Skendräktighet

Turali

Trådstartare
Ja, nu sitter man här igen med en skendräktig hund - som är värre än hon varit de andra gångerna. Hon får alltid mjölk i juvren och går på sig lite vikt, brukar gå omkring och smågny men inte så mycket mer.
Nu har jag inte den blekaste vad som har tagit åt henne, hon piper hela tiden när hon är vaken (och blir helt stirrig när telefonen ringer), gräver lite överallt (inkl. under min säng på plastgolvet) och har börjat bita sönder "valpar". Jag låter henne inte ha några valpar eftersom hon blir så besatt av dem, vilket kanske har fått en baksida?
Inom ett dygn har hon lyckats med bedriften är tugga sönder en bärbar telefon, en mobiltelefeon samt 4 tv-kontroller. Min mobil låg på sängbordet (och antagligen var det att jag fick ett sms som gjorde att hon skulle ta hand om "valpen".) Övriga elektroniska saker har legat högt upp på en hylla, och jag förstår inte hur hon har kunnat ta sig upp dit.
Vi har inte lämnat henne ensam, utan hon har bara smugit undan i några minuter och passat på.

Blir era tikar likadana, eller är min extrem i sitt beteende?
Har tänkt att jag ska kastrera henne när jag får råd, dels för att hon inte ska gå i avel och för att det är så många månader om året som försvinner då jag inte kan träna med henne som vanligt (slö/okoncentrerad). Sedan vill jag förebygga livmoersinflammation.

Tog upp den här diskussionen på ett annat forum och blev då kritiserad för att jag ville kastrera tiken (de menade att skulle alla kastrera sina hundar skulle det inte bli några hundar kvar att avla på samt att om man var så orolig för livmodersinflammation eller andra sjukdomar skulle man inte ha hund överhuvudtaget).
Vad tycker ni?
Det finns säkert de fall då en uppfödare får tag i en hund på äldre år som han/hon vill avla på. Men handlar det då inte mer om hanhundar? Min tik är 4 år, och har uppfödaren inte sagt att hon vill avla på henne ser jag det inte heller som ett problem att kastrera. Hon är i princip för gammal för att gå i avel i alla fall.

Ang. livmodersinflammation finns uppgifter som säger att 25% av alla tikar drabbas av sjukdomen - hur många som får avlivas av detta står inte.
Tror ni chansen att drabbas är större om tiken i fråga får kraftiga skendräktigheter?

Sv: Skendräktighet

Alltså, argumentet att det inte kommer finnas några hundar kvar om alla kastreras är ju inte fel men det är ju ett jäkla feltänk att koppla fler kastreringar till färre avelshundar.

Det är ju bara när avelshundar kastreras som vi riskerar att få slut på hundar eller "bara" får besvärligt små avelsbaser och uppfödare kastrerar ju i regel inte sina hundar eftersom de vill... avla. :smirk:

Att fler icke-avelshundar kastreras påverkar inte avelsbaserna ett dugg.

Jag är helt klart för kastrering av icke-avelshundar. Inte för att folk ska få lättsamma hundar utan för att man då helt enkelt eliminerar hundens förmåga att få avkomma. Tjuvparningar förekommer ju. För tikar finns även klara hälsomässiga fördelar.

Om du inte har för avsikt att avla på DIN tik har du absolut inga som helst skyldigheter att hålla henne fertil för uppfödarens skull! Uppfödaren ska väl ändå inte avla på DIN hund? Vill man som uppfödare avla på en hund behåller man den eller sätter ut den på foder. Så tänker jag som kattuppfödare iaf. Jag skulle aldrig ha mage att kräva att få avla på en katt som jag har sålt. Om en hane av ren slump är fertil och jag har en hona jag kan para med kan jag fråga om de är intresserade av att låna ut honom, men längre än så sträcker jag mig inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: Puffindog
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 585
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka