Sv: Skenar!!!

Om jag var du hade jag tagit ut en erkänt duktig Equiterapeut för det låter som om din häst skulle kunnas behöva ses över lite eftersom den är så känslig för minsta viktförändring.
Eller så är det helt enkelt så att hästen är skitlarvig och behöver tränas massor på olika situationer så den inte blir rädd för allting.
Men prova det förstnämnda först så du kan utesluta snedheter och liknande.
 
Sv: Skenar!!!

Hästen är köpt av uppfödare och är sju år, riden sedan tre årsåldern.
Tävlad 110 hoppning,LA dressyr, jag rider också på LA/MSV nivå.
Han har ett gott hjärta är dock inte så tittig, men fruktansvärt spörädd och tycker att det är läskigt när det svajar till "däruppe".
Jag kan inte ex korta lädrena utan att nån håller i för oftast blir han rädd för ljudet eller den obalansen som blir över ryggen.
Dessutom är han bakskygg och panikslår,ofta om nåt ramlar bakom honom eller så, och jag märker att han har "skenhuvud", än så länge har det inte blivit längre sträckor, men nog för att det ska skrämma livet ur mig.För just när det händer så svartnar det för honom på ett ögonblick, tur att man får i gen fattningen innan det händer nåt värre... jag är så bekymrad över detta beteende.
Jag är van vid hästar som slänger sig åt sidan hit o dit, men inte den här panikrusningen som påminner om "sken" rakt fram, nästa gång blir det kanske äkta sken ....


Du har precis slagit huvudet på spiken. Jag anser personligen att denna typ av häst (mentaliteten) är ovanlig i Sverige, här har vi mer som du själv uttrycker det "slänger sig åt sidan-hästar". Om det är som jag tror så kan du inte bli av med detta så länge du själv är rädd. Det låter som om hästen för en stund blir rädd för dig som ryttare, han får helt enekelt panik, rusar okontrollerat, först blir det bara värre om du försöker få stopp på honom sedan kanske han tar sig samman. Stämmer det något sånär? Enligt mina erfarenheter så är beteendet mycket svårt att bli av med, ibland omöjligt, och det blir BARA värre om man själv blir rädd. Personligen klarar jag inte av att rida hästar av den här typen. Jag sitter gladeligen på vad som helst -utom just den typen av häst. Jag har tagit konsekvenserna av den typen av hästar för många gånger. Mitt råd är ta hjälp alt. ta hjälp och sälj. Man ska inte behålla en sådan häst om man inte tycker att bettendet är okej, då hamnar bara hästen och du i en ond cirkel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp