Skavsår av svanskappan....

Sv: Skavsår av svanskappan....

Hej!
Var inte meningen att göra dig uppröd! :cry:
Jag menade i motion körning och på rakbana utan käk! ;)
Vi har kört utan där jag jobbade innan i all träning utom på banan, vi har kört de hästar som e känsliga el som kniper mycket, och det har funkat bra. :banana:
MVH Linnea

Jag är inte alls upprörd.Bara förvånad att folk inte har mer säkerhetstänkade :confused:

fundering...
Vad anser ni egentligen att svanskappan gör som gör den så oumbärlig i ALL körning? Jag kan mycket väl tänka mig att skritta/jogga utan svanskappa med häst jag känner i mindre backig terräng. Varför anser ni att det är en sådan enorm säkerhetsrisk?
Men jag tycker ju absolut inte att man ska ta av svanskappan i tid och otid på alla möjliga hästar. Min gick utan svanskappa när jag började sköta honom (tror tom han gick nåt lopp utan), det var aldrig några problem och detta var av en mycket bra anledning som vi sedan arbetade bort och nu är det sedan flera år inga problem med svanskappan längre.

Lines skrev:
Det går väl jättebra tills det går åt helvete?

Ja det är väl då man kommer på: vad fan skulle jag bort med den å göra... som ändå hör till selen. :(

På mitt kallblod måste jag ha den rättså spänd även hemma. Annars har hon selen uppe i nacken efter några km om hon är "lite pigg"

PiperGarden skrev:
fundering...
Vad anser ni egentligen att svanskappan gör som gör den så oumbärlig i ALL körning? Jag kan mycket väl tänka mig att skritta/jogga utan svanskappa med häst jag känner i mindre backig terräng. Varför anser ni att det är en sådan enorm säkerhetsrisk?
Men jag tycker ju absolut inte att man ska ta av svanskappan i tid och otid på alla möjliga hästar. Min gick utan svanskappa när jag började sköta honom (tror tom han gick nåt lopp utan), det var aldrig några problem och detta var av en mycket bra anledning som vi sedan arbetade bort och nu är det sedan flera år inga problem med svanskappan längre.

Har ingen häst som har "behov" av att vara utan bara... Men hade jag det skulle jag säkert prova att köra utan. Men inte ute på "mina" skogsvägar utan bara på åkern el rakbanan...
Svarar ifall jag var med i :ni :D

PiperGarden skrev:
fundering...

Jag anser att svanskappan är nödvändig "DEN DAGEN DET HÄNDER NÅT" Det spelar egentligen inte någon roll hur cool häst man har, den kan bli skrämd och dra i väg. Sedan behöver man ju inte spänna den speciellt hårt men att den sitter där och tar stopp utifall att. :eek:

Som tur är har jag inte varit med om några skenturer med vagn sedan ponnytiden men jag inbillar mig att man åtminstone fördubblar chanserna att få stopp på ekipaget om utrustningen sitter där den ska...

/// ghost

Tråden vek väl av en del från ursprungliga frågan.....men..vid skav, talka med barnpuder. Är det bästa man kan ha under boots mm. Fastnar ingen skit i det och så glider grejerna på det.

Hej!
Men den kan ju åxå ha motsvarande efekt :confused:
Den kan ju få hästar att skena och bocka. :devil:
Även om du sätter den löst finns det hästar som kniper vare den sitter löst el hårt.
Då e det ju en säkerhet att ta bort den? ;)
MVH Linnea

En häst som skenar och bockar på grund av svanskappa är ändå rätt "körd" som travhäst så det är inget vidare argument. :confused: :mad:

Då det är OBLIGATORISKT med svanskappa och förbygel/brösta vid ALL ridning på banan så förutsätter jag att det är absolut samma regler vid körning på banan. Har inte järnkoll på utrustningsbestämmelserna där men tyycker det låter hemskt logiskt. :angel:

Jag har ju löst problemet men tycker det är lite intressant att höra hur folk resonerar om svanskappans vara eller icke vara. :D

/// ghost

Om hästen kniper,bockar eller skenar för ett ryggstycke har man misslyckats kapitalt med inkörningen :crazy: .
Jag var faktiskt med här om veckan att min unghäst gjorde ett cirkussprång och knäckte ryggstycket(som visade sig vara murket :smirk: ).Skrittade/joggade de två km det var hem.Ingen backe.Och nog satt selen långt upp på manken när jag kom hem.
Men du kanske spänner gjorden hårt?

Hej!
jag kanske spänner hårt men inte hårdare än vanligt. :)
Jag kan inte svara på om inkörningen var dålig men får man e häst i proffstaräning som beter sig på detta viset så får man göra det bästa av situationen hästarna i fråga har känat mycket pengar en av dem är Magnefik Sund han går utan ryggstycke kan inte säga säkert hur mycket ahn känat men det är ett par miljoner.
Den andra Vickers Gamma har 12.5 i rekord 350000kr,
Även Ginger ås körs utan 350000kr.
De har ändast ryggstycket i lopp och banjobb.
Så helt körda behöver de inte vara jag kan dock hålla med om att de är lite känsliga och sura men de är väll de som blir bra?
MVH Linnea :bump:

Jag har en annan filosofi.Är de känsliga ska de vänja sig så de inte slår för sulky...

jo, det är väl därför man har en svanskappa som regel. Däremot finns det ju hästar som är undantag, precis som allting annat.
Hästar som selen glider fram på när de hoppar till eller trycker i lite bör ju inte heller gå utan svanskappa överhuvudtaget.

men hästen måste ju ändå ha den i lopp, alltså bör en häst som reagerar så kraftigt på svanskappan vänjas vid den. Annars får man nog fundera på en annan karriär...
förresten, varför körs Ginger Ås utan ryggstycke? :confused:

måste bara lägga in att pållar visst kan komma tillbaka trots att de inte "tål" svanskappan. Min pålle var dåligt hanterad osv innan jag började sköta honom. Han KUNDE då inte gå med svanskappa, han knep, hoppade och skenade. Han tålde inte ens att man rörde på tömmarna när man körde honom... Men efter mycket hårt jobb så går han nu lugnt med ryggstycke (det har han gjort i runt 3 år) och ländtäcke! enda gången han kan knipa är om han blir riktigt laddad och nervös vid banan, men så gick han oxå nästan alltid i sulkett... (kan nog inte ha slaggjord...) :crazy:
Tänk så mycket en dålig inkörning/ träning kan förstöra... :cry:

PiperGarden skrev:
måste bara lägga in att pållar visst kan komma tillbaka trots att de inte "tål" svanskappan. Min pålle var dåligt hanterad osv innan jag började sköta honom. Han KUNDE då inte gå med svanskappa, han knep, hoppade och skenade. Han tålde inte ens att man rörde på tömmarna när man körde honom... Men efter mycket hårt jobb så går han nu lugnt med ryggstycke (det har han gjort i runt 3 år) och ländtäcke! enda gången han kan knipa är om han blir riktigt laddad och nervös vid banan, men så gick han oxå nästan alltid i sulkett... (kan nog inte ha slaggjord...) :crazy:
Tänk så mycket en dålig inkörning/ träning kan förstöra... :cry:

Klantiga tränare och folk som kört in har säkert lyckats sabotera många lovande hästar. Vi har redan börjat träna lite grann med selen i bland på ynglingen som ska köras in i vår men han tycker bara det är kul när man håller på med honom...

/// ghost

Återupplivar den här tråden med ett nytt skavsår som kanske kan sätta igång er fantasi??? :angel:

Svansludd funkade utmärkt så nu är han hel där...

MEN hästen får skav av spännet på vojlockarna vi använder på montékursen... :confused: :( :crazy:
Mitt uppe på ryggen alltså, scabraket är inte tillräckligt långt för att täcka där och vojlock måste vi ju ha...

Någon som har en snilleblixt att dela med sig av???

/// ghost

Senast ändrad:

Har jag fattat rätt om det är undersidan av remmen som sätt runt ryggstycket som skaver? Vet inte riktigt hur vojlocken sitter men antar att den sitter en bit bakom sadeln...

Går det att sätta en stor tejpbit, tex silvertejp så att det glider lätt? Eventuellt med en tunn bit bomull under. Eller går det att spänna den så hårt runt ryggstycket så att den inte ligger an mot ryggen... Fast då kanske den sitter konstigt... *spånar*

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 064
Senast: Fille
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 489
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
572
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd