Skenande hästar!!

N

Nattuggla

Hej på er!
Idag är jag ute efter era bästa tips på att stoppa hästar som gärna drar iväg iväg i sken på ridturen:smirk:

Våra hästar är något galna nu i vintersolen och får sina små ryck av livsglädje! oturligt nog tycker vi som ryttare att det lika roligt..:p

så fram med era bästa tips!! :)

Sv: Skenande hästar!!

Finns nog inga bra tips riktigt, mer än att försöka stoppa hästen :crazy: Det handlar väl mest om att ha bra kontroll och samspel, träna så att hästen lyssnar bra. En av mina hästar stack jämt i början när jag hade honom, tog bettet och bara sprang tills han själv kände för att stanna...Började rida på hackamore, och då lyssnade han mkt bättre! :)

Nattuggla skrev:
Hej på er!
Idag är jag ute efter era bästa tips på att stoppa hästar som gärna drar iväg iväg i sken på ridturen:smirk:

Våra hästar är något galna nu i vintersolen och får sina små ryck av livsglädje! oturligt nog tycker vi som ryttare att det lika roligt..:p

*Hrrrmmmm,host,harkel*
har ni lite kommunikationsproblem?;)

jag tipsar: om ni som ryttare tycker det är roligt, så är det väl bara att springa på?
rekommenderar ett stadigt mantag och ridning på raksträckor.
kurvor tenderar att dra ned hastigheten, alternativt ge ryttaren närkontakt av tredje graden med snön.

jodå, sånt tränar vi dagligen, du har helt rätt i att det är där man börjar!:) :bow:
tyvärr vågar vi inte rida på så skarpa bett som hackamore i dessa situationer. hittills har det varit att helt enkelt be hästen stanna tills den för eller senare stannar, eller rida rakt in i nåt, tex vägg, staket, träd.... tyvärr är ju risken ganska stor att man skadar sig eller går omkull mm.:(

kom igen nu bukefolk, jag tror nog allt det är fler som har suttit på skenande hästar!! ;)

Nattuggla skrev:
jodå, sånt tränar vi dagligen, du har helt rätt i att det är där man börjar!:) :bow:
tyvärr vågar vi inte rida på så skarpa bett som hackamore i dessa situationer. hittills har det varit att helt enkelt be hästen stanna tills den för eller senare stannar, eller rida rakt in i nåt, tex vägg, staket, träd.... tyvärr är ju risken ganska stor att man skadar sig eller går omkull mm.:(

kom igen nu bukefolk, jag tror nog allt det är fler som har suttit på skenande hästar!! ;)

antar att du inte tyckt mitt första svar var nåt att ha?;)

fick lära mig för massa år sen att svänga hästen.
om man leder in hästen på en cirkel (förutsätter att möjligheten finns) kan den helt enkelt inte skena vidare. Sen styr du hästen så att cirkeln
efterhand minskar. Gjorde detta med en pålle som drog iväg så fort hon såg ett gärde...
Man får dock tänka lite, så man inte "drar" omkull hästen.

andra säger att man ska driva på, dock inget jag skulle rekommendera. känns lite läskigt.

Nattuggla skrev:
Hej på er!

Då är det knappast Riktiga skenturer det är frågan om :smirk: , för det är INTE roligt...

Annars är det ju "bara" att försöka få hästen att lyssna på dig igen, samt att med (oftast) ren muskelkraft försöka få hästen att sakta av. Lägga in en stor volt går ju att prova, men det finns sällan det utrymmet man behöver för sådana där man rider på vintern..

oj, då skrev jag fel! så kul är det inte! nog för att man kan skratta åt det efteråt, men..:crazy:

Nä, såååå roligt var det inte...;) Särskilt inte att dundra upp för den där branta vallen och styra mot trädet...:crazy: Men idag gick det ju lugnt och sansat till!! Och så för att citera dig då, så vill jag inte galoppera med dig på ett tag...:rofl:

Jag vill förtydliga att Nattugglan inte menade att det var kul heller.:o

Nattuggla skrev:

Nej faktiskt inte. Jag tycke man ska se till att hå sån koll att det inte händer. Ni utsätter er själva och era hästar för fara. Om det inte är så att ni driver med oss?

Se till att rida hästarna så att de lyssnar och ni har koll. Använd de ev hjälpmedel ni behöver, om ni behöver det. Som ev skarpare bett.
Men se till att ha koll. Hur kan kan man ge sej till att galoppera om man vet att hästen sticker.
Låter oseriöst och barnsligt. Minst sagt.

Vi galopperade inte, utan skulle bara trava. Men som sagt hästarna är väligt heta just nu och ganska tävlingsinriktade båda två... Så bara för att det händer nåt oförutsett på en ridtur är man barnslig och oansvarig eller??:crazy:

nåt som funkat på min klb travare när han fått sina ryck är att ha normalt korta tyglar, ta man tag med ena handen (som såklart även håller den sidas tygel) och ta och ge med den andra. Inte dra utan bara krama och släppa krama och släppa. Han stannade ju inte direkt men han saktade av och stannade snabbare än om man tog i båda tyglarna.

Jag är ju westernryttare men det ska väl inte ha någon betydelse. Jag gör alltid så kallad "one rein stop" när en häst sticker med mig, Alltså släpper ena tyglen och viker in hästens hals med båda händerna på den andra tygeln. Ingen häst kan springa i full fart med halsen böjd. Dock är det väl inte att rekommendera när det är snö och halt för hästen kan ju faktiskt gå omkull (visserligen lär sig hästen då men det är mindre bekvämt för ryttaren). Så om man rider ut med två hästar som gärna tävlar mot varandra så kanske man skulle hålla sig till en skrittur?

Jo, vi skrittade mesta delen av turen, skulle bara trava på denna sträckan. På hemvägen travade vi lite på en mindre stig och då funkade det bra!! När vi rider tillsammans brukar vi bara ta korta galopper upp för ganska branta backar för att minska risken.

Tror det beror mycket på kylan nu och att hästarna börjar bli ganska uttråkade i hagen så här i slutet av vintern. Det är även första året de har fri tillgång till hösilage under dagarna. Tror många faktorer kan spela in. Min lilla dam brukar aldrig sticka annars, men nu har det hänt två ggr.

Det är inte så lätt med one rein stop om man rider på en skogsväg med tät skog på båda sidor...:o :crazy:

Mina bästa tips är att, antingen njuta av turen :angel: :devil:

Eller så sitter man tillbaka sjuknker ner i sadeln, bromsar med sitsen å höjer handen. Eller så svänger man in på en volt å tar mindre å mindre volter tills hästens saktar av. Eller vid svårare fall så använder man båda alternativen ihop med varandra. Något mer har iaf jag aldrig behövt göra, även om jag har ridit in en häst på ridskolan i en vägg. fast det är för att man måste få stopp på hästen snabbt efter sin runda runt hoppbannan annars blir folk sura på en :)

Ojsan glömde nästan, jag som rider liten nätt ponny brukar aldrig behöva bry mig för hon kan svänga så jäkla bra endå..

Men om man rider på en smallare stig/väg så kan man svänga från sida till sida ofta då så tar man bort en del balans för hästen + att svängarna gör så att hästen måste sakta av på farten mer och mer.

minimi skrev:
Hur kan kan man ge sej till att galoppera om man vet att hästen sticker.
Låter oseriöst och barnsligt. Minst sagt.[/QUOTE

Vi var inte ute och "busred" och vi skulle aldrig få för oss att göra något så oansvarigt och rent ut sagt farligt! Vi rider oftast skritt som Julle redan upplyst oss om, och detta handlar om annars väldigt trevliga och uppmärksamma hästar. Att dra sådana förutfattade meningar tycker jag är både oseriöst och barnsligt. Fråga istället nästa gång innan du kläcker ur dig sådana kommentarer är du snäll!

personligen tycker jag att skarpa bett hör hemma hos högt utbildade ekipage för förfinade hjälper. Inte för att med smärta stanna en skenande häst. jag använder endast mig av hackamore under väldigt kontrollerade former, tex för tränare, då jag till skillnad från en del andra, inser min egen och hästens begränsningar.

Nattuggla skrev:
Hej på er!

Ledsen men det låter fruktansvärt oseriöst för mej fortfarande. Ge dej inte ut om du inte vet att du har kontroll. Så enkelt är det. Låter som om du bara "råkar ut" för något som du vill ha tips att stoppa:confused: . Låter inte särkilt vuxet i tänkandet. Ge dej inte ut förrän du vet att du har kontroll på hästen. Där har du ett tips!
Och ett till: Arbeta på volten så att du får hästen lydig, i alla lägen

Du ,låter somen riktig oseriös buskryttare. Observera, du låter som. I din fråga. Jag äsger inte att du är det. Vet jag inget om. Men snälla du, tänk innan du rider ut.

Julle skrev:
Vi galopperade inte, utan skulle bara trava. Men som sagt hästarna är väligt heta just nu och ganska tävlingsinriktade båda två... Så bara för att det händer nåt oförutsett på en ridtur är man barnslig och oansvarig eller??:crazy:

Tävlingsinriktade!!! Snälla vän. Tävla vadå?? Jag sitter flera gånger i vekcan just nu på ett fullblod som är i full startkondition och ska starta i vår i galopp. Skulle skämmas ögonen ur mej och gå och gömma mej om hon nånsin kom 10 meter utan att jag hade kontroll. Då skulle jag hålla mej på volten.
Det händer inte. För det får inte hända. För att hon är så lydig att det inte händer. OK?

Och varför tycker jag ni låter oseriösa? Varför går jag på er så hårt? Jo för att ínte bara ni och era hästar kan skadas, utan även andra som råkar komma i vägen någongång. Barn, hundar, andra ryttare vars hästar kan påverkas. DÄRFÖR är det så viktigt att var och en har full kontroll över sitt stora djur, som en häst är, precis som man ska ha över sin lilla hund när man är ute med den. Det handlar alltså om ansvar.

Senast ändrad av en moderator:

minimi skrev:
Tävlingsinriktade!!! Snälla vän. Tävla vadå?? Jag sitter flera gånger i vekcan just nu på ett fullblod som är i full startkondition och ska starta i vår i galopp. Skulle skämmas ögonen ur mej och gå och gömma mej om hon nånsin kom 10 meter utan att jag hade kontroll. Då skulle jag hålla mej på volten.
Det händer inte. För det får inte hända. För att hon är så lydig att det inte händer. OK?
QUOTE]

Det där lät bara drygt..

mvh;buskryttare på busritt :devil:

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 514
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama