skav på hasen!

Till små griskultingar har man ett speciellt medel (kallas lim) som gör att de inte får skav när de ligger och äter. Det borde fungera jättebra till hästar också. Vet inte vart man köper det, men hör med Granngården.

Jag har hasskydd på ena benet på min pålle. Jag tycker att det fungerar hyfsat. Har haft sönder ett redan men det andra håller bättre. :crazy:

Min häst har piphas och jag blandar spån med rivet papperströ som jag köper säckvis. Ca 35 kronor för en papperssäck, rätt stor. Det packas bättre än bara spån, men jag har gjort en bädd av det . Jättebra och lättmockat!
Annars kan man sätta på hasskydd som finns i handeln och de är också jättebra.
Lycka till!

ge den ännu mer spån då!!
att dom vrickar sig har jag aldrig hört talas om :confused:
nej ta och lägg i mycket spån så att det inte far undan när hon ska lägga sig eller kör på råspån! :)

Av någon anledning får mina hästar liggsår på hasen när jag emellanåt tar ut dem på landet. Jag har inte lyckats lista ut varför - de har samma storlek på boxen, exakt likadant spån, lika mycket spån etc. :crazy: Jag hajjar inte varför?? Hasskydd funkar inte så bra tycker jag.
För att få såren att läka igen så gjorde jag så att jag köpte sådana där filtringar på apoteket (typ för liktornar). Jag satte en sådan över såret (för att hindra tryck direkt på såret), och sedan ett kors med två 20 cm bitar silvertejp. Funkade över förväntan. Såren läkte på några dagar och silvertejpen satt kvar över natten. När såren läkt kan man fortsätta bara med att ha en lite fyrkant silvertejp precis över den ömtåliga fläcken. Funkade för mig.

/puppan

Kan det beropå att hästen ligger mycket ute i sommarhage?
Min förra häst fick piphas då hon gick ute i några månader. Detta berodde på att marken tydligen var för hård.

eehh,jo.

min förra ponny hade oxå skav på hasen,la in hur mycket spån som helst,precis som du skrev så det inte glider undan när den lägger sig.
la in typ 4 - 5 dm för att kolla om det funka,
efter 2 dar vrickade han sig i ena frambenet,visste inte om det var pga för mycket spån så provade ett tag till,sammanlagt vrickade han sig 3 gånger under de 3 veckorna jag hade det.
Så jo,de kan vricka sig,kanske ovanligt,tur iaf att ingen av gångerna på min förra goa lilla kille var så allvarlig.
:D

me & bellis

Alla!

alltså,har kollat nu och på hööks har det bara strl full och uppåt och det är lite väl stort för min c-ponny,bella.
så nu är det på med mycket helsoan och jag ska prova ditt tips,verkar bra!

tack för alla svar iaf!

me

Sv: skav på hasen!

Hej!

Jag har provat de skydd som finns hos hööks. De var för små till min häst. Har en häst som vanligtvis har storlek full på allt. Har provat både M och L. De kanske skulle sitta kvar om de passat. Har även provat andra modeller. Synd att det inte finns några i läder som håller bättre. De jag har provat som har passat i storlek har halkat ner och så har han trampat sönder dem med brodden.
Detta är supersvårt att hitta rätt. Någon som vet om det finns läderskydd för haserna? Jag menar det finns ju allt möjligt annat inom denna bransch...

Sv: skav på hasen!

Det finns något som heter snögg eller polsterplast att köpa på ATG klinikerna. Det är ett slags "hästplåster" fungerar utmärkt på sår som inte går att bandagera, en lite bit kompress på själva såret och snöggen ovanpå. Funkar super!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 933
Senast: Stergo
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 999
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka