Skelögda kattungar.

Sv: Skelögda kattungar.

Visst är det synd, men jag tycker fortfarande att det är bättre att dom skjuts än att dom ev. får frysa/svälta ihjäl långsamt.

Jomenvisst, av två onda ting. Ungefär som att det är bättre att skjuta nån i hjärtat än att misshandla dem till döds. Men allra bäst är kanske om de kan få ett drägligt liv, alternativt inte födas alls? Särskilt om det är en naturbruksskola man har, då ska man väl föregå med gott exempel när det gäller djurhållning?

De borde fånga in den katthonan så snart ungarna tas bort och antingen kastrera eller avliva, vildkatter är vildkatter och det låter ju som om ni har en lite för stor stam på bollerup? Det funkar inte att ha vildkatter springande överallt och kan ingen ta hand om dem är tyvärr avlivning en sista utväg.

Stor och stor.. Det finns ett par stycken, kanske 4 katter som ränner runt.
Men som Pontevecchio sa, så söker sig lätt vildkatter till en så stor gård som Bollerup. Det är alltså inte så att skolan äger katterna.
Jag vet inte vad mer jag kan skriva, jag ska inte stå till svars för skolan. Men jag tycker att de sköter det bra.

Om det bara finns 4 katter förstår jag inte varför det skjuts några öht ifall nu inte ungarna föds i det vilda.
Varför skjuter inte skolan alla 4 på en gång istället?

Hade det inte skjutits av katter så hade det förmodligen funnits många fler på skolan.
Nu vet jag inte om dom verkligen "brukar" skjuta katter heller.
Men en kompis till mig tog hand om en av vildkatterna och frågade en ansvarig på skolan om hon fick ta med den hem innan höstlovet.
Hon fick då svaret "Ja, men du måste ha tagit hem den till höstlovet, annars kommer vi skjuta den".

Är det mig och Roffe vi talar om? :D :love: Kan förresten meddela att Roffe mår toppen, bortsett från att han inte får vara med grannarnas norska skogskatter och leka! ;)

En katt som är i det skicket att man bedömer att den inte kommer att klara vintern skulle jag säga förmodligen lider.

Och jag tycker inte att det är ansvarsfullt att ta hand om djuren på det sättet att man låter dem klara sig bäst de kan och skjuter dem om de inte fixar det.

Vi har också en katt, men vår lösning på problemet är att mata, avmaska och kastrera henne. Hittills har vi inte behövt plocka fram bössan inför vintern - märkligt nog så ser hon varje höst ut att kunna klara vintern alldeles utmärkt.

Är inte det lite skillnad? Det här är er katt vi talar om, som ni har valt att ta hand om. På Bollerup föds massvis med oönskade katter och en hel del katter som ägarna tröttnat på dumpas av där. Enligt mig så är det inte Bollerups ansvar att ta hand om katterna, då Bollerup inte är ägare till katterna. Jag ser att Bollerup redan tar ett visst moraliskt ansvar, men rent juridiskt sett behöver skolan inte bry sig överhuvudtaget.

Att de skjuts av kan jag tycka är ok om det är vildkatter vi talar om, men tama katter hade det vart bättre att försöka hitta hem åt, tyvärr tror jag inte att det finns någon anställd som har lust att lägga någon större energi på det här, då det inte är någon anställds arbetsuppgift eller ansvarsområde. Som sagt kan jag tycka i vissa fall att det är ok att skjuta vissa katter, men som det har vart nu så har det inte gått rätt till. Det har vart vaktmästarna som har skjutit dem och de är inte behöriga att göra det. Och det är ett problem som vi måste göra något åt. Har flera gånger funderat på att kontakta djurskyddsinspektören i Tomelilla men har inte kommit till skott än.

Det här med katterna är ett stort problem för Bollerup och säkert för flera andra naturbruksgymnasium, och det vore väldigt uppskattat om någon kan ge ett bra förslagpå hur vi tillsammans med Bollerup kan gå till väga nu och i framtiden för att lösa kattproblemen.

De skulle kanske försöka kontakta katthem/kattföreningar som ägnar sig åt TNR-program (trap, neuter, return). Kattföreningen skulle då kunna hjälpa till att få katterna kastrerade och i och med att de släpps lösa igen kommer inga nya katter att fylla. Man får en koloni kastrerade katter som inte förökar sig, som tar skadedjur och som håller andra förvildade katter borta från området. :) Skolan skulle kunna ta på sig ansvaret att utfodra katterna och se till att de har skydd för väder och vind (samt att de kommer till veterinär eller avlivas om de blir sjuka/skadade) och kattföreningen fixar infångandet, kastrerandet och återbördandet.

En win win situation, om det nu går att engagera någon kattförening. Eller så kanske det finns engagerade elever vid skolan som kan starta en insamling bland företag och provatpersoner och kan hitta en veterinär som kan kastrera billigt. ;)

Där har du en sak du kan göra redan imorgon, ring:
Prahl, Jörgen, Djurskyddsinspektör i Tomelilla, 0417-18134.

Tack, absolut det ska jag göra! Ska ut på praktik from söndag o 10 veckor framåt, men ska försöka komma ihåg o skriva o berätta vad han sa!

De skulle kanske försöka kontakta katthem/kattföreningar som ägnar sig åt TNR-program (trap, neuter, return). Kattföreningen skulle då kunna hjälpa till att få katterna kastrerade och i och med att de släpps lösa igen kommer inga nya katter att fylla. Man får en koloni kastrerade katter som inte förökar sig, som tar skadedjur och som håller andra förvildade katter borta från området. :) Skolan skulle kunna ta på sig ansvaret att utfodra katterna och se till att de har skydd för väder och vind (samt att de kommer till veterinär eller avlivas om de blir sjuka/skadade) och kattföreningen fixar infångandet, kastrerandet och återbördandet.

En win win situation, om det nu går att engagera någon kattförening. Eller så kanske det finns engagerade elever vid skolan som kan starta en insamling bland företag och provatpersoner och kan hitta en veterinär som kan kastrera billigt. ;)

Mm, bra idéer, MEN:

Engagemanget från elevernas sida är inte så stort - och att starta en insamling kräver en del arbete. Vi har två veterinärer på skolan, som tyvärr inte verkar bry sig om katterna. Att kontakta annan veterinär och få någon att gratis ställa upp och skjutsa katterna dit samt få katterna gratis kastrerade är nog i dagsläget inte möjligt.

Tyvärr tillkommer det katter utifrån som människor bara dumpar av, och de är ofta okastrerade. Och även om alla katter kastrerades så anser Bollerup att det är ett problem med alla katter som springer runt överallt. Hade de vart tama hade det vart en annan sak, men tyvärr skjuter Bollerup även tama katter.

Jag säger inte att det är omöjigt, det är bara det att det tar mycket tid. Djurskyddsinspektören ska kontaktas snarast i alla fall! Men tack för alla tips, och det är beundransvärt att så många av er bryr er! Jag tror att både jag och trådskaparen har tagit åt oss en hel del av vad ni har skrivit.

Jag kan väl inte säga direkt att jag blivit påverkad.
Jag tycker fortfarande att det är bra att dom skjuts.
Dessutom har mamman flyttat på ungarna (däribland min blivande), så nu tänker inte jag engagera mig mer i skolans katter.

Dessutom har mamman flyttat på ungarna (däribland min blivande), så nu tänker inte jag engagera mig mer i skolans katter.

Men vad har det med saken att göra?! :crazy: Det är vanligt att katter flyttar sina ungar, du får försöka hitta dem igen helt enkelt. Varför sluta bry sig om skolans katter bara för att mamman till din blivande unge flyttat på dem? Förstår ingenting! :crazy:

Vi har försökt hitta dom. Men bland ca 1000 höbalar + resten på en stor gård så går det inte.

Jag orkar bara inte engagera mig mer, när inte min lille plutt finns kvar.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är ingen expert på katter och deras beteende, kanske finns någon här som är duktig på det? Blev nyfiken efter följande utspelade...
Svar
10
· Visningar
1 209
Senast: Beeboppe
·
Övr. Katt Idag när min mamma satt i solen på jobbet så kryper det fram en kattunge under garagedörren. Ingen i närheten har katt men många har...
Svar
5
· Visningar
5 315
Senast: TinyWiny
·
S
Övr. Katt Har tidigare här berättat om de tre kattungarna som jag tog omhand då vi trodde deras mamma var överkörd men det visade sig att hon...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: summerwind1
·
S
Övr. Katt Jag hoppas verkligen att någon läser denna tråden och kan hjälpa oss..Det är så hemskt att se dom små liven lida.. Här kommer...
Svar
16
· Visningar
1 894
Senast: Sarasara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama