Skevar i galoppen

M

Malla S

När jag fattar galopp vill hästen gärna springa innanför spåret (mot min vilja, förstås.) Jag gör ingenting särskilt med tyglarna, hästen är inte ställd inåt. Misstänker att detta har något med min sits att göra men hur rättar jag mig själv? Hur lägger man LAGOM mycket tyngd på inre sittbenet? :confused:

Sv: Skevar i galoppen

När jag fattar galopp vill hästen gärna springa innanför spåret (mot min vilja, förstås.) Jag gör ingenting särskilt med tyglarna, hästen är inte ställd inåt. Misstänker att detta har något med min sits att göra men hur rättar jag mig själv? :

Det misstänker jag också. :idea: Jag tror du kanske lutar i ivern att lägga vikten inåt då?

Sitt rakt över hästen och för bara fram innerhöften och se om det blir skillnad. Samt håll kontakt med yttertygeln så att hästen inte går inåt.

Det misstänker jag också. :idea: Jag tror du kanske lutar i ivern att lägga vikten inåt då?

Sitt rakt över hästen och för bara fram innerhöften och se om det blir skillnad. Samt håll kontakt med yttertygeln så att hästen inte går inåt.

Tror också på att detta kan hjälpa. Har haft liknande problem med min häst, och jag kom på efter ett tag att jag dessutom blev lite stark i ytterskänkeln (främst i fattningsögonblicket) och på så sätt pressade hästen inåt. Kanske något att tänka på?!

Ja, det finns nog en tragisk risk att det är sant som du säger: lutningsrisk finnes! Om jag överdriver lite känns det som att hästen skulle springa i mindre och mindre volter om jag inte föste ut den i spåret med ledande tygeltag och innerskänkel. Jag skall försöka sträcka mer på mig.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Svartkatt
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar