Skavsår av svanskappan....

ghost

Trådstartare
Då är det dags för nästa grej då...

"Nyförvärvet" får skav av svanskappan, jag har testat lite olika modeller av svansrem men vad ska man hitta på för att skydda honom mot skavsåren?

Det blir extra aktuellt nu när jag tänkt använda honom i montékursen... Där kommer vi inte undan med sådana ursäkter... :angel:

/// ghost

Sv: Skavsår av svanskappan....

Min sambo sydde ett finfint jättemjukt skydd av fårskinn som jag trädde på.. funkade bra!

Köp ludd som man kan sätta på bröstan, och klipp ut o sätt fast, bukar funka fast det är lite omständigt ;)

Lycka till med montén förresten :banana: Det är kuligt värre!!

Ludd är en bra sak att testa ..det som brukar bli boven i dramat med ludd är att det brukar fastna skit under och då skälper det mer än att hjälpa.
En annan bra sak är nylon strumpa .....eller vasselin..

Fårskinn, eller renskinn hjälper mot skav.

Sen kan det ju vara så att hästen lättare får skav nu på vintern när pälsen är "känsligare"...

Hej!
Får skinns ludd funkar bra!
Men tänk på att köra och träna utan ryggstycke om du nu inte har en väldigt het häst.
MVH Linnea :banana:

Det är absolut inte lämpligt att sitta och köra jobb på banan utan svanskappa speciellt inte om man käkar upp hästen.

Jag förstår inte varför jag skulle tänka på att köra utan. Det skulle aldrig falla mig in. :eek:

/// ghost

hon menade kanske bara i långsamträning? :idea:
På banan tycker jag inte man ska köra utan av en så liten orsak som skav, men i långsamträning kan man ju göra det. Om man inte har en massa backar förstås...
Men ludd!

"Äldre" damer som jag reagerar på "tänk på".... :devil:

Speciellt som en häst inte behöver vara speciellt het för att bli skrämd av lämplig "hästskrämma" och klippa i rejält.

Päls av något djur funkar, mor plockade fram nåt ur gömmorna. Han behöver det bara på banan då selarna av någon anledning bara skaver i trav.

/// ghost

:rofl: så nu måste man alltså tänka på er gamla PMS-tanter när man svarar? ;)
Kör du i galopp hemma eller? :devil:

PiperGarden skrev:
:rofl: så nu måste man alltså tänka på er gamla PMS-tanter när man svarar? ;)
Kör du i galopp hemma eller? :devil:

Jaaa, väljer man fel tid i månaden så kommer hornen fram... :devil: :devil:

Sen jag köpte hästkraken i slutet av december har underlaget varit bottenfrusen grusväg, alternativt knagglig åker i träda, så träningen hemma bedrivs i SKRITT. Har du hört talas om den gångarten? :angel: :D Iofs kanske man kunde köra i skritt utan svanskappa men hästen kommer ju i princip från skogen och jag har tåg, motorväg, helikoptrar, stridsflygplan i omgivningen och så har grannen en båt under en presenning. Inte läge att chansa med utrustningen alltså...

/// ghost

Senast ändrad:

Den där båten kan inte vara farligare än en gammal varmvattenberedare på släpvagn, som jag hade på andra sidan åkern för ett tag sen :D :D

jari skrev:
Den där båten kan inte vara farligare än en gammal varmvattenberedare på släpvagn, som jag hade på andra sidan åkern för ett tag sen :D :D

Näää, båten är inte ens farlig när det är halv storm ute.
Men grannarna har även en massa sorkar och du vet väl att sorkar säkert äter hästar så det är bäst att "DRA FORT SOM ÖGAT", att samma häst 15 minuter senare råkade bli "överkörd" av tåget när vi körde genom tunneln över järnvägen utan att ens börja takta, då funderar man hur det står till mellan öronen på dem. :D

Men vintern är rätt bra ändå, på sommaren har vi potatisodling men tillhörande maskiner också. När de har bevattningen ställd så den sprutar över vägen också kan det bli "intressant".

Undrar varför mina hästar nästan pallar vad som helst? :p
Men en varmvattenberedare har de nog aldrig sett så den duger nog att rejsa för den också. :idea:

/// ghost

Haha. Dom sorkarna skulle va ngt för mitt kallblod, hon jagade upp en galen jakthund i skogen :devil: Som ngn vecka före attackerat en annan som var ute och körde där.. Hon jagar det mesta. Dock inte varmvattenberedare :eek:

:rofl: :rofl:
ska tänka på det, men hur vet man det via internet??? :confused: :o
Har i princip endast skrittat min häst sedan oktober, så ja jag vet vad det är för gångart... :crazy: upptäckte idag vilken rumpa han fått!!! :eek:
Bättre med ludd och lite skav än en sele som sitter nån annanstans! :bump:

ghost skrev:
att samma häst 15 minuter senare råkade bli "överkörd" av tåget när vi körde genom tunneln över järnvägen utan att ens börja takta

Hur 17 lyckas man köra genom en tunnel ÖVER järnvägen?? ;) :D

PiperGarden skrev:
Hur 17 lyckas man köra genom en tunnel ÖVER järnvägen?? ;) :D

Ja det kan du ju klura på och jag också kanske??? :D :rofl:

Angående tiden på månaden kanske vi kan få Gunnar att fixa en liten röd varningsflagga som man kunde lägga på profilen :idea: typ som vissa hästar har röd rosett i svansen dåååå... ;)

Visst får de snygga rumpor av skritt, tar man med lite sicksackskrittande får man en bättre smidighet i sidoböjningarna också, gissa om "motorn" mår bra. :idea:

///ghost

Lines skrev:
Menar du allvar?

Jag såg ett reportage från Frankrike, det var ngn som körde längs havstränderna och dom hade inga ryggstycken... men dom var iofs bara ute och "skrotade" för att dom skulle få saltvatten gympa.
Så det går ju...åtminstone om man kör okäkat, men jag har inte ens funderat på att prova. Finns ingen anledning.

:rofl: :rofl:
flaggan var en bra idé! Kan ju bli lite jobbigt annars att hålla koll på tanterna... :rofl:
jo, jag håller på att ridutbilda honom så han har gått skrittdressyr, skogspromenader och lite klättring. :love: måste ut och titta på hans rumpa igen... :d

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 064
Senast: Fille
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 489
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
572
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd