(Sken)dräktig!

Sv: (Sken)dräktig!

putt putt***

Hur går de??
Är nyfiken...

Magen är alldeles stor och med jämna mellanrum rör det sig så fint i den. Hon är inte lika tjurig längre mot mig men däremot går hon oftare och oftare iväg från kompisen i hagen och går sin egen väg.

Min största oro nu är att det tydligen kommer en ny häst imorgon som ska in i samma hage som henne. Oroar mig för risken för att hon ska kasta eller något sådant.

Ni som är nyfikna kan kolla inne på gnägg. Tråden heter Vad händer och där är det aktivitet vill jag lova. :)

Skulle inte släppa in en ny häst till en högdräktig,du har inte ngn möjlighet att fixa så att hon går själv,finns en del som kan attackera en fölunge.Tänkte på om det blir så att hon fölar i hagen.

Vi har nu bestämt att nya hästen inte får komma förrän den är avmaskad och vi hunnit dela av ligghallen och hagen så mitt sto får gå själv. Stallägaren visste inte ens att det skulle komma någon häst nu. Så det blev en överraskning för henne.

Hon kan väl inte ta skada av att gå själv fram till fölning? Vet inte riktigt när hon ska föla men även om det dröjer 2-3 månader så borde hon kunna gå själv eller? Hon kommer gå så hon ser de andra hästarna för de kommer gå med bara ett staket mellan sig. Hon är ändå inte särkslit intresserad av den hästen hon går med nu utan de är ofta på varsitt håll.

Så länge hon verkar nöjd med att gå ensam så är det helt OK, enligt mig. Tror att jag redan skrivit att högdräktiga ston kan ha ett behov av att få vara ifred.

Det verkar som att hon vill vara i fred från andra hästar. Eftersom hon drar sig undan den hon går med nu. Tror att det faktiskt är det bästa. Sedan kommer hon ändå se de andra eftersom de går på andra sidan staketet.

Många vill vara ensamma, nu kommer en ko jämförelse igen, de brukar den tiden dra sig undan från flocken. Speciellt de sista två dagarna.

Eftersom hon drar sig undan så tror jag inte att hon skulle fara illa av att gå själv.Vårat sto fick gå själv de sista månaderna då hon tydligt visade att hon inte ens villa ha sin "bästis" bredvid sej.Sen efter fölningen så gick hon och fölungen själva i ca 3 månader då stoet var tvärilsk på de andra hästarna.

Det är ungefär så jag har tänkt också. Hon får gå själv nu fram tillfölning och sedan får hon gå själv i början efter fölningen. När gräset börjar växa i april så släpper vi ihop med de hästarna som går på andra sidan staketet och sedan blir det ett par hästar till när de ska ut på bete i maj. Tror att det är ett bra upplägg för min häst. Vill egentligen bara ha feedback på att det jag gör inte är helt knasigt.:)

Tycker att du tänker väldigt logiskt,tror nog du märker när hon vill över till de andra.Min hade fullt upp med att vara "mamma",och vaktade fölet,de andra fick inte ens titta på det över staketet.Därför var det självklart för mej att låta henne gå själv,var lugnast för alla på det viset.Sen efter ngr månader var stoet glad över att få lite hjälp av sin "bästis" att hålla ordning på den lilla huliganen.Gå efter din magkänsla(vet att många tycker att man ska ha dem i en flock men alla hästar är ju olika)Ser fram emot att kunna läsa när fölis kommit.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka