L

Liljuhvit

Jag har haft Betafaxen nu i snart en månad. Han är travhäst men kan inte gå på banan längre då han har haft problem med ett knä och fått opererats. Vi beslutade att köpa honom. Det är bara jag som rider honom och han är väldigt het. Han har aldrig stuckit förut utan jag har alltid kunnat hålla igen honom men idag gick det bara inte. Jag rider med ett pelhambett som förra ägaren tyckte var bra att rida med. Han har svårt att lyssna i början och blir lätt väldigt stressad. Vi har även ändrat hans foderstat så att han inte får lika mycket kraftfoder som förut. Jag har funderat på NH, men jag vet inte riktigt hur man börjar. Jag tycker det är obehagligt när han tar bettet och bara rusar. Vad ska jag göra för att få honom lugnare och mer sansad? Hur får man en travhäst att förstå att han inte behöver rusa så fort man går över i trav? Borde jag arbeta från marken tills han känns trygg?

MVH Emma

Sv: Sken?

En del travhästar är bara av den typen. (vi har själva travhästar så inget ont om rasen).
Hade ett sto som sken travade på banan och tog därför tidig pension. som ridhäst fungerade hon fint, men kunde vara riktigt hård ibland, och då var det bara att hänga med. man hade inte en suck att få tag på henne.

NH är bra, men hjälper tyvärr inte på det här beteendet. De är avlade för sin sak, och en del ligger på bristningsgränsen från början, och kommer alltid göra det.
Bäst är att rida efter någon som kör så man har en stopp kloss i vägen några gånger. Sen rid sällskap efter det så hästen lär sig att hålla tempot med sin kompis och får en bra rytm. Ha gärna thidemantygel. Det är bättre för den släpper samtidigt som du ger efter och omvänt. Då slipper man bli nockad, och att hästen tar bettet för minsta lilla. Kombinera gärna med ett bra utformat bett som exempelvis Myler bett eller annat liknande.

Att dra i ena tygeln när de gör det här hjälper heller inte om man inte kan göra det momentet precis innan de sticker. Annars går hästen bara rakt ut i skogen eller omkull, och det gör inte saken bättre.:cool:

Jag tror säkert att NH kan vara bra. Ta hjälp utan någon som kan i början så att saker och ting inte slår fel. Det finns många som sysslar med NH här på forumet, du kan ju prata med dom och höra hur dom har börjat osv.
Mycket arbete från marken tror jag på innan man sätter sig upp på en sådan häst.

Sedan kan många travare reagera kraftigt på skarpa bett. Provat att rida bettlöst? (om du ska prova så gör det i på en ridbana eller annat inhägnat område först) Eller kanske bara ett enkelt rakt bett. På de travare jag har ridit så har jag märkt att ju mildare bett man har desto lugnare blir hästen.

Annars tror jag att den skulle må bra av att vila ett tag. Bara gå runt i hagen, kanske ta promenader då och då. Lite små övningar från marken och bara pyssla om och lära känna varandra. Så att den förstår att det inte är tävling om vem som springer snabbast längre utan att det är ett "nytt liv" nu. :)
Lycka till med din häst.

Många travare springer bara fortare när man tar i betet, har själv haft ett varmblod och ridit många travare som var i träning. Det som jag tycker funkar bäst även på de som gick i träning är att rida med sätet, anpassa farten med hur fort du rider lätt. Håll dej till skritt tills den lyssnar där, och trava bara korta sträckor i början så att den inte hinner få upp farten.
trava en sträcka, skritta lite tills den är lugn sen kan du trava lite mer osv.

Ett knep som jag vet att vissa kuskar använder när de ska stanna är att de böjer huvudet/halsen, kan ju vara bra som nödbroms! Har själv använt det när jag ridit en travhäst.
Egentligen tkr jag att man ska rida på så mjukt bett som möjligt men red oxå en travare på pelhalm bett, var en kallblodstravare som var så j*vla stark, hon sprang i säkert 100 m, innan jag fick stop på henne, sen red jag henne på pelhalm bett efter det och, man behövde ju knappt ta nånting för att hon skulle sakta ner :)

Ett tips är att du longerar henne innan du rider, ca 10 min så att hon får springa av sig. Vi gjorde så med våran travare när vi fick honom för han ville gärna bara springa i traven när man red honom, så vi gjorde så för att han skulle springa av sig sin energi innan man satt upp och han har så mycket energi även fast han inte får så mycket mat. Nu har han lugnat ner sig och förstått att han inte måste springa så mycket, utan nu är han extremt lugnt och fin, och det här var bara för 4 månader. Vår lilla polle har väldigt lätt att anpassa sig och lär sig snabbt men jag vet inte om det fungerar för dig för alla är olika... men du kan pröva och se vad som händer :D
Ett till tips är att du tar hjälp av en tränare också, även fast det utveckling går långsamt så är det bra med hjälp av tränare, för mig har det betyt väldigt mycket!

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade inte travat med hästen ute ännu. Långa lugna skrittpromenader en bra tid framöver. Hästen skall vara mentalt inställd på att den numer kan ta det lungt. Det tar lite tid att programera om hjärnan på dem...

Samtidigt hade jag börjat med att skola hästen ordentligt. Denna skolning hade skett på ridbana och i terrängen. Mycket träning i att lyssna på/och förstå hjälperna från ryttaren. Denna träning kan ske både uppsuttet och från marken.
Men det skall ske i skritt och under lugna former.

När hästen börjar bli lyhörd för signalerna kan man börja öka svårighetsgraden. Som tex att lägga in mycket korta pass i trav. I princip travfattning, och så bryta av till skritt efter bara några steg i trav.

I grund och botten är det samma typ av skolning/träning som man ger en unghäst.

Om jag vore dig så skulle jag:

Ta bort allt kraftfoder, ge bra hö och om han måste ha något i krubban så lite Krafft Groov 90 eller nåt i den stilen.

Jobba hästen uteslutande i skritt ett tag framöver, gärna i paddock. Fokusera på start och broms, helst utan tygeltag. Bromsa med rumpan och få hästen att förstå vad det betyder. Mycket volter. Sträva efter att hästen ska ha fokus på dig, kolla öronen. Det är jobbigt för hästen att lära sig lyssna på rumpa och skänklar om all kommunikation tidigare har gått genom händerna.

Lär dig att bromsa med röst och sits istället för händer. Tyvärr är det ofta så att ju hårdare händer, ju hetare häst. Ge och ta, ge och ta och prata med hästen. Lägg på volt om det bär iväg och blir stress. Kallblod är STARKA så det är ingen idé att lägga sig i dragkamp i full trav.

Se för guds skull till att ha ett bett som du får stopp på hästen med, det är livsfarligt annars. Gärna rakt hävstångsbett med kindkedja om det fungerar. Bli INTE hård i händerna, det bara trissar en rutinerad travare.

En del blir superstressade av att gå med andra, en del blir lugnare om de får gå bakom. Känn efter, men väcks tävlingsskallen så rid själv till du hittat bromsen.

Lycka till!

Varför just Krafft Groov ?

Och det där med hävstångsbett verkar ju inte fungera då hon redan rider på pelham, så kanske bättre att prova något annat.

Jag har haft Betafaxen nu i snart en månad. Han är travhäst men kan inte gå på banan längre då han har haft problem med ett knä och fått opererats. Vi beslutade att köpa honom. Det är bara jag som rider honom och han är väldigt het. Han har aldrig stuckit förut utan jag har alltid kunnat hålla igen honom men idag gick det bara inte. Jag rider med ett pelhambett som förra ägaren tyckte var bra att rida med. Han har svårt att lyssna i början och blir lätt väldigt stressad. Vi har även ändrat hans foderstat så att han inte får lika mycket kraftfoder som förut. Jag har funderat på NH, men jag vet inte riktigt hur man börjar. Jag tycker det är obehagligt när han tar bettet och bara rusar. Vad ska jag göra för att få honom lugnare och mer sansad? Hur får man en travhäst att förstå att han inte behöver rusa så fort man går över i trav? Borde jag arbeta från marken tills han känns trygg?

MVH Emma

Jag skulle absolut arbeta fran marken tills han kanns trygg! Det ar livsfarligt att sitta upp pa en hast om inte gar att stanna. Trana grunder i tomkorning. Stanna och ga igang, halt- skrittovergangar, skritt-travovergangar. Var noga med att ha honom lag i nacken. En hast som sjalvmant sanker sig ar lugn. Hogt huvud betyder ofta flykt.

Det ar bra att vara pa samma stalle varje gang du tranar. Hasten blir inte uttrakad av det. Hastar kanner sig trygga av rutiner och jag tror det ar viktigt i ditt fall. Nar det sedan ar dags att sitta upp, nar start och broms fungerar och hasten kan slappna av ordentligt i bade kropp och sjal, da har du mycket nytta av att du varit pa samma stalle da du tomkort. Det blir som en liten oas for hasten dar den kanner sig hemma och kan slappna av.

NH ar sakert bra, men det viktigaste ar att du far hjalp av nagon som ar duktig pa att kommunicera med hastar, fran marken och senare uppsuttet.

Och som nagon sa, ta bort allt kraftfoder. Ho borde vara fullt tillrackligt. Lycka till med hasten!

Hej Emma,

Vi hade Beta på prov i höstas, säljaren kanske berättade om det? Va roligt att få veta vart han hamnade, jag tyckte mycket om honom och det var ledsamt att behöva lämna tillbaka honom. Jag tror du hittat en kanonhäst.

Är han stressad även på ridbanan eller är det ute på tur? Nu hade vi honom bara en månad men han stack aldrig, varken ute eller inne. Däremot höll han gärna ett högt tempo, något som blev bättre med tiden.

Min upplevelse av honom är att han har ganska god självkänsla, en ranghög karraktär, som inte gärna följer varken hästar eller människor. Det innebär isf att det kanske krävs ganska mycket av dig som människa för att vinna hans förtroende. Hur är han i stallet? När du leder honom?

Jag själv jobbade mycket med skritten när det gällde ridningen. Fokuserade på att få honom att slappna av och hitta en god böjning i båda varven i skritt. När han väl slappnade av var han gudomlig. Som du ser rider jag på hellång tygel.
19okt1.jpg

Tillägger att jag jobbade från marken med förtroende i 1 vecka innan jag satt upp. Och fortsatte därefter att regelbundet arbeta från marken.

Senast ändrad:

Hej Emma,

Vi hade Beta på prov i höstas, säljaren kanske berättade om det? Va roligt att få veta vart han hamnade, jag tyckte mycket om honom och det var ledsamt att behöva lämna tillbaka honom. Jag tror du hittat en kanonhäst.

Är han stressad även på ridbanan eller är det ute på tur? Nu hade vi honom bara en månad men han stack aldrig, varken ute eller inne. Däremot höll han gärna ett högt tempo, något som blev bättre med tiden.

Min upplevelse av honom är att han har ganska god självkänsla, en ranghög karraktär, som inte gärna följer varken hästar eller människor. Det innebär isf att det kanske krävs ganska mycket av dig som människa för att vinna hans förtroende. Hur är han i stallet? När du leder honom?

Jag själv jobbade mycket med skritten när det gällde ridningen. Fokuserade på att få honom att slappna av och hitta en god böjning i båda varven i skritt. När han väl slappnade av var han gudomlig. Som du ser rider jag på hellång tygel.
19okt1.jpg

Tillägger att jag jobbade från marken med förtroende i 1 vecka innan jag satt upp. Och fortsatte därefter att regelbundet arbeta från marken.

Svart att saga utifran en enda bild men vill anda papeka att hasten ser verkligen jattefin ut dar!!

Ja det är en riktigt snygg häst med bra massa och överlinje. En toppenhäst tror jag. Synd att bilden är så mörk.

TS: Jag pratade med min syster och hon instämmer att han aldrig gjorde några försök att skena med oss. Vi red dessutom på enkelt tvådelat tränsbett. Kan var mjuk och fin i munnen men efter som att han hade ett ganska skarpt sinne var det extra viktigt att man aldrig blev statisk i handen. Då kan jag tänka mig att han blir tjurig och drar. Så tänk på att alltid vara mjuk i handen, ta och lätta.

Vi har en sån. Mina tips:
-Inget kraftfoder med spannmål, foderstaten kan bestå av hö, lucern och olja i lagom mängd. Alternativt en större giva grovfoder och bara lite morötter och mineraler i krubban, om ni har koll på analysvärdena. Det är inte bara för ryttarens skull, utan det är väldigt frustrerande och jobbigt för en häst som är avlad för att springa att ta det lugnt och lyssna när den har överskottsenergi.

- Ta hjälp av en tränare, till exempel western. De brukar vara bra på att lära ut ett sätt att rida som inte gör att man måste hålla i tyglarna för att bromsa, det leder bara till att hästen lär sig ligga på och blir hård i munnen.

-Kolla sadeln. Många kallblodstravare har bogblad som är rätt breda trots att de inte är så breda annars. Om sadeln trycker mot bogbladskanten blir de ofta springiga, då det gör ont att gå med långa skrittsteg. Och då är karusellen igång och ryttaren bromsar och hästen småtravar istället för att skritta.

Ja vacker hast ocksa, men det var mer formen jag tankte pa. Lag i nacken, lugn och avspand. Han ser nojd ut. Jattefint.

Om jag var TS sa skulle jag forsoka ta kontakt med tintilar och fa lite hjalp. Om det nu ar mojligt. Du verkar kanna hasten och du verkar ha vettiga och bra metoder for att fa hasten att funka. Det ar ju inte min business, bara ett forslag :idea:

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Tills nu så trodde jag ALDRIG att nåt sånthär skulle hända för mig. Eller egentligen så hela mitt liv är ju som jag aldrig trodde att...
2
Svar
35
· Visningar
2 522
Senast: zuli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar