visst har du ett fullblod?
det är jättevanligt vad jag sett att just dessa får vinterskav, dvs på vintern blir de extra känsliga och får skav när de annars inte får skav, med samma utrustning, i sommarskruden.
har själv samma problem med min, kan inte klippa för högt vid sidorna, då får han skav efter skänkeln, en vinter red jag mycket i mockashortchaps, det var katastrof, måste nu rida med höga blanka stövlar, då blir det INTE skav. dock får han lätt skav vid bakre kanten av schabraket vintertid. har renskinn, och rekommenderar dig det ,det är det ENDA som hjälper om de är så känsliga, de håller i evighet och är därför värda de dyra pengarna, dock är det inte särskilt snyggt, men jag gör så att jag har renskinnet tillklippt så det itne syns så mycket utanför sadeln, och sen rider jag med det till vardags och är det ngn träning osv så kan man ha vanliga schabraket/vojlocken bara det passet.
skulle INTE säga som andra sagt att "det är OK, ser värre ut än det är osv" för är de riktigt känsliga så börjar det med att pälsen skavs av men i värsta fall blir de helt skinnflådda ända in till nästan hål på huden! Min häst har jag aldrig väntat så länge med att åtgärda utan motverkat så fort det börjat ens synas skav i pälsen, men kompisens häst fick så innan hon riktigt insåg vidden av det hela - vänta INTE!
fårskinns padd hjälper inte - det är för "kompakt" ludd och blir friktion, det enda som hjälper är renskinn vars hår liksom "glider med" hästens päls och därmed blir det noll friktion.