skavsår av skänklarna (på hästen)

Messy

Trådstartare
vad gör man lixom...
min hästs päls är avskavd ner till huden... först trodde jag att det var schabraket, men det är inte så långt ner (har dessutom flera olika å olika modeller)... sen trodde jag att det var själva sadelkanten, men det är det inte heller... så det måste vara min skänkel...
trodde det var gummistövlarna ett tag, men då borde det ju vara samma på bägge sidorna (har bytt skor nu)...
va gör man då lixom?! hjälper ju inte om jag tar fårskinn, det är ju ändå inte sadeln/underlaget...

fattar inte hur jag sitter... det är till å med på "fel" sida, så det är inte så att jag har kramat med innerskänkeln supermkt...
kan ju inte rida med fårskinnsbenvärmare :p

god damn it... allid är det något :o

hon har även skav på ryggen... finns det något annat än renpäls å fårskinn å ha för att det inte ska skava?
hon verkar inte ha ont av det, men man vill ju inte skinnflå pålle :crazy:
TROR att jag var dum å hade liniment nån dag (asså den dagen jag inte red)... men... ska man behöva tvätta bort det??? det sugs väl in i huden? hon kan vläå inte bli blistrad av det 30h efter?
vill ju inte BADA hästen nu... eller så får jag väl schamponera in bara där å bylta på 1miljon täcken...

Sv: skavsår av skänklarna (på hästen)

Det är nog ingen fara. Vissa hästar är känsligare än andra och pälsen skavs lätt bort vid den här tiden på året.

Oftast skaver det när något inte ligger still på hästen.

Min häst har oxå skav på ryggen men jag har kommit fram till att det var min fårskinnspadd som gjorde att min sadel inte låg still:(

Att du har skav ifrån skänklarna kan tyda på olika saker.. Vinterpälsen är ju lättare att skava på, du är kanske väldigt närgången med skänklarna?

jag vet inte :(

ska be någonm titta 5min när jag rider, jag kanske sitter snett eller nått som gör att bara ena sidan är skavd...

ang ryggen så tror jag att fårskinnspadden kan vara boven i dramat!
jag känner ofta att det "rör sig"...
fast jag köpte den för att hennes rygg har varit allt annat än en vacker historia (finns X antal trådar)... är LIVRÄDD för att hon ska få ont igen!

kanske ska testa med ett tunnt schabrak å ingen padd...

har en polypad som hon verkar gilla... nu göra jag poly OCH fårskinn (för att jag trodde hon fick skav av den tunna)...

jag vet att hästen är mer musklad på höger sida, så jag kanske skaver henne mer där för att jag "håller i mig" eller nått...

kan ju analysera sönder det här lite till sen om ni vill :angel: ;)

vad händer om du lägger fårskinnspaden närmast hästen då?
jag brukar få göra så en period på våren när min häst fäller, då han åxå blir väldigt nött i pälsen under sadlen annars.

kan man rida med bara padden? asså inget schabrak typ över :D

blir inte det väldigt skitigt? eller hur gör man rent den?

fårskinnet tvättar man med skinntvättmedel (finns att köpa i tex. ridsportsbutiker, på granngården, ekohallen osv.) funkar jättebra ;)

j*a häst på å va dyr.... bortskämda j*l... :devil:

hej då mina nya läderridstövlar, hej igen mina mountain horse med stora hål i....

eller... så kör vi på, så kanske hon får mer skav på sidorna å blir lite känsigare för skänkeln :devil: ska rycka lite i munnen oxå så hon kanske blir känsligare där med :devil:

obs ironi

Red ut med en dressyrhäst idag. Ryttaren sitter jääättestilla, ändå har hon märken efter skänklarna. Ser det på var och varannan häst - det är normalt vid den här årstiden.

visst är det underbart....när allt bara fungerar :smirk: så där bra...;)
vi kanske ska köpa en käpphäst istället...gunghästar kan ju vara farliga om dom slår runt...:angel:

men idag är hon på plus :love:
försöker lära henne lite sidvärtsövningar... så hon var riktigt duktig idag...

av någon underlig anledning sitter bakdelsvändningarna perfa... skumt...

hon har även skav på ryggen... finns det något annat än renpäls å fårskinn å ha för att det inte ska skava?
hon verkar inte ha ont av det, men man vill ju inte skinnflå pålle :crazy:

Sympatex:love: är guld på skav känsliga hästar!
Har testat allt...min fick skav av allt inklusive babylammskinn:eek:
Men med sympatex pad under sadeln så finns det inget skav längre:love:

Senast ändrad:

kan man rida med bara padden? asså inget schabrak typ över :D

blir inte det väldigt skitigt? eller hur gör man rent den?

Heh... assåe, hela dealen med fårskinn är att du ska ha det närmast hästen med pälsdelen direkt mot hästens päls, annars kan du lika gärna bara ha en vanlig padd!

Har du testat att rida utan schabrak? Vissa hästar "tål" inte att ha det, och det är inte för hästens skull man har schabrak eller vojlock mellan sadel och häst utan för att skydda sadeln från smuts. En sadel ska ligga perfekt utan schabrak, annars passar den inte.

fårpadden har man ju för bästa stötdämpning!

så att den är till för å ha närmast hästen köper jag inte...
testet i ridsport (tror jag) jämförde ju olika paddar, å fårskinn var överlägset i å fördela tryck å så... :)

Skav av skänklarna får vissa hästar lättare om man använder mockachaps, bättre med läder (vet ju inte vad du använder men). Sen kan man spruta på pälsglans på skavområdet och om hon får det vid sporren kan du användas rullsporrar istället. Bara lite allmänna tips :D

Så får min häst med, skaven är ca 5 cm i diameter och just under schabrakskanten. De får han från mina yllestrumpor :o

Jag har inga chaps och stövlarna vägrar jag rida i om det är kallare än +-0...

Skaven är ingen fara, hästen har ju inga direkta sår utan det är bara päls som försvunnit, att det ser förj-vligt ut är ju synd dock.

visst har du ett fullblod?
det är jättevanligt vad jag sett att just dessa får vinterskav, dvs på vintern blir de extra känsliga och får skav när de annars inte får skav, med samma utrustning, i sommarskruden.

har själv samma problem med min, kan inte klippa för högt vid sidorna, då får han skav efter skänkeln, en vinter red jag mycket i mockashortchaps, det var katastrof, måste nu rida med höga blanka stövlar, då blir det INTE skav. dock får han lätt skav vid bakre kanten av schabraket vintertid. har renskinn, och rekommenderar dig det ,det är det ENDA som hjälper om de är så känsliga, de håller i evighet och är därför värda de dyra pengarna, dock är det inte särskilt snyggt, men jag gör så att jag har renskinnet tillklippt så det itne syns så mycket utanför sadeln, och sen rider jag med det till vardags och är det ngn träning osv så kan man ha vanliga schabraket/vojlocken bara det passet.

skulle INTE säga som andra sagt att "det är OK, ser värre ut än det är osv" för är de riktigt känsliga så börjar det med att pälsen skavs av men i värsta fall blir de helt skinnflådda ända in till nästan hål på huden! Min häst har jag aldrig väntat så länge med att åtgärda utan motverkat så fort det börjat ens synas skav i pälsen, men kompisens häst fick så innan hon riktigt insåg vidden av det hela - vänta INTE!

fårskinns padd hjälper inte - det är för "kompakt" ludd och blir friktion, det enda som hjälper är renskinn vars hår liksom "glider med" hästens päls och därmed blir det noll friktion.

Rådjur går lika bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka