Skendraktig?

N

Ninja

Min tik pa 1ar lopte for forsta gangen for ca 2 manader och da blev hennes spenar stora och hon la pa hull sa vi gick till veterinaren for att se om hon var draktig vilket hon inte var till var gladje. Nu i helgen borjade hon bete sig lite markligt. Hon ligger med sin boll i munnen och piper och gnyr och tar vi bort den sa blir hon stirrig. Hon vill heller inte komma nar vi kallar pa henne utan ligger hellre kvar i sin sang med bollen.
Har hon varit skendraktig och nu tror att bollen ar hennes valp?
Ska man lata henne va med bollen eller gora nagot at det?
Hon har alltid varit en STOR bollalskare men inte riktigt pa detta satt.

Sv: Skendraktig?

Typiskt skendräktigt beteende. Låt henne hållas, det går över efter ett tag. Bollen ifråga är just nu hennes valp.

Min tik var oxå skendräktig. Hon hade två gosedjur som var hennes valpar som hon diade och hade sig. Så hon hade fullt upp. Men hon blev ingen sur eller stissig när jag tog gosedjuren i från henne på något vis. Hon tyckte mer att det var skönt att jag vaktade hennes valpar så hon kunde gå och göra något annat ett tag.:D Så vi lät henne hållas. För hon var precis som vanligt i humöret och i lydighet.

Skendräktigheten kommer ca 2 månader efter löpet och är ganska vanligt vad jag har förstått. Men kan göra något åt det om det går överstyr, det är bara höra sig för hos veterinären. Men annars så går det bort efter ett tag. Jag märkte det när min hund helt plötsligt började dra ur stoppningen ur sin favvis "valp". :rofl:

Mindre mat, mer motion och mycket kärlek brukar vara receptet för att få skendräktigheten att avta.
Om jag var du skulle jag lagt undan bollen för att få skendräktigheten att gå över snabbare.

Om jag skulle dra ner lite på maten och motioner ännu så skulle det inte vara något kvar av min hund tillslut. Så det är ju inte alltid den bästa lösningen. Men jag har hört fler säga att man ska ge minder mängd mat.

Det tipset brukar man säga gäller rent generellt men självklart passar det inte alla hundar. Min hund kan man heller inte dra ner på maten under skendräktigheten, det sköter hon alldeles utmärkt själv. Hon matvägrar nämnligen!
Andra hundar blir ju väldigt matglada och slöa och där brukar det hjälpa att motionera mer och minska något på maten.

Hon har faktiskt inte varit sa matglad som hon brukar vara under de senaste dagarna nu nar ni namner det... Motion far hon som vanligt i mangder och det gillar hon!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min rabarber vaxer fortfarande, men det kommer inte manga nya blad och nu ar bladen jattelika och stjalkarna borjar bli tunna. Ar det...
Svar
11
· Visningar
473
Senast: hastflicka
·
Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
19 085
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 133
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 265
Senast: Raderad medlem 120709
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023