Skenar gärna!

trevligtjej86

Trådstartare
Hej!
Jag har ett litet problem med min Foderhäst han har fått för sig att det är roligt att skena iväg ibland på hemväg.
När jag försöker få ett bra tempo på honom så gör jag mkt halvhalter.

Det beror även på vad jag har tänkt mig för gångart just på denna väg han skenar iväg på. Om jag tänkt mig galopp och han skenar iväg gör jag bara halvhalter tills han kmr i bra tempo, om han skenar iväg i trav gör jag ibland halvhalter och gör galoppfattning så han kmr i galopp ibland smackar jag på ännu mer för att han ska ramla in i galopp å sen minskar jag tempot.
Har jag däremot tänkt mig skritt så gör jag mig så tung jag kan och försöker få stopp på honom får jag det släpper jag även ibland tyglarna så han förstår NU ÄR DET SKRITT som gäller.
Vill jag ha trav så gör jag även här halvhalter tills han kmr ner i trav och sen försöker jag få ett bra tempo.
Ibland funkar ingenting och då får man hålla sig kvar tills det kmr en nerförsbacke (då har han lärt sig att man ska sakta ner) lr tills det kmr asfalt även då saktar han ner..

Men detta är endast på hemväg!

Bort från stallet kan han ibland t.o.m vara lat!

Vad tycker ni jag ska göra åt detta beteende?

Ps Detta händer ibland inte alltid! Ds

Sv: Skenar gärna!

En häst som skenar, springer i panik, i blindo, den väjer inte för något och den stannar inte för något. Om din häst saktar ner när den kommer till asfalt eller nerförsbacke, då är den bara allmänt ouppfostrad och respektlös. Den har lärt sig, att den slipper undan arbete om den "sticker".

Det är bara att jobba vidare på det sätt som du har gjort.

Mvh

IngelaH

Jo jag vet att han gör detta för att vara dum..
Men vill få lite tips på hur jag kan få honom att sluta upp med dessa dumheter..

Men du tycker att jag ska fortsätta som jag gör då?

Japp, när den märker att du inte ger dig och att den inte får springa alls om den försöker sticka, så lär den sig att det är du som bestämmer.

Så undvik att trava, respektive galoppera om du inte kan få den att lyssna till dig i de gångarterna.

Jag galopperar ALDRIG på hemväg och undviker också att trava på hemväg mer än att träna övergångar och jaa... då kanske en eller ett par galoppfattningar med omedelbar avsaktning, av just den anledningen att min 24-åriga unghäst gärna rejsar iväg om hon får chansen.

Okej ska ta och tänka på detta då jag känner på mig att han tänker sticka ifrån mig...

Jag brukar galoppera på hemväg då han kan vara lite lat ibland och då får jag bara in galopp på honom när vi är på väg hemåt..

Jag ska börja rida honom med sporrar nu då jag hoppas att han kmr att lyssna bättre på detta...

Man måste inte galoppera för att ha ridit ett ordentligt ridpass, eller bara för att man SJÄLV ska ha kul. För det ÄR ju inte kul, som du säger om hästen sticker. Men sticker den på hemväg, för att du vill galoppera, så är det ju lite ditt eget fel.

ARBETA hästen i stället, fatta galopp, bryt av, fatta galopp, bryt av, fatta galopp, galoppera FEM steg bryt av, fatta galopp, galoppera fem steg bryt av och öka sen antalet galoppsteg, men bestäm ett visst antal och galoppera inte hundratals meter, utan sakta av när DU vill och inte när hästen vill hemma på stallplan.

Det ska jag verkligen ta och göra arbeta honom lite mer genom att fatta galopp oftare istället för längre sträckor...

Det är bara ibland han sticker iväg för mig även fast vi galopperar hemåt ibland går han jätte fint.. :)

Men ska absolut göra som du säger..

Ett till litet problem jag har med honom är att han VÄGRAR att galoppera i paddocken... Vad tror du jag kan göra åt det??

Pjaa... överraska hästen med att när du tar tyglarna, fatta GALOPPERA direkt, ja, galopp innan skrittarbete och travarbete. Oftast bli hästarna så förvånade, att.. va? ska vi galoppera redan? Jag har många gånger, kört det knepet även på heta hästar.

Ett annat knep kan vara serpentinbågar, skritt i en båge, trav i en båge och så galopp i tredje bågen. Nästa varv, trav i första bågen galopp i andra... ja eller lite hur som. Då blir det också lite annorlunda tänk bakom det hela och inte bara samma samma gnatande.

Hej!

Jo de hade man kanske kunnat prova det är bara det att paddocken ligger en bit bort så jag måste rida lr leda honom dit så då blir han ju redan uppvärmd..

Sen så galopperar han inte i paddocken för att jag tror han har svårt att samla sin galopp så han tycker nog att de e jobbigt..

Men ska absolut prova att göra serpentiner och även prova att börja med att fatta galopp..

Ska även försöka öva hans galopp ute i naturen där det kanske e lättare att samla honom lr vad tror du???

Ja, men först ska du öva bara fattningar. I HÖST kan du börja jobba själva galoppen ute. Det är ingen idé att samla galoppen, innan du känner att hästen inte "skenar" när du rider.

Ta ett steg i taget.

Det är ju kanon om du kan skritta hästen till paddocken. Skritta då på lång tygel och sen "rejsar" du, med lite "busstuk", "ja, kom igen nu", "nu ska vi ha kul!!!" när du kommer in i paddocken. Anledningen till att hästarna gärna segar ihop i paddocken, är ju att ryttarna alltid får sån prestationsångest och måste visa att de "jobbar hästarna" så bra i paddocken. Man kan "latja och leka" i paddocken och jobba hästen i skogen.

Senast ändrad:

Absolut ska ta å öva galoppfattningar... Det ska vi fokusera på mest nu..
Vill ha en häst som lyssnar o respekterar mig och tycker att det är roligt..

Det låter faktiskt roligt så jag hoppas att även han kmr att gilla den leken det ska jag absolut prova nästa gång vi rider dit...

Vad tycker du om att prova att rida honom med sporrar tror du han kanske skulle lyssna bättre på det??

Om du vet vad, hur och varför man använder sporrar till, så är det inte farligt att prova. Men om du inte vet hur sporrar ska användas utan bara sett kompisar och tävlingsryttare använda dem, så tycker jag INTE att du ska använda det.

Det kan göra saken värre. Du kan göra hästen illa och den blir arg på dig och sen får du den aldrig att göra som du vill igen.

Jag rider inte min häst som gärna sticker ute och kan "tappa orken" i paddocken, med sporrar. Jag försöker i stället göra ridningen ROLIG.

Vad tycker du om att prova att rida honom med sporrar tror du han kanske skulle lyssna bättre på det??

KOmmer infarandes m itt i diskussionen..

VArför tar du inte bara med dig ett spö istället för sporrar? Det kan vara enklare många gånger tycker jag att bara visa spöt och så förstår hästen att, yes minsann, nu är det dags att skärpa sig. Galopperar han inte på bortvägen så tycker jag inte att du borde galoppera honom hemåt heller, träna istället lydnad på hästen så att den gör som du vill, oavsett NÄR du vill något?!

Hej du!!

Jo jag vet att spö är ett bra allternativ det är bara det att en tjej som red honom innan mig har slagit honom med det så han blir skit förbannad när jag försöker använda det...

Därför tänkte jag att sporrar kanske kunde ge en bra framåtdrivande hjälp istället..

Jo ska ta å öva hans lydnad lite mer!!

Nåra bra tips på hur??

Jag har ridit med sporrar förr å vill helt enkelt använda dom på samma sätt som spöt som en framåtdrivande hjälp..

Men ska försöka göra det lite roligare för honom först innan jag provar det allternativet vill ju att han ska lyssna för att han vill och inte för att han måste...

Men ska försöka göra det lite roligare för honom först innan jag provar det allternativet vill ju att han ska lyssna för att han vill och inte för att han måste...

:bow::bow::bow:

NU hänger du med på vad JAG menar! :love:

Lycka till

(och som tidigare inläggar skrivit, bättre att du börjar med att ha ett spö, innan du tar till sporrarna. Jag rider ofta med spö ute, dels för att kunna flytta undan grenar, visa tydligt tecken till medtrafikanter, vifta bort insekter och för att med ett "pet", "tala om" att det är JAG som säger om något är farligt eller inte om hästen börjar tramsa och "stänger av hörapparaten för mjukare tillsägelse". Jag skulle även utan att tveka använda spöet till försvar om min häst skulle utsättas för någon form av attack, hund eller liknande om inte ägaren klarar av att hålla koll.)

Senast ändrad:

Hej du!!

Jo jag vet att spö är ett bra allternativ det är bara det att en tjej som red honom innan mig har slagit honom med det så han blir skit förbannad när jag försöker använda det...

Därför tänkte jag att sporrar kanske kunde ge en bra framåtdrivande hjälp istället..

Jo ska ta å öva hans lydnad lite mer!!

Nåra bra tips på hur??

Aha, då är jag med!
Jag har haft en häst (eller, den var inte min utan jag red den för en ridskolas räkning) som var grymt spörädd. Aldrig suttit på en häst som varit så nedrans rädd för spöet. Men eftersom jag anser att en häst ska kunna gå att rida med spö eftersom det är en bra hjälp i dressyren, enligt mig då ;) bara att peta lite för att öka uppmärksamheten. Är en häst dessutom lite "dum" ute så ska den veta vem som bestämmer, men ALLTID på ett vänligt sätt, om än bestämt.

Testa att ta ett litet kort "hoppspö" och bara liksom ha med, jag menar absolut inte att du ska slå hästen, utan bara peta lite! Men självklart är sporrar oxå ett hjälpmedel så länge man använder de rätt och liksom inte vrider in hälen för att "nå" med sporren...

Tja, övningar för att få honom lydigare är väl att träna övergångar och avsaktningar, hela tiden! Är hästen omusklad så att det kan bero på att han inte riktigt orkar, som gör att han blir lite ovillig? Sen är det ju klart att galoppen kan vara lite rusig om den inte orkar, så länge han inte bara tar bettet o drar så fort han kan !

Japp men det är ju det jag vill att han ska vilja göra det jag ber honom om inte att han gör det för att han måste...

Jo ska försöka visa honom att spöt inte är farligt först..
För det hade vart bra att kunna rida med det utan att han blir förbannad på mig..

Spö är ändå en bra hjälp vid ridning!

Tackar :bow: dig så mkt för all din hjälp o dina tips!!

Jo ska försöka få honom att förstå att spöet inte är farligt..

Jo det var det jag provade med då han blev så arg på mig alltså ett litet kort spö.. Men ska prova igen..

Jo han är lite omusklad o ska börja klättra mkt me honom å öva galoppfattningar..

Ibland kan han rusa för att det är jobbigt men ibland tar han bettet och sticker...

Jag tänkte bara hojta till i den här tråden också :p

Jag hade problemet med min ena häst att hon inte ville galoppera i paddock innan. Fick man henne i galopp så var det att driva henne framåt, framåt, framåt tills hon helt enkelt föll i galopp. Nu i efterhand är jag ganska säker på att det berodde på hennes balans. Ute gick det hur bra som helst men när det skulle svängas och trixas gick det bara inte. Nu är hon dock mycket bättre och går bra i inhängnader och så.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama