Hjälp oss att rädda våra kattungar!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Sarasara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 901
S

Sarasara

Jag hoppas verkligen att någon läser denna tråden och kan hjälpa oss..Det är så hemskt att se dom små liven lida..

Här kommer historien iallafall:

I vårt stall har vi två stycken katter som inte går att tämja. Dom är verkligen LIVRÄDDA för människor. De är honkatter och de går inte heller att fånga dom för kastrering. Det resulterar självklart i kattungar. Vi får ca 2-3 kullar varje år.

Vi såg för ca 3-4 veckor sen hur en av vildkatterna var väldigt tjock och vi förstod med en gång att den bar på ungar. En dag var den väldigt aggressiv och vaksam när man gick upp på höloftet, den hade smalnat av och vi förstod att den hade fött.

Hon hade en kull i Maj som vi var tvugna att avliva för att hon övergav dom. Det var dels på grund av oss eftersom vi tog ner dom ifrån höloftet på tok för tidigt. Därför lät vi henne vara och tänkte att vi skulle hitta katterna på "det vanliga viset" orkar inte förklara närmare, men dte är ett ställe vi alltid hittar kattungar på.

Iallafall var vi uppe på höloftet i förrgår för att leta efter en annan kattunge från en tidigare kull som hade rymt ifrån boxen där dom bor. Vi hittade den inte så vi satte oss på ett par höbalar och pratade. Efter ett tag hörde vi hur det pep och en av oss stack ner handen i ett hål som ledde ner mellan höbalarna och när hon tog upp handen hade hon fått tag på en ljuvlig luten kattunge. Den var ganska liten men hade öppnat ögonen så vi tog upp resten av katterna (6 st) och gick ner i stallet och släppte ner dom í en box.

Efter ett tag började dom skrika som galningar oc vi fattade beslutet att sätta upp dom på loftet igen och låta mamman hitta ett nytt gömställe åt dom. När kvällen kom hade mamman fortfarande inte varit där och kattungarna skrek högre och högre. Igår när jag kom till stallet så var fortfarande alla kvar men dom skrek inte lika högt så jag antar att mamman hade vart där under natten och gett dom mat.

Idag när jag kom till stallet så var tre utav dom borta (vi är säkra på att det är mamman som har tagit dom för dom varken syns eller hörs till någonstans). De andra tre låg kvar i lådan vi lämnade dom i och verkade galna av hunger.

Då åkte vi och köpte modersmjölkersättning (Baby semp från 1a levnadsveckan) dom åt med hyfsat god aptit men fortsatte skrika. När vi hade fått i dom lite mat lämnade vi höloftet, släckte och stängde luckan så att kattmamman skulle känna sig säker och förhoppningsvis hämta dom.

Innan jag åkte från stallet (vid 22.00) hörde jag fortfarande hur dom skrek :(

Nu vill jag inte höra elaka kommentarer för jag vet själv att det var jättefel att ta ner dom. Nu har vi försökt att göra dte bästa av situationen och jag hoppas att någon har tips och råd att ge! Hjälp oss att rädda våra ljuvliga kattungar!

Tack på förhand!

Sv: Hjälp oss att rädda våra kattungar!

Jo dte är just det vi skall göra. Tror du inte vi hör försökt att fånga dom? Vil VILL inte ha kattungar.

F.ö. kan du läsa i slutet av inlägget en gång till :smirk:

Sarasara skrev:
Jo dte är just det vi skall göra. Tror du inte vi hör försökt att fånga dom? Vil VILL inte ha kattungar.

F.ö. kan du läsa i slutet av inlägget en gång till :smirk:
Var det en elak kommentar?? :confused:
Gör stallet en tjänst och skjut ALLA katterna snarast!!
- så, nu har jag både varit "elak" och ärlig! :devil:

Har ingen aning om det är möjligt men ni kan ju be nån veterinär om lugnande och blanda det i nån mat som ni vet dom skulle kasta i sig, som typ rå köttfärs eller nåt.
Sen är det bara att fånga dom och steralisera.

Vi har oxå problem med kattungar i stallet men vi hittar oftast dem när de bara är 1 dag gamla och då avlivar dom. Är det en liten kull på 2 st brukar vi behålla dem.

I vissa fall har vi tagit en hel kull när de är i åldern några veckor och lagt dem i en box.
Mamman har oftast gått dit då och diat dem, men i vissa fall har vi fått ge mjölkersättning eller kattungemat.
Så har vi gjort dem tama, tränat dem i kattlåda och lärt dom äta riktig kattmat sen när de är mogna har vi hittat hem till dem.

Har ni satt ut några kattfällor då ? En kattfälla är oftast det effektivaste sättet att fånga vildkatter på. Jag tror man kan låna av Miljö och hälsoskyddet om jag inte mins fel.

Tar inte mamman hand om dem så avliva dem direkt istället för att låta dem dö av försvagning. Att föda upp kattungar på flaska är ett tidsödande jobb, och man måste mata dem även på nätterna. Jobbigt för en uppfödare som har katterna hemma, omöjligt om de ska bo i ett stall. Det är mycket svårt att ge kattungar en bra start i livet utan deras mamma, och det kräver mycket kunskap för att få dem at bli trygga och friska individer.

Fånga in katterna med fälla och kastrera dem sen, så slipper ni problemet i fortsättningen.

Kontakta djurskyddet eller polisen eller något där du bor och se till att få hjälp att fånga in katterna - och kastrera dem eller avliva dem. Det senare att föredra tycker jag även om det låter fruktansvärt brutalt - jag menar vad händer när katterna själva är skadade/sjuka och behöver vård och ni inte får tag på dem ?

Humelibumlan skrev:
Var det en elak kommentar?? :confused:
Gör stallet en tjänst och skjut ALLA katterna snarast!!
- så, nu har jag både varit "elak" och ärlig! :devil:

Jag tycker som du jag så vi kan vara elaka tillsammans dårå. :smirk:
Det är väl inte en så bekväm åsikt att anse detta men om det hade varit jag hade jag gjort så.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns inte mycket ni kan göra. Att föda upp katter med flaska, ja, då måste du ta hem dem. Det går inte bara att ge dem mjölk när du är i stallet. Om de mot förmodan lever när du kommer till stallet idag, så ta dem till veterinären och avliva dem.

Angående katthonorna så finns det kattfällor. Kontakta polisen. Det är det bästa för de katterna. Om de är så vilda så är det lika bra.

Du får tycka att jag är elak, men då jag arbetar på katthem så ser jag massor med sånt här.

Du skriver själv
Vil VILL inte ha kattungar.
Då borde ju inte valet vara så svårt att ta bort katterna........

Oj, va detta gör ont att läsa för en kattvän av stora mått..Jag skulle vilja att du försökte låna en fångstbur så du får in kattmammorna för sterlisering...Ska du stödmata så innbär det dygnet runt och även hjälp för kissning å bajsning, för det gör ju mamman åt de små..det är hjärtskärnade :cry: ..Snälla,låt inte dom små svälta ihjäl, vilken grym död...Hoppas jag inte låtit påhoppande, för så är det inte menat..Bara en vädjan till dig...

Till alla:

Det är såhär att för det första är det inte jag som äger stallet/har ansvar för stallkatterna. För det andra är jag bara 14 år. Tror ni att jag kan påverka så mkt av vad som bestäms och görs i stallet?

Vi har tjatat ett X antal gånger om att något måste göras för katterna och jag har även lagt fram förslaget att vi skall försöka lura i dom sömnpiller..Svaret blev "Och vem skall betala det då?"

Det var därför jag inte ville höra några kommentarer om själva födseln med mera utan bara om vi kunde göra något i nuläget.

Jag, precis som alla andra, tycker det är fruktansvärt fel att inte sterilisera/avliva katterna men jag kan, tyvärr, inte göra något åt det.

Men hur går det med dom små kissungarna då?..Har mamman hämtat dom???

Jag vet inte men jag hoppas det av hela mitt hjärta. (har inte varit i stallet än)

Ni måste ju kunna kontakta djurskyddet som en annan skrev och få ordning på detta.
Antingen avlivas ungarna eller allihop, eller så ni försöker fånga in honorna så de kan bli kastrerade. Vägrar stallägarna (eller de som skaffat katterna eller hur det nu är) lägga ut pengar på katterna så är det bästa att avliva alla, enligt mig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har varit i samma sits som du, men då handlade om mitt (och mina föräldrars) stall. Vi hade i flera år en vildkatt som höll till i stallet. Hon dök bara upp en dag och talade om att hon trivdes och att detta var hennes hem. Vi matade henne och lurade i henne p-piller. Tyvärr blev hon aldrig tam, inte i närheten heller.

En sommarmorgon i stallet möttes jag plötsligt av ynkliga pip och hittade så småningom 2 kattungar som verkade vara runt 1-2 veckor gamla. Katten hade trots allt blivit på smällen (gjort det en gång tidigare också) och nu fått ungar. Tyvärr hittade vi aldrig kattmamman mera utan hon hade troligen dött.

Jag tog an kattungarna och födde upp dem med mjölk. Hade inga stora förhoppningar på att dom skulle klara sig. Men konstigt nog så gjorde dom det! Det var verkligen ett heltidsjobb. Matade dom med 1-2 timmars mellanrum i början eftersom det kändes som om dom inte fick alls nån mat i sig. En av katterna lever fortfarande som stallkatt hemma hos oss, 8 år senare. Den andra blev överkörd. Katten är den gosigaste av alla katter jag nånsin träffat, dessutom en sann får- och ponnyvän :rofl:

Jag är väldigt emot att ha vildkatter, finns det idioter som har det ändå så ska dom banne mig se till att dessa inte förökar sig! Med risk för att låta rå, så håller jag med de som skrivit innan. Skjut vildkatterna! Vildkatter blir väldigt sällan tama!

Vill du kämpa för kattungarna så är du fast 24/7. Om det går vägen så får du underbart gosiga katter som resultat. Om du inte kan föda upp dem så gör det ända rätta, låt kattungarna få somna in hos en veterinär. Det är väldigt grymt att låta dom hungra ihjäl!

*lite uppdatering*

När jag åkte till stallet var dom kvar på loftet men dom var pigga och glada så vi lät dom vara kvar..Vi matar dom med mjölkersättning ur en nappflaska och dom äter med god aptit.. På nätterna är kattmamman där och tar hand om dom..

Dom är skitgoa och har redan fått namn, hehe: Love, Kitty catwoman och Lisa

:banana:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: KeeNine
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 101
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 316
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Energirikt foder