fast sen hade jag väl helst velat vara hemma under tiden så att jag hela tiden kunde följa utvecklingen.

Hade det bara varit en vecka så hade jag låtit honom vila, men jag har ingen möjlighet att "rida ordentligt" själv innan vi åker, eftersom jag inte har något ridhus och här är väldigt hårt i marken under vintern, dessutom har jag väldigt dåligt med tid pga. skolan. Känns för mycket att låta honom vila från skrittrundor i skogen i 3 veckor :crazy: Han skulle förmodligen bara bli väldigt tjock och ha väldigt mycket energi när jag sedan kommer hem.

Känns för mycket att låta honom vila från skrittrundor i skogen i 3 veckor :crazy: Han skulle förmodligen bara bli väldigt tjock och ha väldigt mycket energi när jag sedan kommer hem.

Men du får ju anpassa fodret efter vilan?

Jag tycker 3 veckors total vila låter perfekt för en häst som håller på att skolas om! Annars är det bara att höra sig för bland bekanta efter duktig utbildare, gärna en som haft travare förut (mest för att slippa någon som särbehandlar bara för att det inte är ett halvblod).

Jag kan bara hålla med! Att låta hästen vila är det absolut bästa.

Till TS: Jag har lite svårt för företeelsen tillridning....
Exempelvis: Man skickar iväg en häst som man själv inte kan rida mer än på LC-nivå, för att man inte har mer ridkunskaper. Så kommer hästen tillbaks efter tillridningen och är nu på LA-nivå. Ryttaren är dock kvar på LC och det dröjer inte länge förrän hästen är tillbaks på den nivån.
Nej, lägg pengarna på att utbilda hästen och dig själv samtidigt! Dvs skaffa en bra tränare som kan komma flera gånger i veckan.

Det är väl egentligen inte nivån på ridningen som jag inte har erfarenhet av eller kan, utan just att lära in. Har ingen vidare unghästvana eller omskolningsvana.

Som ni sade med att anpassa fodret, jag äger inte hästen, det gör hans tidigare travtränare fortfarande. Fodret är något som han absolut vill bestämma själv, så där har jag ingenting att säga till om. :crazy:

Fast jag menar att om man själv kan rida exempelvis LB så kan man lära hästen det man kan.
Jag skolade om en westernriden kallblodstravare (hon var 9 när jag köpte henne) och fick då användning för mina ridkunskaper. Några år senare började jag rida akademiskt, och jag är glad att jag tidigare ridit skolor. Med tiden har jag utbildat min häst så att hon gör öppna, sluta, diagonalsluta, förvänd sluta, piruettvändningar. Allt i både skritt och trav.
För närvarande jobbar vi med samling, och det är ett problem eftersom jag själv inte ridit piaff och har svårt att visa hästen vad det är jag vill hon ska göra.

Jag tycker nog också att det låter smart att låta hästen vila om den är typen som kan klara av det. Och att sen prata med ägaren och säga att hästen kommer att vila och föreslå att fodret skruvas ner under tiden eftersom mindre energi går åt. Unga hästar mår ju bara bra av att vila i perioder sägs det ju och då är det ju ingen som rider sönder din älskling. Kanske kan din kompis ta hand om hästen men inte rida?

Jag gjorde så till en människa som jag litade på.

Min häst matvägrade där, och hade föl vid sidan.
Hon red henne fullt ändå, dyngsur varje gång!!
Hon red med snodd för mkt inspänd så hon gick rollkür.
Hon bockade helatiden i galoppen efter ett tag...

När jag hämtade hästen så grät jag. Hon var så smal! Och tempramentet var helt förändrat!
Jag kunde inte köra henne i släp för då hoppade hon jätte mkt och hade sår överallt, fick ta ut veterinären för att sy ihop henne en gång.
Hon hade dessutom ont i ryggen när jag hämtade henne, och hade spänningar i rumpan.

Jag har kort sagt fått kämpa som ett svin för att få ordning på henne! Det är först nu som hon inte längre går rollkür och istället kan länga överlinjen. Nu är hon bra att köra igen.

Men man märker ändå, om nåt är fel, om nåt gör ont, istället för att säga till lite försynt så säger hon till REJÄLT direkt.

Nu 10 månader senare så känner jag igen min häst igen. Men det är fortfarande skillnader. Förut kunde hon ta att man gjorde lite fel här o där, man kunde sätta upp en nybörjare och lita på att hon bar dem tryggt och säkert. Så tror jag inte det är längre, för om man inte ger eftergift när man ska eller liknande så blir hon RIKTIGT FÖRBANNAD!

Nu 10 månader senare kan jag rida hästen i korrekt form igen.
Nu springer hon inte längre all världens väg för att slippa bli riden.

Jag kommer aldrig någonsin lämna iväg någon av mina hästar, utan möjlighet att övervaka träningen själv, igen!
Det har kostat mig mkt pengar, massor energi och kopiösa mängder sorg.
För att inte ens tala om det dåliga samvetet jag har :cry:

Fast jag skulle ju i så fall lämna honom till något erkänt bra "utbildningsstall" (vet inte riktigt vad det kallas). Dem borde man väl ändå kunna lita på att de inte förstör hästen? Eller är jag för naiv nu? :o

Jo det är klart, men hästen är bara riden i ett par månader och vi har inte ens börjat galoppera ännu. Så ännu kan han ju långt ifrån lika mycket som jag, så att säga.

Jo, jag skulle absolut kunna låta honom vila.
Kom bara på att det skulle kunna vara ett alternativ till vilan, då han ändå skulle utvecklas under tiden jag var borta och dessutom få röra på sig och fortsätta bygga om sin muskulatur. Dessutom kommer det inte att bli någon speciell träning alls hemma i vinter, eftersom att jag som sagt inte har ridhus och det är både halt och hårt i marken både i paddock och ute.

Men verkar ju som att alla tycker vila, så då blir det nog så :)

Jag lämnade hästen till en tränare som jag hade tränat för från och till under 4-5 år. Som jag var mkt god vän med. Jag var den enda som tex fick reda på att hon och hennes då, sambo skulle gifta sig... Vi hade med andra ord en (vad jag trodde) väldigt bra relation.

Att lämna iväg hästen när man är utomlands är dumt, du har ingen som helst kontroll på något, och även om de talar om att nåt är fel så kan du ju inte direkt åka dit o hämta hästen...

Det går alldeles utmärkt att träna trots att det är hårt i backen! Hästens ben måste bara vänjas vid det.

Som ni sade med att anpassa fodret, jag äger inte hästen, det gör hans tidigare travtränare fortfarande. Fodret är något som han absolut vill bestämma själv, så där har jag ingenting att säga till om. :crazy:

Jag kanske har missat nånting här men varför ville du lägga flera tusen på tillridning av en häst som du inte ens äger? Eller skulle travtränaren betala tillridningen? Har du nåt slags avtal med ägaren att du har förköpsrätt och att du får dra av utbildning på priset om du köper honom? Eller kan travtränaren när som helst sälja hästen till högstbjudande bara du ridit till honom lite så han blir värd något utan att du får någonting?

Ägaren är min morfar, och att sälja är inte alls aktuellt. Som sagt tänkte han tagit bort hästen ifall jag inte ville ha honom, och så är fallet även nu. Han säljer väldigt sällan hästar utan tar hellre bort ifall de inte går bra på travet, just för att man får inga vidare pengar för travare och då är det svårt att veta vart de hamnar. Så att "slänga pengarna i sjön" är ingenting jag oroar mig för.

Har inte pratat med honom om detta alls ännu, men skulle jag be honom att betala tillridning så skulle han göra det. Tycker dock bättre om att betala för mig själv :)

Det finns en uppsjö med folk som rider in och vidareutbildar hästar åt andra, vissa jättebra och andra helt åt skogen. Ska du lämna in din häst på tillridning när du är borta, kolla upp den personen både en och två gånger, be om referenser och ha helst någon som kan se till hästen då och då när du är borta. Jag har varit med om fler bottennapp bland "tillridare" än tvärtom måste jag tyvärr säga.

Annars tycker jag också vila låter som bästa alternativet. Lägg pengarna på en instruktör till dig och hästen och rid regelbundet för denne. Sen när du ska iväg så låt hästen stå och smälta allt, omskolning av en travare får man också tänka lite "unghäst" på. De behöver vila för att ta in allt :)

Senast ändrad:

Han är både unghäst (4 år) och under omskolning så självklart tänker jag unghäst, haha. :D

Jo men jag satsar på vila då. Ju mer jag tänkt på det desto mer självklart blir det. Jag är en sådan person som alltid har väldigt mycket idéer som jag under ungefär 2 timmar sjääälvklart ska genomföra, sedan kommer jag på att "Nja, kanske inte". Men tack för alla åsikter :laugh:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Fritid Jag har snart semester i två veckor. Till en början var tanken att åka till Finland då, men av olika anledningar blir det nog inte av...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp