Sv: Skicka efter sadel
KL
Här är en med väldigt negativa erfarenheter av Internetgirot.
Jag hade min sadel ute på annons och en intresserad köpare kontaktade mig och ville köpa sadeln. Hon ville då använda sg av Initernetgirot och bad mig därför lägga upp annonsen på Blocket vilket jag gjorde.
Hon ställde inga frågor alls om sadeln utan bara om priset och om Blocket.
Jag la upp annonsen där och hon bokade via Internetgirot.
Sa åt henne att om hon fick några frågor eller bekymmer så var det bara att kontakta mig på min mobil eller mail.
När pengarna hade kommit in så skickade jag sadeln, allt okej.
Sen dagen efter sadeln kommit fram fick jag ett mail ifrån Internetgirot att köparen hade anmält att hon inte godkände varan. Hon hade då inte ens försökt kontakta mig. Sen kom det två mail, först ett där det stod att hon inte gillade en liten rispa i lädret som fanns på ett ställe på sadeln. En obetydlig rispa för sadelns funktion och som även syntes på annonsbilden. Ingenting onormalt slitage för en 4 år gammal sadel som utöver det är i toppskick. Sen påpekade hon också att hon inte gillade att sadeln hade en mässingsdetalj påskruvad bak (en ring för svanskappa, original för den modellen...). Efter någon timme kom det ett till mail om att hennes instruktör kollat på sadeln och sagt att bossan var 1 cm sned och att hela sadeln var ojämn

Jag ringde då och rådfrågade den sadelutprovaren jag köpt sadeln av och om det felet hon påstod fanns så skulle det vara ett fabrikationsfel och den sadeln har varken haft det felet hos henne eller mig, hästen som sadeln legat på är dessutom extremt jämn vilket han inte borde vara om han haft en sned sadel i 4 år...
Jag kontaktade då Internetgirot och frågade hur man skulle gå tillväga då det faktiskt inte är något fel på sadeln. Om den inte passar hennes häst eller om hon uppenbarligen inte gillar den modellen så är det ju tråkigt, men då får ju hon sälja om sadeln isf.
Nu kommer det fina här, tydligen enligt deras regler så får köparen skicka tillbaka en vara om hon inte är nöjd, oavsett om det är något fel på varan eller ej. Jag har försökt prata med dom men dom bara skyller ifrån sig på att det enligt deras regler är okej att göra på detta vis.
Jag frågade då hur det fungerar då man inte har någon ångerrätt gentemot en privatperson men detta gäller tydligen inte då man använt deras betalsätt. Detta skyddar köparen och ger köparen en chans att kontrollera sin vara under 5 dagar, med andra ord kan köparen både prova sadeln i detta fall och ta med den och jag vet inte allt. Och tydligen skicka tillbaka trots att sadeln inte är felaktig.
På deras sida står det:
"Får man returnera varan?
Köparen har endast rätt att returnera varan i enlighet med gällande lagar och avtal."
"Vad händer om varan inte motsvarar säljarens beskrivning?
Då underkänner köparen varan och returnerar den till säljaren."
De hänvisar även till att det står i deras avtal:
"3.2 Om Varan avviker från det som avtalats på ett sådant sätt att köparen enligt tillämplig lag har rätt att returnera varan, skall köparen omedelbart meddela Internetgirot att han inte godkänner varan samt på egen bekostnad returnera Varan till av säljaren angiven adress med bud, rekommenderat brev eller annan försändelse för vilken köparen erhåller ett kolli- eller referensnummer som gör det möjligt att spåra försändelsen, samt meddela Internetgirot att Varan har returnerats. Köparen godkänner att Internetgirot agerar som representant för köparen vid kommunikation med budfirman avseende försändelsen."
Problemet är ju att varan INTE avviker på något sätt.
Dom detaljerna som hon påpekade syns på bilden och hade hon varit mer intresserad hade jag gärna skickat fler bilder eller berättat mer om sadeln.
Det stod även i annonsen att sadeln är fyra år och begagnad. Den sk ojämnheten vet jag inte finns då jag noggrant kontrollerade sadeln innan jag skickade den.
De gällande lagar och regler som de nämner har jag efterfrågat men får inga riktiga svar ifrån dom.
Så nu sitter jag här, trodde jag hade sålt min sadel till en seriös person men icke. Får bara falska anklagelser och får bara hoppas att sadeln kommer hem i samma skick som jag skickade den! Jag som Säljare verkar inte ha några rättigheter alls. Visst jag missförstod då jag trodde det fungerade som med postförskott att hon fick godkänna varan på plats, inte ta hem och prova. Jag trodde verkligen inte hon skulle kunna retunera en sadel för att hon inte gillar designen och påhittade fel. Självklart att hon skulle få retunera om nu sadeln avvek från annonsen eller var felaktig.
Frågade som ett exempel dom på Internetgirot.
Säg att jag säljer en dyr jacka ex från Helly Hansen (eller annat dyrare märke) och vill använda deras betalsätt. Då kan ju köparen få hem jackan, prova den och om den inte passar hitta på någon defekt och returnera den, säljaren kan i det läget inte göra någonting åt saken och har dessutom förlorat några kronor i frakt.
Eller så skulle man lika gärna kunna köpa en balklänning så man får den precis innan en bal, använda den på balen och iom att man har 5 dagar på sig att retunera varan även här hitta på något fel och skicka tillbaka den, utan att säljaren får ett dugg mer än betala fraktkostnaden till köparen.
För köparen så är ju detta ett otroligt bra tjänst då man nästan kan se det som att köparen får öppet köp på sin vara, men som säljare känns det som en stor risk känner iaf jag.
Otroligt missnöjd med både tjänsten och den otrevliga supporten man fått från Internetgirot.
Nu skall sadeln skickas till en sadelutprovare som skall sälja sadeln åt mig istället, känns betydligt säkrare!
Bara sadeln kommer hem hel så...