skav på hasen!

J

Just_me

Min fina lilla pålle har fått ett sår på hasen...... :(
Skulle tro att det är skav från när hon ligger ner.
när jag köpte henne för ca 2 veckor sen hade hon skav med inga sår,nu har hon ett sår som är typ 1 gånger 1 cm på en hasen.
Hon står på spån=) men hon har knappast för lite,lägger i ordentligt med spån så jag fattar inte varför hon har skav iaf...... :confused:
Man ska ju inte har FÖR mycket spån heller (de kan vricka sig)
vad ska jag göra???
kan tyvärr inte ha halm,stallägaren är rätt bestämd på den punkten.....

svara!

me & bellis :confused: :confused: :confused: :confused:

Blanda i torv! Det gör att spånet ligger still bättre. Lägg i en bal varannan, vartredje vecka. Du kommer att märka att det blir mindre kiss att ta ut också, torven suger upp mycket bättre än spån.

M.

Har samma problem som dig med en av mina hästar, och jag har ändå ORDENTLIGT mycket spån till mina, dock inga bäddar. Inget att göra åt, han är sådan och har varit i snart 3 år, halm ställer jag honom inte på, och torv ger en dyster färg.

Blandar man torv med spån blir det inte så mörkt. Frågan är vilket som är värst, skav på hästen eller att man inte gillar färgen på hästens "säng" :confused:

M.

Du ska ju inte inbilla dig att min häst springer omkring med stora sår på haserna!!! :eek:
Nu när han blivit 3 år gammal och inte ligger så mycket som förr blir det bara att han ruggar pälsen och det dör han inte av. ;)
Tycker inte om Torv, så är det bara.

wow wow,vems pålle snackade vi om egentligen??? :(
iaf,bädd har jag bara inte, har MYCKET spån och har man för mycket går de och vrickar sig.
Men jag ska prova med torv verkar bra! :D
ye,ye tack för alla svar iaf!

me :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p :p

Jag hade haft mi nhäst på torv ett tag och bär jag bytte stall bytte jag gladeligen till spån eftersom jag inte gillade att torven blev så mörk och dammade. Men så fick pållen skav på haserna... Han får det fortfarande ibland när jag inte fyllt på med torv. Och jag snålar inte med ströt, det glider isär hur mycket man än har i verkar det som... :(

Hoppas att det funkar bra med torv! Blandat med spån blir det som sagt inte mörkt och det dammar inte heller.

M.

Mera spån.Eller blanda upp det med torv så att du får till en bädd.
Jag har två tyngre hästar som bägge två måste ha bädd annars får de "liggsår".

Från underlaget eller väggen?

Funderar lite kring din hästs beteende i boxen. Hade en nordsvensk en gång för länge sedan. Han hade den egenskapen att han gärna ställde sig mot väggen med haserna och sussade så gott, och fick då skav. I och med att du är noga med underlaget så kanske problemet inte är där? Minns att pappa satte upp glatta skivor där han stod och det hjälpte.

Eftersom att du verkar vara ordentlig med att lägga in spån så borde det ju inte bli så.. Men om du inte hittar nån lösning påp det finns det hasskydd på h**ks..

Hur mycket menar alla här med "ordentligt med spån" ??

Hästens box ska ha så mycket strö att ni själva kan sova bekvämt där.

Vet sedan inte varför folk är så rädda för att strö upp ordentligt.
Men piphas kanske är finare än torv :confused:

AM

Vi har ett halvblod som älskar att stå och klia haserna i boxen, ibland så mycket att det börjar blöda! Hans mamma gjorde tydligen likadant. Det finns hasskydd att köpa. :)

För mig innebär det att boxgolvet ska ej synas efter att de har trampat runt och/eller sovit under natten.
I vårat stall är det alldeles för många hästar som står på knappt en dm spån och efter natten så ligger mkt runt kanterna och det är tomt mitt på.

Visst,det är jobbigare att mocka,men det får man ta.

ok,tack!

har kollat hemsidan och ska köpa ett par idag...
undrar har nåon nån erfarenhet av hasskydd??
jag menar funkar dom? :confused:

Min häst har samma problem som din. Han har väldigt tunn och mjuk päls och är ganska känslig så han får skav då jag inte har bädd. Det spelar ingen roll hur mycket spån eller halm jag har in i boxen. Just nu står han på halmbädd men jag har provat med både spån och torvbädd också. Jag gillar halm bäst av olika anledningar, men torv i bädden funkar jättebra. Min häst har aldrig skav då han har bädd.

Hej! Jag har samma problem som du och testade hasskydden från Hööks. Fick dock lämna tillbaks dom igen eftersom min häst blev helt tjock i bakbenen, förmodligen var dom för små och ändå så köpte jag den största storleken...
Men du kan ju testa. Själv kämpar jag på med helosan och massor med spån i boxen. Det enda som verkar hjälpa är att anlägga bädd.

Hälsningar Bapelsin

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 933
Senast: Stergo
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 999
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka