skavsår mellan benen!!

Sv: Skavsår på musen!!!

För mig är det lite olika vilken sadel jag rider i... min sadel får jag aldrig skav i, men då jag rider andras hästar och en annan sadel kan jag få skav :o

Jag tror hon menade på trosorna ;) Sömmen till den där "extralappen" man har i grenen.

Distansryttarna borde ju ha bra koll på sånt här? Vad rider de i? Förutom vadderade byxor då? Fast de väljer väl kanske andra sadlar...

Pikeurbyxan är ju en helt vanlig ridbyxa men sedan jag börjat rida i endast helskodda såna har det problemet förvunnit. Tror jag har ett par cavallobyxor också som funkar.På mig sitter de helt enkelt bra i grenen och det blir inte nåra som helst veck.

Jag känner igen mig! skoj tråd:) Jag hade samma problem förut när min sits inte direkt var den bästa.... (ta INTE det där som kritik, alla är skapta olika) :) nu har jag blivit av med titel-problemet. fast jag får fortfarande skav i bakändan. i synnerhet en varm sommardag i helskodda ridbyxor med två dressyrpass om dagen. för mig funkar riktigt tajta oskodda ridyxor med ett par string under. detta hjälpte mot skav i båda ändarna :D fast string vid hoppning är inte att rekommendera. sen gäller det ju att ha en sadel som inte har aldeles för högt framvalv heller. alltid trevligt att se att man inte är ensam om ett problem ;)

kan få duktigt skav till å från.

men de är när jag missar att ha trosorna rätt el rätt trosor. dom hamnar fel och ligger å skaver.

Har köpt mig ett par vadderade cykelbyxor (spinningbyxor) på Stadium 399kr. Funkar kanon, nu är det t.o.m behagligt att rida barbacka på pållen.

Rotade igenom garderoben,lyckades hitta ett par stretch jeans som faktiskt inte blivit krympta av den lille tomten som brukar tvätta mina kläder när de är där inne:) Nåja,jag har nu ridit i de ett par gånger och det funkar faktiskt bättre,slutsats,det blev nog för mkt friktion i de för stora jeansen. Jippi:banana:

Nej, inte går det då över på mig heller. JAg hoppas på valkar på klitoris ibland, men anar att det har andra nackdelar...

Jeans funkar ABSOLUT inte. Det verkar inte spela någon roll om ridbyxorna är skodda eller inte, men jag köper modeller med så lite sömmar som möjligt. Salva, sån som man har till blöjbarn, innan ridningen, hjälper något. Det hjälper efter ridningen också, men då har man ju redan sår. Blodfläckar i trosorna hör till vanligheterna när jag rhar ridit - vilket är ca fyra ggr/vecka. Vad som verkligen visat sig hjälpa är några olika svindyra dressyrsadelmärken. Man får nog försöka prova sig fram just med olika sadlar, tror jag.

Det e konstigt det där... kan få värsta skavsåren (och "vanlig" träningsvärk) efter 45 min hoppning eller galopparbete när jag rider för instruktör, men att rida i blandat tempo med mest trav på 5 timmars långritt, då är man hur pigg som helst sen. Inga skavsår alls :D

behåll håret på musen ! Jag rakade och det blev bara värre. Smörj med vaselin och ta en bomullstrosa med mjuk kant, testa cykelbyxor också! Det blev värre med mina skodda ridbyxor än de utan skoning.

på tal om jeans så har hööks jeans som är grenlösa eller tja helskodda e dom kanske hjälper hittade dom på sidan 115 i nya katalogen rätt fräscha....

eckepue skrev:
:o Okey,kanske en lite löjlig grej,men är det någon som får skavsår på musen när ni rider?Blir knäpp snart av detta,hur jag än försöker så går det inte.Har provat me olika jeans,olika trosor,ja you name it.Någon som varit med om detta och vad gjorde ni åt det?

Före påfrestande ridtur och varje gång du duschar smörj in heligheten med barnolja. Parfymfri givetvis, sådan man köper på apoteket.

Hälsning Maja

jag har kill kalsingar +vaderade cykelshorts på mig, aldrig problem längre...

aalleexx skrev:
Usch, jag får skav både bak och fram. Har provat det mesta,,, måste vara felskapt:( :( :( :(

Nej nej! Många i denna tråd har ju samma problem, ingen är felskapt, bara olika - som tur är! :D

*kl*

Det har aldrig hänt mej, inte ens då jag red ca 7 timmar/dag på Island en vecka. Har helskodda skoridbyxor, knäskodda, ridjeans o har ridit i vanliga jeans nån gång. Bara det inte finns sömmar i grenen blir det inga problem.

musen är väl som baken....delad, eller nått ;)
Endel tar inge stryk och andra tydligen massor...

Personligen har jag tack och lov aldrig haft problem med musen vid ridning.

/Malin

LionQueen skrev:
Jag funderar allvarligt att skaffa ett par vaddade cykelbyxor! :o

Varför vadderade cykelbyxor när det finns vadderade ridbyxor???

ridbyxor-2.jpg

www.distansritt.nu.

Swedengirl skrev:
Det finns ju s.k. ridtrosor och jag tycker att dom funkar bra...

Har testat sådana men de var inte bra.

Stora trosor=stora skavsår
Små trosor=små skavsår
Inga trosor=inga skvsår.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535
Hästvård Känns som en onödig tråd men jag måste skriva av mig lite.. Magkänslan idag säger att det är nåt stök med pållen.. :( Har till och...
Svar
5
· Visningar
3 255
Senast: Nominous
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
2 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka