(Sken)dräktig!

Sv: (Sken)dräktig!

Nej jag köpte henne i juni och enligt alla som kollat på henne (inkl. veterinären) är hon så långt gången så det borde bli föl nu detta året.

Ja, och det är väl ingen mening att stressa upp sig över varesig bu eller bä, innan du ens vet om hon är dräktig.

Det är ju inte många dagar kvar innan du får besked hur det ligger till. Bara för att hon kanske inte är dräktig innebär ju inte det automatiskt att det är andra större fel på henne.

Av bilden jag såg kan jag inte avgöra om hon är dräktig eller inte. Men mitt sto som knappt gått halva tiden ser långt mycket dräktigare ut än så iaf.. Det är hennes första föl och hon är alltid annars en väldigt smäcker häst..

Om hon inte är dräktig menar du att det är normalt för ston att fylla mjölk, bli bitska och nästan aggresiva utan att det finns någon anledning?

Lugn du tills du fått blodprovssvaren.

Du vill så himla mycket att det ska finnas ett föl där inne så minsta lilla som är onormalt försöker du hitta en anknutning till att det skulle finnas ett föl där inne.

Det är 50/50 och jag hoppas det går bra vilket som... Men ska du få ut något av dina svar på frågorna måste du bli mer objektiv.

Nej jag vill helst inte att det ska finnas ett föl där inne eftersom jag varken har vana av dräktiga ston eller föl. Klart man reagerar om något är som det inte burkar vara. Jag skulle bli skitlycklig om någon kunde säga att nej allt detta beror på det och det och inte på att hon är dräktig.

Men givetvis börjar man tro det när nu 3 stycken vana uppfödare har tittat på henne och dessutom hävdar att det tro sig känna fosterrörelser. Jag har inte känt något som skulle tyda på det men jag är inte van att känna heller.

Jag lyssnar på alla svarmen när jga får svar som personen sedan inte kan utveckla tex så har jag lite svårt att ta till mig. Man kan inte bara skriva tex hon är full med mat. Och sedan inte förklara hur de menar när jga ställer följdfrågor.

varför åkte du inte och ultraljudade direkt? om jag hade ett sto som jag misstänkte vara dräktig skulle inte jag vilja vänta en vecka, särskilt med tanke på om det kunde vara nåt allvarligt fel..

Man får väl inte transportera högdräktiga ston o onödan.
Annars har nog veterinären föreslagit det.

varför åkte du inte och ultraljudade direkt? om jag hade ett sto som jag misstänkte vara dräktig skulle inte jag vilja vänta en vecka, särskilt med tanke på om det kunde vara nåt allvarligt fel..

Veterinären ansåg inte det nödvändigt utan tyckte att ett blodprov skulle vara tillräckligt.

Dessutom ligger närmaste veterinär med ul ca 6 mil bort enkel väg. Att jag sedan ska få tid dit och krångla fram transport och chaufför så har provsvaret redan kommit.

Eftersom jag inte heller vet hur hon är att lasta så känns det väldigt dumt att börja bråka med det om hon nu är högdräktig. Dessutom tror jag mig ha läst någonstans att man helst inte bör transportera ston när de är två månader kvar innan förlossning som nu veterinären trodde.

Varför gjorde ej veterinären en gynkontroll?

Borde kännas tydligt via anus.

Hon försökte men mitt sto blev fullständigt galen och stegra sig och sparka. Onödigt att stressa henne så om hon är dräktig och väldigt onödigt att utsätta mig, veterinären och hästen för skaderisken.

De blir inte skrynkliga i slidan när det är dags, utan svullna och utflutna. När man stör dem ( lyfter svansen, tar på dem etc) kan de utan problem skrynkla ihop sig igen. Detta kan variera mycket från gång till gång när du tittar, utan att det behöver betyda något alls. Svullnad kan också betyda brunst!
Jag har ett sto som bara blir svullen i slidan vid högrunst, samt när fölningen sätter igång. Alltså inget svullen innan, och inte heller någon halvtimme efter fölning.
Att bäckenbanden är släppta ses i korset, och på sidorna av svansen.

På mitt sto vi hade inlånat förra året (vi skulle ha fölet) så släppte bäckenbanden inte förräns typ 1 dygn innan förlossningen. Då kunde man nästan köra in en armen halvvägs i korset på henne :)

Hon var också vääääldigt svullen vid blygdläpparna, väldigt mjuk och mörkt rosa sista veckorna. Inte alls skrynklig.

Och då fick jag nu också det första riktiga svaret på den frågan om det hade något sammanhang med eventuell dräktighet eller inte.

Fick i dag provsvar och det var positivt det ligger en liten fölis i hennes mage.

Så nu dyker alla frågor upp.Praktiska grejer som jag känner att jag behöver ha kontrollöver eftersom jag inte har det över resten.

Vad ska jag hålla koll på inför fölningen? Vetrinären sa utifrån symtomen att det kan handla om inom en vecka och framåt som fölet kommer.

Vart reggar jag sedan denna fölis? Korsning med vad vet jag? Ridponny fungerar det trots att ingen vet storleken på pappan?

Behöver man meddela någonstans att hon är dräktig/fölat? Tänkte stc tex. men de har väl inget intresse i det eftersom det inte är ett renrasigt föl som kommer ut.

Grattis!

Jag skulle råda dig till att läsa på så mycket som möjligt inför fölets ankomst. Köp till att börja med boken "Att bli med föl" som är lättläst och bra.

Ett korsningsföl med travarmamma reggar du nog enklast hos SH (www.svehast.se).
STC behöver inget veta om det inte är en travarunge.

Det jag tycker du ska göra nu är att pumpa tidigare ägare på information som kan ge ledtrådar till när hon är betäckt och vilken hingst som är pappa.
Sen, försök hitta någon i din närhet som föder upp hästar, någon som du kan använda som mentor vid behov, som kan ge dig konkreta tips inför fölningen.
Jag vet inte hur rutinerad din veterinär är, men det är inte nödvändigtvis veterinärer som har bäst koll på hur nära förestående en eventuell fölning är. Be en erfaren uppfödare in din närhet kolla också är mitt tips...

Skulle tro att det (eller är ganska säker) på att det blir reg i svenska hästavelsförbundet för det blir väl en korsning med "fader okänd"?

Det säkraste att hålla koll på är nog juvren,om det nu är riktigt nära, det kan ju vara lite olika med bäckenbanden, iofs även med juvren från sto till sto....
Men kolla storlek/svullnad/hårdhet, när det börjar närma sig, frågan om dygn så blir juvret ofta blannkt och svullet, sista dyngnet får hon vaxproppar, ser ut som små gula torkade honungsdroppar ungefär. Dock kan hon släppa dessa ganska snabbt så risken är att man missar dem.
Kan bara råda dig att hålla en "diskret" koll på henne. Kanske kolla med förra ägaren igen om hon har nån "susning" om när detta "lilla snedsprång" kan ha hänt.
I övrigt önskar jag dig och din häst lycka till!! Spännande att se vad som tittar ut!

Tack och lov så har min stallägare själv taget endel föl genom åren. Hon jobbade även tidigare på ett stuteri. Den andra tjejen som står installad där är också van vid dräktiga ston och föl osv. Så jag känner mig ganska trygg med dessa människor omkring mig.

Men stallägaren hade trots massa föl ingen aningom tex att ston fyller sig olika mycket innan fölning och vaxpropp hade hon aldrig sett på sina.

Förstår att det känns knepigt Myysan men det är ett nytt litet liv på väg till världen och det är värt att gratulera till tycker jag! ;)

På våren är vi ju många som går i väntans tider och då babblas det friskt om det här på avelssidan men nu är du ju ganska ensam så det känns säkert extra konstigt.

Varför inte läsa igenom dom gamla "I väntans tider"-trådarna så får du säkert svar på en hel del av dina funderingar?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=890738&highlight=v%E4ntans+tider

Hej och grattis! Har följt tråden i "tysthet" några dagar, spännande att det ligger en baby där och väntar på att komma ut i livet!

Har själv fött upp ett antal föl, och har några råd inför väntad fölning.

De flesta av de ston jag har kommit i kontakt med har haft mjölkdroppar på spenspetsarna de sista dagarna innan fölning. Först är den nästan genomskinlig, sedan blir den alltmer vit. När det börjar droppa mjölk är det fölning på gång. Dock är det så att inte alla ston följer det här mönstret!

Ett säkert tecken på att fölningen är igång är att stoet vandrar, dvs hon går fram och tillbaka i boxen eller följer "hagstigarna" fram och tillbaka om hon är ute. Inte nervöst och oroligt, bara lugnt och metodiskt. Stannar och äter lite, vandrar igen. Lite längre fram i värkarbetet börjar hon svettas på halsen och bogen.

Det är bra att ha halmat upp boxen ordentligt i god till innan det hela startar, jag brukar göra det nån vecka innan beräknad fölning. Vet man inte när det ska ske är det kanske bra att strö med halm hela tiden.

När stoet lägger sig och börjar krysta ska man ha koll på att hon inte ligger för nära en boxvägg, så att inte fölet blir klämt.

Först kommer fosterblåsan, och i den ser man två små hovar. Så krystar hon lite till, och snart ser man den lilla nosen. Nu går det snabbt, ett par ordentliga värkar så är hela babyn ute. Bakbenen brukar vara kvar inne i stoet ett tag till, men det är ok för det är bara bra att stoet ligger kvar en stund så att navelsträngen inte går av för tidigt. Blod ska passera mellan stoet och fölet, nämligen.

Dra bort fosterhinnorna från fölets nos, och vänta sedan på att stoet ska börja slicka. Det är bra att låta dem fixa i fred, viktiga band ska knytas mellan dem där i början.

Inom en timme ska fölet ha rest sig, och inom ytterligare en timme ska det ta sin första slurk!

Lycka till!!

Jag har bilder från hela fölningen som skedde här förra året.
Har även juverbilder :)

De flesta av de ston jag har kommit i kontakt med har haft mjölkdroppar på spenspetsarna de sista dagarna innan fölning. Först är den nästan genomskinlig, sedan blir den alltmer vit. När det börjar droppa mjölk är det fölning på gång. Dock är det så att inte alla ston följer det här mönstret!

På mina två ston stämde det där inte alls i år.
Ena stoet droppade vit mjölk i 6 dagar innan hon fölade medans den andra släppte inte ens en enda droppe innan hon fölade.

Om du ser mjölk som är riktigt vit så är det ett av de säkraste tecknena.

Alla ston är väldigt individuella men det var ett bra tips att du kan kolla i "väntans tider" tråden så kan du läsa om allas ston och hur de var kort innan fölning.
Även årets "juvertråd" kan nog hjälpa till lite, Att bli med föl-boken är också ett bra hjälpmedel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka