skavsår mellan benen!!

Sv: Skavsår på musen!!!

Inte där,hi hi, men skavsår mellan skinkorna när man rider barbacka....och när jag red min kompis häst, hon hade en fruktansvärt hård och obekväm sadel.....Prova och sätt fast en ändvärmare på sadeln, den är ju mjuk och go....;) HELOSAN är bra att smörja med:smirk: funkar säkert på musen oxå:D

Kanonbra inlägg, detta var ett jätteproblem för mig när jag red lektion på ridskola - blodiga trosor var inte helt ovanligt. Nu när vi har egen häst måste jag säga att jag sällan upplever problemet längre. Om det beror på sadel, häst eller förbättrad sits pga privat träning har jag svårt att säga. Om jag skulle rekommendera ngt så är det nog gel-paden - Förutsatt att man redan plockat bort byxor/trosor med skavande sömmar och fortfarande har problem. I mitt fall handlade det helt enkelt om att barnafödande gjort anatomin mindre sadelvänlig:o spelar ingen roll om jag varit naken i sadeln (kanske hade varit kul av andra orsaker) jag hade fått skavsår ändå!

eckepue skrev:
:o Okey,kanske en lite löjlig grej,men är det någon som får skavsår på musen när ni rider?Blir knäpp snart av detta,hur jag än försöker så går det inte.Har provat me olika jeans,olika trosor,ja you name it.Någon som varit med om detta och vad gjorde ni åt det?

Bara jag som får rejäla skavsår på svanskotan? Jag tror den har flyttat sig banne mig sen sista barnet för jag kan inte ligga ordentligt tex i solariet. :(
Ett tag tänkte jag sy mig ett par rejäla trosor el dyl och sy in skumgummi där bak. Nu är det snart närmare ett år sen jag red så det ska bli spännande å se om kroppen ändrat nåt på sig när hästen min kommer hem.

nylonstrumpbyxor under långkalsonger och ridbyxor! fungerar kanon! kunde inte rida alls förut, nu har jag inga problem över huvud taget! men såfort man har glömt strumpbyxorna.. aj aj.

ännu bättre är det med kill-boxerkalsonger under strumpbyxorna.

lite queer-varning kanske. :)

aalleexx skrev:
Usch, jag får skav både bak och fram. Har provat det mesta,,, måste vara felskapt:( :( :( :(
Om det är till någon tröst så är vi två felskapta i så'na fall :rofl: !!!

Ajajajajajaj

Jag vet hur det känns.....
Även jag har lidit av detta fenomen men har nu blivit "botad".
Vet inte hur det är med en sådan sadel, eller om det fungerar för dig. Jag själv har helt enkelt förändrat/förbättrat min sits och då försvann det. Förut satt jag liksom med bäckenet lite bakotroterat om du förstår vad jag menar(i svank). Nu sitter jag mer med bäckenet rakt (alltså varken i svank eller kut rygg).
Om detta inte är problemet för dig, skulle jag nog prova fårskinns pad eller gel pad.

Hoppas att det gå bra för dig o lycka till.

Uppdaterar,he he. Skaffade ridjeansen från h**ks,svarta helskodda.Införskaffade även ridtrosorna och vips var problemen bättre.Inte helt bra,men inte blodiga trosor å dylikt i allafall.Nästa gång provar jag med att smörja in mej lite före.Kan tillägga att problemen blev efter att jag började med att sitta "rätt" dvs tidigare satt jag som en hösäck(tittat på för många westernfilmer kanske:angel: )nu har jag arbetat stenhårt med min sits och då började problemen,kanske kan det bero lite på att jag skaffat mig en annan sadelmodell samtidigt.Red tidigare i en trailsadel,nu har jag en reiningmodell med 16" säte(stor röv:) )
Måste tacka för alla ide'er ni kommit med,ni är ju fantastiska.

Skavsår tror jag beror mycket på sitsen.
Man vill gärna rida med för mycket svank... Då har naturligtvis sadeln oxå betydelse för att hjälpa sitsen, tillräckligt bred för ryttarens sittben ska få plats.
Prova att överdriva och "runda" i korsryggen något. "Låt ryggraden bli lång" och sjunka ner mot sadeln.
Detta hjälper mig...har jag varit något spänd i korsryggen har jag svankat=skavsår. Har jag ridit avslappnat med en rak (känslan är rundad) korsrygg = inga skavsår. För att inte tala om vilken skillnad det är på hästen i de två fallen.

Men kvinnor hur sitter ni i sadeln!?
Ni måste juh sitta helt fel..

Man ska sitta på sittbenen, INTE PÅ blygdbenen..:rofl:

vet absolut hur det är! när jag gick Rik0 hade jag konstant ont som f-n eftersom jag inte riktigt var i form.. förmodligen satt jag lite fel + att sadeln inte var den mesta bekväma, så det beror väl lite på det...
brukar skoja om att vore jag kille hade jag antagligen varit halvt kastrerad för länge sen.. :D

jag körde med gelpad (funkar hyfsat) och bita ihop och ignorera smärtan :) sitta rätt borde funka hyfsat också, det är pga det det mesta av mina problem kommer..

Skönt att höra att det finns fler med samma problem som jag.:smirk:
Ska defentivt prova att ha fårskin på saden.

:bow: Till den som startade tråden:bow:

aaa...visst kan det va jobbigt....ibland när man får ont så sitter man å spänner sig i sadeln för att försöka sitta så still som möjligt. fast det brukar int bli nå bra det heller:crazy:

Fick ett jäkla skavsår i rumpisen ;)
men det gick bort!
annars håller ja med de andra..

evis skrev:
Jag är lite förvånad att det inte är fler som nämnt sitsen som en del i det här. Jag har problem med detta när jag rider ut och sitter och rider långa stunder - 1-1½ h ute i skogen. Jag har märkt att ju mer seriös ridning, desto bättre går det - dvs när jag "skolrider" så har jag inga problem, problemen kommer när jag "åker häst". Jag har inte riktigt förstått varför. Problemen har också varit mindre (!) när jag ridit barbacka än när jag rider med sadel.

Men så har jag ju fått fundera en del över att jag sitter och "backar" i sadeln - spjärnar i stigbyglarna och undviker riktigt nära kontakt med sadeln. När jag får problem "mellan benen" så spjärnar jag ännu värre...

När jag spjärnar i stigbyglarna så låser jag fotlederna. Låsta fotleder innebär också låsta höftleder = mitt bäcken kan inte följa med i hästens ryggrörelser fram och tillbaka och upp och ner helt optimalt (jag låser SI-lederna som ett brev på kuppen). Dessutom har jag en tendens att luta mej lite-lite framåt och låsa mej runt övergången mellan länd och korsben - jag släpper inte ner svanskotan i sadeln. Jag försöker helt enkelt motverka varje rörelse, i mitt bäcken.
Det blir friktion.
När jag slappnar av i fotlederna och tänker på att ha svikt i dem - inte spjärna i stigbyglarna utan låta tårna vila mjukt i stibygeln, samt våga sitta på "rumpan" - släppa ner svanskotan, "dra in svansen" - placera ryggraden ovanpå bäckenet - så vips slapp jag bekymren!!
Trots att det kändes bakvänt, för när jag inte spjärnar så får jag ju närmare kontakt med sadeln och gungar delvis med "mer".

Men det är svårt, för tänker jag inte på det hela tiden så är jag där och spjärnar från i stigbyglarna igen och lutar mej lite, lite framåt (vinklar fram bäckenet eller vad man ska säga).

Nu är detta bara hur det är för mej.... Vet inte om det är samma orsaker för andra med samma problem.
Självklart spelar sadeln in - vissa sadlar är för smala, har en dålig tyngdpunkt eller stjälper på andra sätt. Men för mej var uppenbarligen inte sadeln problemet....

Det här stämmer PRECIS! Känner igen mej :) .

Mitt enda tips är att ha på sej så lite som möjligt. Inget hår, tunna trosor, inga helskodda ridbyxor. Termobyxor på vintern är en plåga. Detta plus en teddypad eller helst fårsinnspad är det som funkat bäst för mej. Lite härdar man sej nog men själv har jag alltid haft besvär av detta.
Det finns ju ridjeans! Har du provat?

Tack för den här tråden! Hade aldrig vågat starta den själv.:crazy:
Personligen har jag kommit fram till att det är ridbyxorna som är fel för mig. Det är nämligen endast på skolan som jag använder dom och det är bara då jag får ont.
Hemma har jag vilka kläder som helst (fast aldrig ridbyxor) och då får jag aldrig ont.
Jag har testat olika ridbyxor och trosor men dom verar alla vara konstruerade på fel sätt. Jag kan endast konstatera att den som uppfann ridbyxan saknade råtta. :crazy:

Haha! Jag vet vad ni menar, jag har trappat ner på ridningen rätt bra nu ett tag, för mina hästar ska föla i början på april, och jag
är garvid i 16v själv, men igår var det så j#vla fint väder, så jag släapde fram westernsadeln,(som jag inte andvänt sen i höstas på senaste tävlingen,har blivit barbacka hela vintern, muttan får ju inte frysa!) och kuskar ut på en härlig skritt tur i nästan en timme. Underbart eller hur??
Min gubbe undrade vad som var fel när jag kom hem, sittandes med ett ben över hornet!? (damsadel) Det var första gången som jag hatade min westernsadel, men jag ska ut nu och se om jag kan försonas med den, bara jag kan hitta mitt fårskinn...:smirk:

Med pain in the as/ Prussiluskan!

haha, jag vet precis hur det är!
är nyss hemkommen från tävling med vår akademiska ridklubb. en dressyr och en hoppklass, totalt kanske 2 timmar till häst, för undertecknad som inte ridit seriöst sen augusti... :angel: (ett par uteritter is kritt och trav i julas räknas INTE)

mycket ont på onämnbara ställen, plus en sa**ns träningsvärk i resten av kroppen...

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535
Hästvård Känns som en onödig tråd men jag måste skriva av mig lite.. Magkänslan idag säger att det är nåt stök med pållen.. :( Har till och...
Svar
5
· Visningar
3 255
Senast: Nominous
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
2 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka