Skeppskatt

A

Alín

Hej! Finns det någon här som kan berätta mer om "skeppskatter" för mig? dvs katter med fler tår än vanligt.
Själv har jag en 9 månaders hane med 7 tår fram på vardera tass och 6 tår bak på vardera bak:love: Finns det någon mer här som har en liknande katt? Vore underbart skoj och se bilder på era sötnosar!:)
 
Sv: Skeppskatt

Vad vill du veta? Annat än att det är huskatter som drabbats av defekten polydaktyli. Polydaktyli dyker upp sporadiskt i huskattpopulationen och är en av de vanligare defekterna. Oftast ofarlig men ibland orsakar den problem tex. om katten inte kan styra över en tå helt och hållet, en sådan tå kan lätt fastna... det kan även bli trångt så att klorna från en tå skaver in i näraliggande tår.
 
Sv: Skeppskatt

Vi har en liten skeppskisse, är ju som de andra säger en defekt som heter polydaktyli. När han föddes och jag såg hur många tår han hade blev jag livrädd och trodde han skulle ha minst tre ögon och fyra svansar också:p.
Men han har inga besvär av det än iaf, är 1 år och några månader nu. Vi håller koll på klorna så de inte skär in i tassen.
Han är så otroligt söt med sina stora fötter:love:! Dessutom kan han plocka upp saker på ett helt annat sätt än våra två "normala" katter, eftersom framtassarna ser så annorlunda ut.

Läste att Ernest Hemingway hade en hel "koloni" med skeppskatter - tror han bodde på nån ö om jag minns rätt. Så det ska finnas såna kissar där än. Hur man nu kan vilja avla på det, av vad jag läst så kan det ju bli ännu värre defekter på ungarna...
 
Sv: Skeppskatt

Tänkte precis tillägga det.
Många tror att skeppskatten är en ras.

Detta är felaktigt, det är som sagt en ganska rejäl defekt och bör INTE avlas på, eftersom ungarna kan få svåra smärtor och ibland kan det bli tvunget att oprerar, just p.ga för många tår.

(Påläst!) :D
 
Sv: Skeppskatt

Av någon underlig anledning verkar det som om alla här tror att min största och ända framtidsplan för min kisse är avel.... underligt :confused:efetrsom jag inte nämnt något om det. Det jag däremot undrade var ifall det fanns någon här som visst lite mer, om det tex finns någon "historik" bland dessa katter, varför de kallas skeppskatter osv.

Nu har flera personer av någon anledning varit väldigt måna att berätta för mig att en defekt inte är att avla på, även om det inte var min fråga så det räcker med dessa förmaningar, tack;)

jag tycker min kisse är världens sötaste och efter att varit enbart en hundmänniska älskar jag idag även dessa små kissar. Min svarta mångtåade prins är för mig den charmigaste katten i världen och det vore kul och höra om det fanns fler med flertåade prinar (och sessor) därute.
 
Sv: Skeppskatt

Vi är bara måna om våra kattkompisar ute i världen.
Och många som ställer frågor här inne, vill just avla på sin misse, "för just den individen är så pass speciell att den absolut inte kan hållas undan att föra sina gener vidare"... :grin:

Men vi menar bara väl, även om någon skulle vara spydig, så är det för kattens bästa.

Flera tår, brukar med min vetskap, komma fram när det är stor inavel på katten.. Och de kan fara illa av att ha fler tår än vad de är skapta för.

Tyvärr, eller tur, så har jag inga bilder eller någon misse med fler tår som jag kan del med mig av.
Men om du googlar, tror jag att du kan få fram massor av information. :bump:
 
Sv: Skeppskatt

Vi menar absolut ingnting illa, men det kan aldrig sägas för sällan faktiskt. Det finns många som läser här, och det finns många som tror att sk skeppskatter är en ras och faktiskt vill avla på den "speciella" katten (alla katte är speciella, men du förstår kanske vad jag menar). Många vet inte att det är en defekt heller.

Det är bättre att vara övertydlig. Det är inte riktat till just dig, utan till "alla andra" konstiga mäniskor.
 
Sv: Skeppskatt

Skeppskatt, kan det ha att göra med att de är bra på att klättra?
Jag kan tänka mig att det fanns mycket möss på skeppen och att man hade en eller flera katter som skulle hålla efter dom.
kanske katter med flera klor lättare kunde få fäste på master och vad de nu hade på skeppen.
jag har haft 3 skeppskatter bland mina jourkatter.
Kattmamman var definitivt ingen prinsessa. Hon var en drottning- hon var en mycket bestämd svartsköldpadda som ville styra och ställa över de andra katterna.
Hon flyttade till ett nytt hem som ensam katt och trivdes mycket bra som det.
En av ungarna en rödvit liten prins hur go som helst hade också extra tår.
Den senaste var också en svartsköldpadda ,i mildare form.
De här katterna kommer från vanvårdshem, den senaste paddan bodde med c:a 30 okastrerade katter.
Honkatterna kastrerades när de bodde hos mig och kattungen skulle kastreras när han blev 6 månader.
 
Sv: Skeppskatt

Ska förtydliga att jag inte menade att du hade tänkt avla på din katt. Berättade bara allt det lilla jag visste om dem och så slank det om avel med för att ingen annan skulle tro att jag tycker det är ok att avla på dem. Haha, vilken krånglig mening det blev:p!

Kom på en grej till; läste nånstans att skeppskatter ska föra tur med sig enligt nån sorts folktro. Det är ju alltid bra:D!
 
Sv: Skeppskatt

Heejsan! Jag har en katt som har en tumme på sin tass och dom kallar den rasen för skeppskatt och alla säger att det är en missbildning men min mormor har en sån och min kompis har 2 såna och dom födde upp såna katter och kattungarna blev så med:crazy:
 
Sv: Skeppskatt

Heejsan! Jag har en katt som har en tumme på sin tass och dom kallar den rasen för skeppskatt och alla säger att det är en missbildning men min mormor har en sån och min kompis har 2 såna och dom födde upp såna katter och kattungarna blev så med:crazy:
Vadå men? Det är fortfarande en missbildning!
Det är väldigt oansvarigt att avla vidare på dessutom.
 
Sv: Skeppskatt

Heejsan! Jag har en katt som har en tumme på sin tass och dom kallar den rasen för skeppskatt och alla säger att det är en missbildning men min mormor har en sån och min kompis har 2 såna och dom födde upp såna katter och kattungarna blev så med:crazy:

så om kattungarna som dom födde upp hade fler tår så är de ingen missbildning menar du??:confused:

Polydaktyli ÄR en defekt! Har mamman den defekten är de högst troligt att kattungarna får den! Det är ingen egen ras och kommer heller inte att bli det heller! Det finns ingen historia bakom skeppskatten, det är en helt vanlig katt som fått en defekt.
 
Sv: Skeppskatt

Heejsan! Jag har en katt som har en tumme på sin tass och dom kallar den rasen för skeppskatt och alla säger att det är en missbildning men min mormor har en sån och min kompis har 2 såna och dom födde upp såna katter och kattungarna blev så med:crazy:

Det är fortfarande ingen ras. Den är inte registrerad någonstans, hur kan det då vara en ras?
 
Sv: Skeppskatt

Blir så himla irriterad!!
visst är det en deffekt punkt slut!
men det finns värre deffekter, ta nakenkatten te.x som inte tål varken sol eller kyla!! perserkatten som får ögonproblem och andningsproblem...vad gör man med såna??? slår ihjäl??
Vi har perserblod i våra katter, manx blod oxå men är icke dominant det enda som är kvar är den långa pälsen efter ngr generationer med utavel,
En av våra kattor som vi gav bort har även fått ungar med extra tår där anlaget verkar vara dominant, idag föds fjärde generationen efter henne där alla är utavlade med vanliga bondkatter men där lång päls och extra tår verkar vara dominant. Och inga av dom har haft ngr problem.
med det är det inte sagt något om dom som linjeavlar/inavlar, det är väldigt fel.
Våran katt med xtra tår är det inget fel på...gör bara lite ondare när han ska mysa....och tänker defintivt inte på honom som ett missfoster som vissa på detta forum vill hävda.
 
Sv: Skeppskatt

Varför blir du irriterad av att vi påpekar att det är en defekt som ibland kan ställa till med besvär? Vi jämför inte olika defekter med varandra i den här tråden, vi diskuterar en nämligen polydaktyli. Att det finns fler och värre defekter säger ingen emot, men det är heller inte relevant i diskussionen.
 
Sv: Skeppskatt

Blir så himla irriterad!!
visst är det en deffekt punkt slut!
men det finns värre deffekter, ta nakenkatten te.x som inte tål varken sol eller kyla!! perserkatten som får ögonproblem och andningsproblem...vad gör man med såna??? slår ihjäl??
Vi har perserblod i våra katter, manx blod oxå men är icke dominant det enda som är kvar är den långa pälsen efter ngr generationer med utavel,
En av våra kattor som vi gav bort har även fått ungar med extra tår där anlaget verkar vara dominant, idag föds fjärde generationen efter henne där alla är utavlade med vanliga bondkatter men där lång päls och extra tår verkar vara dominant. Och inga av dom har haft ngr problem.
med det är det inte sagt något om dom som linjeavlar/inavlar, det är väldigt fel.
Våran katt med xtra tår är det inget fel på...gör bara lite ondare när han ska mysa....och tänker defintivt inte på honom som ett missfoster som vissa på detta forum vill hävda.

Du kanske borde läsa på lite med genetiken ;)

LÅNGHÅR: nedärvs recessivt. Det innebär att båda katterna måste bära på de anlaget för att avkomman ska bli långhårig. tex 2 långhåriga får endast långhårig avkomma, 1 långhårig+ 1 korthårig (utan anlag) blir alla korthåriga med anlag för långhår...2 korthåriga som båda bär anlag för långhår kan få både korthårig och långhårig avkomma.

Det finns både recessiva och dominanta anlag..vissa är defekter som tex extra tår som man inte ens avlar på i den renrasiga kattaveln men som man ej verkar bry sig då katten är bondkatt för att det är något "exklusivt":crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 669
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp