Skenande häst

R

ros2

Hejsan.

Jag har en Islandshäst som jag upplever som väldigt intelligent och underbar. Men han har nåt problem. Vi säger att jag rider ut på en tur och han är avslappnad och fin. Tills han helt plötsligt drar in rumpan under sig och sätter av i en väldig fart och blir helt omöjlig att få kontakt med tills han blir trött och inte orkar springa mera. Det hela är väldigt läskigt då han bara plöjer genom skog och mark och man inte riktigt vet om man ska överleva färden än en gång. Jag förstår att han antingen blir förfärligt skräckslagen och flyr hals över huvud i ren panik. Eller också har han lärt sig att det är så man kommer undan. I vilket fall som helst så har jag ingen aning om hur jag ska åtgärda saken. Jag har prövat med att låta honom springa sig trött. Vilket är rent livsfarligt men det är det enda som jag egentligen kan göra i nuläget.

Om någon har några förslag eller bara vill kommentera så blir jag tacksam..^^

Sv: Skenande häst

Rider ni ut själva eller i sällskap?
I vilken gångart brukar han börja skena? Om han t.ex. har ont någonstans och då läggs i tölt kanske det trycker igång en smärta som han vill komma ifrån.
Hingst eller valack?
Känslig mot ljud och rörelser såsom löv osv?

Rider ni ut själva eller i sällskap?
I vilken gångart brukar han börja skena? Om han t.ex. har ont någonstans och då läggs i tölt kanske det trycker igång en smärta som han vill komma ifrån.
Hingst eller valack?
Känslig mot ljud och rörelser såsom löv osv?

Vi rider oftast ut själva. Men han kan dra ihop baken och sticka iväg även med andra hästar omkring sig. Han skyggar inte innan och blir inte vad jag förstår rädd för saker som rasslar eller slår. Han bara får för sig att sticka och oftast förstår jag inte vad som händer för än han fått upp farten.

Han är en valack och han är åtta år.

Han är svår att få tag på i hagen. Oftast kommer han fram till mig när jag ska ta in honom men andra i stallet upplever det som omöjligt att få tag i honom. Män har inte en chans att komma i närheten. Han är lite speciell. Och förstås rätt så osäker. Men han har blivit så mycket bättre sen han kom till mig. Jag vill att han ska känna sig trygg med en ryttare på ryggen. Men jag vet inte vad jag ska göra för att uppnå det.

JAg skulle föreslå att ta ut en EQT och kolla igenom honom och även kolla sadeln.
Om allting stämmer, börja kör ordentlig markträning.
Longering och tömkörning.
Begär sidvärtes rörelser och olika tempon/gångarter. Hur reagerar han då?
Tömkör bort från stallet, hur reagerar han.
Tömkör nära stallet, reaktion?
Ta med en ridande kompis som sen vänder hem, hur reagerar han om ni fortsätter framåt?

Kör miljöträning med plastpåsar, paraplyer osv osv osv, försök se ett mönster i hans reaktioner.

Just nu skulle jag råda dig att backa och inte rida på honom eftersom ni verkar vara inne i en ond cirkel och du behöver bryta den. Om hästen skenar med dig på ryggen, kontinuerligt, har det gått snett.

I Hästfocus för något nummer sedan stod det ju om sädessträngsfistel som kunde ge symptom ungefär som du beskriver. Alltså att kastrationsärret läkt ihop fel så att de avklippta sädessträngarna växt ihop med pungskinnet. Och när hästen sen rör sig, speciellt om man kräver mer samling, så stramar det och orsakar smärta, så att hästen "exploderar" utan förvarning. Var tydligen speciellt vanligt hos islandshästar.

Värt att kolla upp kanske?:idea:

Du är iaf inte ensam..

Jag har också en isis som sticker utanför varning.. Och det går över stock och sten.. Om han ändå kunde följa vägarna men det gör han inte utan det är via diken osv:devil:.. Rent LIVSFARLIGT

Jag har nyss köpt honom, fullt medveten om detta problem så jag får väl skylla mig själv.. Men att han var så "knasig" hade jag aldrig trott.. Han var inte länge hos sin förra ägare heller pga av detta problem.. Men Jag tänkte ge honom en chans,att byta ägare igen kan aldrig göra saken bättre..

Han är också vallack, han är 8 år..

Vi kanke kan hjälpa varandra genom att bara ge varandra råd och tips..

Mvh C

I Hästfocus för något nummer sedan stod det ju om sädessträngsfistel som kunde ge symptom ungefär som du beskriver. Alltså att kastrationsärret läkt ihop fel så att de avklippta sädessträngarna växt ihop med pungskinnet. Och när hästen sen rör sig, speciellt om man kräver mer samling, så stramar det och orsakar smärta, så att hästen "exploderar" utan förvarning. Var tydligen speciellt vanligt hos islandshästar.

Värt att kolla upp kanske?:idea:

Läste samma artikel, absolut värt att kolla upp, tycker jag.
Samt kika på tänder, utrustning och hästens fysik.
Börja i den ände som känns troligast och börja bocka av i checklistan;)

Såvida det inte har gått helfel i hästens inridning/utbildning eller att den
är kraftigt bakskygg så är det något som "ligger och gnager".

Hoppas du hittar orsaken snabbt!

Mvh J.

Iom att han går från avslappnad och fin till en väldig fart utan att ha en chans att stoppa,
det talar för att det är något galet någonstans.
Jag tror absolut inte att det är något som han får för sig.
Utan han flyr från något.
Mitt råd till dig är att sysselsätta honom avsuttet tillsvidare, för bådas skull. Tömkör honom!
Då får du en väldigt bra uppfattning om hans rörelsedynamik,
kroppsligt samt stegmässigt, när du går bakom hästen.

Rör han sig jämnt?
Arbetar kroppen symmetriskt?
Är han rädd för dig när du rör dig bakom/ snett bakom? (bakskygg)
Testa att tömköra i grimma, går han bättre? (en hint om munstatusen)

Mvh J.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 880
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag har problem med min nya medryttarhäst. Jag trivs med honom och vill fortsätta som hans medryttare men känner att jag har svårt...
Svar
15
· Visningar
5 666
Senast: Bowman
·
Hoppning Jag har ett litet problem med min häst som jag gärna bollar med er andra. Han är 6 år och väldigt otränad, så han är under uppbyggnad...
2 3
Svar
51
· Visningar
12 757
Senast: Sofie_B
·
Hästvård Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det...
Svar
14
· Visningar
1 946
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna