skendräktigt sto?

Evergreen

Trådstartare
tidigare ikväll då jag tog in hästarna betedde sig ett av stona mycket konstigt. Hon tittade inte ens åt sin mat, hon brukar annars vara mycket matglad. Hon andades något ansträngt, krafsade lite med framhovarna, gick runt, krafsade för att till slut lägga sig ned.

Kolik var det första jag tänkte på, men hon visade inga sådana symptom, magen lät då och då & hon fes.
Hon låg ned en stund för att till slut resa sig och börja äta.
Kollade tempen, låg på 38.2. normalt alltså.

Detta är, vad jag vet, inget normalt beteende, och visste jag inte bättre skulle man kunna tro att hon var på G att föla.
Dock kastade detta stoet sitt föl i 7:e månaden.
Hade hon inte gjort det skulle det varit idag, på dagen, hon var beräknad att föla.

Vad tror ni? kan hon känna på sig att det var just nu hon skulle ha fölat och därför uppvisa fölbeteende?

Kan hon ha varit dräktig med tvillingar men bara kastat den ena? (teori som enligt mig låter långsökt...) efter kastningen undersöktes hon av veterinär och han sa inget om något sådant.

Detta sätter griller i huvudet på mig, vad tror ni? vad låter det som?

hade tänkt hålla henne under bevakning inatt och självklart ringa veterinär om något händer... men just nu behöver jag ventilera lite & höra tankar och åsikter!

Sv: skendräktigt sto?

stoet är precis som vanligt igen, men det vore ändå intressant att höra lite tankar om vad det kunnat vara.

Låter som en koliksväng tycker jag

//Tina

tidigare ikväll då jag tog in hästarna betedde sig ett av stona mycket konstigt. Hon tittade inte ens åt sin mat, hon brukar annars vara mycket matglad. Hon andades något ansträngt, krafsade lite med framhovarna, gick runt, krafsade för att till slut lägga sig ned.

Kolik var det första jag tänkte på, men hon visade inga sådana symptom, magen lät då och då & hon fes.
Hon låg ned en stund för att till slut resa sig och börja äta.
Kollade tempen, låg på 38.2. normalt alltså.

Detta är, vad jag vet, inget normalt beteende, och visste jag inte bättre skulle man kunna tro att hon var på G att föla.
Dock kastade detta stoet sitt föl i 7:e månaden.
Hade hon inte gjort det skulle det varit idag, på dagen, hon var beräknad att föla.

Vad tror ni? kan hon känna på sig att det var just nu hon skulle ha fölat och därför uppvisa fölbeteende?

Kan hon ha varit dräktig med tvillingar men bara kastat den ena? (teori som enligt mig låter långsökt...) efter kastningen undersöktes hon av veterinär och han sa inget om något sådant.

Detta sätter griller i huvudet på mig, vad tror ni? vad låter det som?

hade tänkt hålla henne under bevakning inatt och självklart ringa veterinär om något händer... men just nu behöver jag ventilera lite & höra tankar och åsikter!

När vi hade ett skendräktigt sto i stallet så blev hon jätte fett på någon månad o fick så mycket mjälk i juvret att det bara spruta ur henne.. Efter ett tag så försvann mjölken o magen... Ringde till föregående ägare o frågade.. Hon va alltid skendräktig om hon inte va dräktig..

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela... 2
Svar
21
· Visningar
5 566
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 989
Senast: Nominous
·
Avel Har ett dräktigt sto med ca 100 dagar kvar till fölning. Hennes andra dräktighet, men inget levande föl. Den första (2012) slutade med... 2
Svar
21
· Visningar
4 916
Hundhälsa Inte min hund, då skulle jag inte skriva tråden utan ringa vet. Men eftersom ägaren är motvillig att ringa veterinären men däremot...
Svar
7
· Visningar
1 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka