skavsår av skänklarna (på hästen)

Sv: skavsår av skänklarna (på hästen)

Det är inte bara långa strån, utan ihåliga sådana som ger sån bra effekt.

visst har du ett fullblod?
det är jättevanligt vad jag sett att just dessa får vinterskav, dvs på vintern blir de extra känsliga och får skav när de annars inte får skav, med samma utrustning, i sommarskruden.

har själv samma problem med min, kan inte klippa för högt vid sidorna, då får han skav efter skänkeln, en vinter red jag mycket i mockashortchaps, det var katastrof, måste nu rida med höga blanka stövlar, då blir det INTE skav. dock får han lätt skav vid bakre kanten av schabraket vintertid. har renskinn, och rekommenderar dig det ,det är det ENDA som hjälper om de är så känsliga, de håller i evighet och är därför värda de dyra pengarna, dock är det inte särskilt snyggt, men jag gör så att jag har renskinnet tillklippt så det itne syns så mycket utanför sadeln, och sen rider jag med det till vardags och är det ngn träning osv så kan man ha vanliga schabraket/vojlocken bara det passet.

skulle INTE säga som andra sagt att "det är OK, ser värre ut än det är osv" för är de riktigt känsliga så börjar det med att pälsen skavs av men i värsta fall blir de helt skinnflådda ända in till nästan hål på huden! Min häst har jag aldrig väntat så länge med att åtgärda utan motverkat så fort det börjat ens synas skav i pälsen, men kompisens häst fick så innan hon riktigt insåg vidden av det hela - vänta INTE!

fårskinns padd hjälper inte - det är för "kompakt" ludd och blir friktion, det enda som hjälper är renskinn vars hår liksom "glider med" hästens päls och därmed blir det noll friktion.

japp fullblod, såklart.. hehe...
var köper man renen då? (snor man polarbrödsrenen på ica?) ;)

älg borde ju funka det med ;)

får väl ligga med en jägare... EH jag menar PRATA med en jägare... :p

Jag har köpt mina rådjurskinn av lokala jägare o får då ventilationshål med på köpet:smirk:

jo.. renen frågar man lavinia om hennes blivande svärmor har kvar i garaget:-).. Dom var 11 från början, med äkthetsmärke och allt..

/ Lavinia:-)

jo.. renen frågar man lavinia om hennes blivande svärmor har kvar i garaget:-).. Dom var 11 från början, med äkthetsmärke och allt..

/ Lavinia:-)

bra, då hämtar jag en ren imrg från ditt stall?

vad gör man lixom...
min hästs päls är avskavd ner till huden... först trodde jag att det var schabraket, men det är inte så långt ner (har dessutom flera olika å olika modeller)... sen trodde jag att det var själva sadelkanten, men det är det inte heller... så det måste vara min skänkel...
trodde det var gummistövlarna ett tag, men då borde det ju vara samma på bägge sidorna (har bytt skor nu)...
va gör man då lixom?! hjälper ju inte om jag tar fårskinn, det är ju ändå inte sadeln/underlaget...

Ett sprut pälsglans vid skavet innan varje ridtur gör susen. Det blir då halt just där och skänkeln nöter inte på samma sätt. Det tar ju ett tag innan det växer ut men det blir inte värre iallafalll:)

Jag kollar med svärmor vad den skulle kosta om ca 1 vecka när jag ändå träffar henne.. (kan jag kanske ta med den hem redan då??)

Men du får komma förbi och visa ditt glänsande underverk.. Fast var försiktig så du inte skrämmer min tjej, hon är inte van vid glansigt just nu...

/ Lavinia

nu har vi nya senskydd å nytt bett så nu j*ar ska vi träna ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka