Evergreen
Trådstartare
tidigare ikväll då jag tog in hästarna betedde sig ett av stona mycket konstigt. Hon tittade inte ens åt sin mat, hon brukar annars vara mycket matglad. Hon andades något ansträngt, krafsade lite med framhovarna, gick runt, krafsade för att till slut lägga sig ned.
Kolik var det första jag tänkte på, men hon visade inga sådana symptom, magen lät då och då & hon fes.
Hon låg ned en stund för att till slut resa sig och börja äta.
Kollade tempen, låg på 38.2. normalt alltså.
Detta är, vad jag vet, inget normalt beteende, och visste jag inte bättre skulle man kunna tro att hon var på G att föla.
Dock kastade detta stoet sitt föl i 7:e månaden.
Hade hon inte gjort det skulle det varit idag, på dagen, hon var beräknad att föla.
Vad tror ni? kan hon känna på sig att det var just nu hon skulle ha fölat och därför uppvisa fölbeteende?
Kan hon ha varit dräktig med tvillingar men bara kastat den ena? (teori som enligt mig låter långsökt...) efter kastningen undersöktes hon av veterinär och han sa inget om något sådant.
Detta sätter griller i huvudet på mig, vad tror ni? vad låter det som?
hade tänkt hålla henne under bevakning inatt och självklart ringa veterinär om något händer... men just nu behöver jag ventilera lite & höra tankar och åsikter!
Kolik var det första jag tänkte på, men hon visade inga sådana symptom, magen lät då och då & hon fes.
Hon låg ned en stund för att till slut resa sig och börja äta.
Kollade tempen, låg på 38.2. normalt alltså.
Detta är, vad jag vet, inget normalt beteende, och visste jag inte bättre skulle man kunna tro att hon var på G att föla.
Dock kastade detta stoet sitt föl i 7:e månaden.
Hade hon inte gjort det skulle det varit idag, på dagen, hon var beräknad att föla.
Vad tror ni? kan hon känna på sig att det var just nu hon skulle ha fölat och därför uppvisa fölbeteende?
Kan hon ha varit dräktig med tvillingar men bara kastat den ena? (teori som enligt mig låter långsökt...) efter kastningen undersöktes hon av veterinär och han sa inget om något sådant.
Detta sätter griller i huvudet på mig, vad tror ni? vad låter det som?
hade tänkt hålla henne under bevakning inatt och självklart ringa veterinär om något händer... men just nu behöver jag ventilera lite & höra tankar och åsikter!