my2004

Trådstartare
Hjälp! min häst bara skenar i väg för minsta lilla, brukar få stopp på honom efter 10-20 meter, men det är döläskigt, det kan vara att jag sätter mig konstigt i sadeln, går emot med spöet, eller bara tappar stigbygeln! hur får jag ur detta med att fly för minsta lilla??!!!
Jag börjar undrar om jag verkligen ska hålla på med det här?.....
 
Sv: Skenar!!!

om du får stopp på hästen efter 10-20 m skulle jag inte kalla det sken, sken är när hästen rusar besinningslöst och i princip är helt okontaktbar...
 
Sv: Skenar!!!

Ah, jag menar i allafall inte att han galopperar i väg lite stilla, och det är värre än rusar, jag har haft olika hästar och ridit i 20 år, vissa har dragit, stuckit men han "skenade" hela ridhussidan och fick såga honom in i väggen i stort sett, jag använder uttrycket för reaktionen påminner om sken! och det är min uppfattning!
 
Sv: Skenar!!!

jag är lugn som en filbunke:D :D men jag kan faktiskt inte uttrycka det på bättre sätt, fy jag far ur sadeln nästan, du vet som en mc som accelerar 0-100:eek: :eek:
 
Sv: Skenar!!!

Jag har samma sak med min arab bebis, han rids just nu inte iofs, ska börjas om lite.. men om han börjar med detta när ridningen börjar igen? Vad gör jag då :O
Han skenar iväg , helt okontaktbar.. har ramlat av två gånger och skenat kvarsittande en gång.. :crazy:
 
Sv: Skenar!!!

Näe fy vad otäckt!! alltså blir det en sån rejäl sträcka hade jag aldrig satt mig på hästen mer, jag har smått hemma också...
det här måste man ju söka hjälp för!!!din verkar dessutom ännuvärre!
 
Sv: Skenar!!!

Nejdå, jag hanterar det. Han är bara osäker så vi har backat tillbaka med inridningen en sväng så går det nog bra.
 
Sv: Skenar!!!

men sken är en häst som blivit så rädd att den sas "stänger av" och bara tokrusar. Så din häst sticker, inte skenar;)
 
Sv: Skenar!!!

Ni är roliga ni här inne! håll inne med era tråkiga kommentarer och märkning av ord! jag vet att äkta sken är som två av er här har påpekat, jag använde uttrycket för att ni som är lite mer socialt anpassade skulle fatta att mitt problem är illa! att handskas med en sån häst kan sluta i olycka, och varför den gör så beror ju på tilliten mellan häst o ryttare, inte springer en häst ifrån sin ledare!!!
Jag ville ha tips om hur jag kan jobba med detta och behöver inte ha några kommentarer på sandlådenivå, det är inte ens ett trevligt bemötande!
 
Sv: Skenar!!!

allvarligt talat, du är lite överkänslig..

det är inte sandlådemetoder, vi vill kanske bara få reda på så mkt som möjligt... vill man ha hjälp är det ju mödan värt att använda ett korrekt fackspråk.
 
Sv: Skenar!!!

Du måste berätta om hästens historia, ålder, utbildningsståndpunkt osv.
Även din egen:cool:
 
Sv: Skenar!!!

Hästen är köpt av uppfödare och är sju år, riden sedan tre årsåldern.
Tävlad 110 hoppning,LA dressyr, jag rider också på LA/MSV nivå.
Han har ett gott hjärta är dock inte så tittig, men fruktansvärt spörädd och tycker att det är läskigt när det svajar till "däruppe".
Jag kan inte ex korta lädrena utan att nån håller i för oftast blir han rädd för ljudet eller den obalansen som blir över ryggen.
Dessutom är han bakskygg och panikslår,ofta om nåt ramlar bakom honom eller så, och jag märker att han har "skenhuvud", än så länge har det inte blivit längre sträckor, men nog för att det ska skrämma livet ur mig.För just när det händer så svartnar det för honom på ett ögonblick, tur att man får i gen fattningen innan det händer nåt värre... jag är så bekymrad över detta beteende.
Jag är van vid hästar som slänger sig åt sidan hit o dit, men inte den här panikrusningen som påminner om "sken" rakt fram, nästa gång blir det kanske äkta sken ....
 
Sv: Skenar!!!

Sådan är min också! Klarar inte av när stigbyglar tar emot honom osv.
Backa tillbaka lite till marken! Longera med sadel o hängande stigbyglar så att de slår mot honom. börja i skritt, sedan trav o galopp, umgås i stallet, släng repet lite på honom, så han lär sig att stå still och att det inte skadar honom. Bygg upp det från början, det är värt det!
Det gör jag med min just nu....
 
Sv: Skenar!!!

Jag har samma problem hästen sticker när jag sitter upp o knappt sitter i sadeln .. fast då rusar han först sen kommer bockningarna & bak-ut sparkarna.
Det börjar bli jobbigt :(
 
Sv: Skenar!!!

Du får börja med NH med hästen och få den att vinna ditt förtroende.
Läs och utöva de 7 lekarna. Hästen ska inte vara rädd för ett djävla spö! Det är ju löjligt!! :mad:
 
Sv: Skenar!!!

Ni är roliga ni här inne! håll inne med era tråkiga kommentarer och märkning av ord!

Men det blir ju konstigt om du börjar få råd om en skenande häst (mitt råd hade isf blivit: Rid inte hästen!), när du egentligen vill ha råd om en häst som är lite överkänslig och skuttar/rusar iväg vid oväntade rörelser, eller hur?

Här har man bara texten att förklara sig med, och ingen kan ju förväntas vara tankeläsare, så man får vara lite petig med formuleringarna. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp