(Sken)dräktig!

Sv: (Sken)dräktig!

Tack för era svar! Ska plöja igenom i väntans tider trådar nu. Men det känns inte bra detta alltså. Tänkte de här blodproven finns det någon möjlighet att de felar och hon trots allt bara är skendräktig?

Nej tyvärr.

Visar proverna på dräktigt så är hon dräktig, ända möjligheten är att hon isf har kastat nyligen.
Provet mäter halten av ett visst ämne(hormon) i blodet som bara stona har om de är dräktiga. Det tar ju därmed en stund innan ämnet försvunnit från blodet efter fölning/kastning, därav att det kan visa positivt men de är tomma.

Hmmm!

Lägger in en bild på hur hon såg ut över magen i går.
Korset har toppat sig lite och svullnaden framför tuttarna är nästan borta. Istället har hon fått som wienerkorvar (långa och smala) bullar bakom tuttarna som går upp mot rumpan.

24071716.jpg

För att ha något att jämföra med så lägger jag in en bild på hur hon såg ut för en vecka sedan.

23953332.jpg

Kom gärna med åsikter och tips om vad jag ska tänka på. Har harvat mig igenom i väntan på trådarna men känner att det kan vara lite annat jag bör tänka på i och med att det är höst nu.

grattis!
allt kommer gå bra ska du se, och fölungen kommer bergis bli helt ljuvlig.
Ditt sto ser fin ut och vist har magen fallit ner lite..
men som sagt det är svårt att säga om det bli oktober föl eller kanske till och med dec....
Hur som helst så måste du forsätta den här tråden...
Har du funderat på vart hon ska föla??
Blir det lösdrift eller box inne..
:)

Fast att hästar blir skendräktiga är mycket ovanligt.
Jag tror aldrig jag hört om nån som varit det på riktigt, och jag är ändå i stuteribranchen.
Däremot tror oerfaret folk ofta att stona är skendräktiga när de är runda om magen. Att en fet häst får påsar framför juvren är också vanligt, och har inget med skendräktighet att göra.

Grannens ponny var det på riktigt, hade blivit betäckt men troligen resorberat. Såg exakt ut som vanligt när det började närma sig fölning med juver m.m.

Just nu siktar vi på att hon får föla i lösdriften eftersom det är där hon trivs och det inte är så kallt än. Men kommer inte fölet snart så får vi se hur vi ska möblera om i flockarna så hon kan få tillgång till box.

Det jag funderar på är ju om hon ens kan slappna av för att föla i box eftersom hon är så orolig i boxen.

Många ston vill gärna lämna flocken när det är dags att föla. Är kanske den enda gången i ett hästliv som den vill vara för sig själv.

Att tänka på: Öka på proteingivan. Kanske vänja in henne på lucern, Krafft Protein, Soja eller liknande. Hon ser lite tunn ut i kroppen och kan falla ur fort om hon inte får tillräckligt med mat i sig.

Många ston vill gärna lämna flocken när det är dags att föla. Är kanske den enda gången i ett hästliv som den vill vara för sig själv.

Att tänka på: Öka på proteingivan. Kanske vänja in henne på lucern, Krafft Protein, Soja eller liknande. Hon ser lite tunn ut i kroppen och kan falla ur fort om hon inte får tillräckligt med mat i sig.

Jag ger henne att ganska proteinrikt fullfoder men hon orkar knappt äta det kilot hon får nu.

I dag har hon mest stått och småsovit hela dagen och i nästan 1½ dygn har hon gått och hållt ut svansen och lite på sned från kroppen. I dag var hon så trött så hon inte ens orkade blir riktigt arg på 1½ åringen hon går med.

Jag ger henne att ganska proteinrikt fullfoder men hon orkar knappt äta det kilot hon får nu.

Jag förstår precis. De orkar inte äta så mycket som de behöver. Händer ibland med mina ponnyer t o m! :angel: Man får ge lite och ofta. Lycka till! Du kommer bli kär i ditt föl ska du se...:D

*kl*

Måste få fråga! Är det normalt för dräktiga ston att de står och tittar bak mot magen?

Hur tidigt/sent börjar de hålla ut svansen och vara märkbart irriterade i baken? Eller inte irriterad utan hon verkar mer öm i baken.

Att tänka på om hon ska föla i flocken: Det finns valacker som inte är snälla mot föl, och det finns ston som försöker stjäla andra stons föl, speciellt om mamman är förstföderska. Lugnast är det nog i en stor box, och som någon skrev här, ston vill vara ifred när de ska föla, de drar sig undan från flocken. Man kan ju också låta ett par andra hästar stå i stallet tillsammans med henne.

Flocken hon går i just nu är hon och ett 1½ årigt sto och inga fler. Eftersom vi inte alls vet när hon ska föla så kommer vi avvakta. Vill inte stalla in henne för tidigt i och med att hon inte trivs på box och sedan får vi helt enkelt se hur länge hon tycker det är ook att stå inne.

Tycker också hon ser magrare ut på det senaste kortet...

Det är verkligen jätteviktigt att hålla de i gått hull innan de fölar, då de lätt faller ur när de ger di sen.

Vad anser du är bra värden..? Föl/fölston skall ju gärna ha grovfoder på runt 100g smrp/kg foder...Just efter som de inte alltid stoppar i sig de mängder de skulle behöva...

Appropå mag-tittandet, kan det vara ett tecken på närstående fölning, men mina har gjort det ffa ca en månad innan fölning, när fölet vänder sig i magen.
Kan också vara så att hon är irriterad på att den lille sparkar...

Har du ingen chans att ta reda på när hon kan ha blivit betäckt..? Skulle ju hjälpa dig oerhört! Tycker också du skall försöka "gränsa av" lösdriften eller stoppa in dem på box.

Helt normalt att dom kollar sig på magen.
Jag tror att du ger bra med foder..
Ett bra grovfoder räcker och som du säger nåt kilo kraft foder..
Många överfodrar sina ston, vilket inte heller är bra.
Visst hon kanske blir lite tunn, men man behöver inte vara orolig för fölungen i ditt läge, den får så den klarar sig.
Och även hon, man kan inte mosa i hästarna mat, dom klarar sig och återhämtar sig snabbt.
Ett varmblod är tunt, och att hon har fått en mage som är tung blir att hon tappar muskler över ryggen, inget ovanligt.
Du klarar det här galant!!:bow:
Helt rätt låt henne vara ute i lösdriften om det är där hon är tyggast.
Du känner din häst bäst, du märker när det är dax, elelr om hon blir orolig ute. '
Finns ingen anledning att böka och dona.
Det är ofta då det går fel..
har hon bara mycket ren fin halm i lösdriften så är det ju perfekt ställe för henne att föla på!!
KRAM:banana:

*delvis kl*

Jag pratade med förra ägaren eftersom jag själv bara haft henne i några månader. Förra ägaren tyckte också för stoets skull att det bästa var att så länge som möjligt låta henne gå i lösdriften.

Neve så bra värden är inte silaget på. Men för ett inte dräktigt sto är det bra värden. Har inte i huvudet nu men vet att jag räknat på att hon skulle få i sig mer än behovet om hon åt sina 15 kg per dygn. Men detta var i odräktigt tillstånd. Har dessutom upptäckt att hon äter knappt något grovfoder alls just nu så jag ger henne så mycket kraftfoder jag bara får i henne just nu vilket bara är 1½ kg.

Antar att det blodprov ni tog var östronsulfat eller ? Har precis suttit och läst runt på nätet och vad jag fattat så kan man med denna metod enbart testa fram tills ca 1 månad innan fölning då det hormon man mäter sedan sjunker ner till "odräktig" nivå.
Kolla upp detta med din veterinär om så är fallet och försök även få klarlagt hur högt hon låg i värde (tydligen börjar de sjunka ca 6 veckor innan fölning för att ca 1 mån innan vara nere på odräktig nivå) hennes värden där kan ju då vara en bra hint på hur långt det är kvar, likadant om det verkligen stämmer att de inte blir mätbara 1 mån innan så vet du ju att det handlar om i alla fall denna tid kvar. Kolla med din veterinär eller ring och kolla uppgifterna med SVA/SLU som ju borde sitta inne med den kunskapen.

Ingen aning hon pratade något om 150 dagar och att hon skulle kolla upp tillförlitligheten efter 150 dagar men sedan har jag inte hört mer. När hon ringde och lämna provsvaret sa hon att tillförlitligheten var 100% genom hela dräktigheten med detta prov. Alltså i princip från dag 1 och framåt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka