Skeppskatt

Sv: Skeppskatt

*kl*

Har fått för mig att polydaktyli-katter även kan ha nån form av missbildning i slutet av ryggen/svansen, eller är detta något jag drömt?
 
Sv: Skeppskatt

"Polydaktyli : vissa katter kan ha för många tår, polydaktyli. Denna effekt orsakas av den dominanta genen pd. Normala tår har uppsättningen pdqd. Anlaget för polydaktyli (pd) nedärvs autosomalt dominant och medför extratår, vanligen en till två stycken, så framtassarna får sex till sju tår och baktassarna fem till sex tår. Ibland finns extra tår på endast framtassarna. Polydaktyli verkar dock inte medföra något lidande för katten. Observera att polydaktyli inte får förväxlas med andra missbildningar "

urdrag ur boken Kattuppfödning.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 669
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp