skendräktig

J

jump_

aaaa blir galen....doggen blir ALLTID skendräktig efter löpning...Jag vill ta valpar men det finns vissa andra som inte vill det....är det skonsammast för hunden om man steriliserar?
 
Sv: skendräktig

ett tips för att hon inte blir skendräktig, när hon är vid slutet av löpen, dra ner på maten och motionera henne mer, varför dom blir skendräktiga beror på att i en vargflock ska bara alfapaert få valpar, men då har du "ammor" som kan hoppa in... vilket din tik förberder sig på, men får hon mindre mat måste hon kvar den engerin till att hålla sitt eget hull.
Visst är det praktiskt med steriliserade tikar, men dom lägger gärna på sig lite mer :angel: och så är det ju fär evigt... Men alla hundar behöver inte ha valpar, för så är naturen rustad.
 
Sv: skendräktig

aaaa blir galen....doggen blir ALLTID skendräktig efter löpning...Jag vill ta valpar men det finns vissa andra som inte vill det....är det skonsammast för hunden om man steriliserar?

Alla tikar blir skandräktiga efter löp, det är bara olika tydliga yttre tecken.

Att ta valpar på en tik med jobbig skendräktighet är ingen bra idé eftersom det ofta förs vidare till avkomman.

Har tiken jobbigt är det naturligtvis skönt för henna att slippa löpen med tillhörande efterverkningar. Sedan finns det ju andra fördelar också. Hon slipper få en framtida livmoderinflammation och/eller juvertumörer, vilket är ganska vanligt. Den nackdel som finns med en operation är att hullet kan öka och pälsen få en annan struktur + kostnaden förstås.
 
Sv: skendräktig

ett tips för att hon inte blir skendräktig, när hon är vid slutet av löpen, dra ner på maten och motionera henne mer, varför dom blir skendräktiga beror på att i en vargflock ska bara alfapaert få valpar, men då har du "ammor" som kan hoppa in... vilket din tik förberder sig på, men får hon mindre mat måste hon kvar den engerin till att hålla sitt eget hull.
Visst är det praktiskt med steriliserade tikar, men dom lägger gärna på sig lite mer :angel: och så är det ju fär evigt... Men alla hundar behöver inte ha valpar, för så är naturen rustad.

vi drar alltid ner på maten och ger henne mer motion, har vi gjort rätt länge nu men det har liksom inte funkat :mad: hon måste ha nått konstigt i huvudet :)
 
Sv: skendräktig

För en del tikar funkar inte minskar matintag och/eller ökad motion för att förhindra/bryta skendräktighet. En del måste medicineras såvida man inte orkar stå ut med stolligheterna. ;)

Jag skulle antagligen kastrera en sådan tik.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
930
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 665
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 441
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp