Skav över mungipan!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Winx
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 205
W

Winx

Hejsan!
Nu är det så att min ponny fått skav över mungipan och jag undar vad man kan göra åt det.. Har funderat på om det är bettet som ligger och "nyper" mot bettringen(bettet är lagom stortför munnen) hon har vanligt tredelat med lösa ringar.
Någon som har nått tips vad man kan göra för att hjälpa henne?
Tack :banana:

Sv: Skav över mungipan!

Du kan lägga latextejp runt bettet och smörja med mjölkfettsalva ( Dansk helt suverän produkt som hos finns hos Ryttare och Häst i Flyinge ( finns som nätbutik)). Byt även till ett bett med fasta ringar typ jaktkandar. Du kan behöva rida bettlöst ett tag för att ge såren en chans att läka.
Och .... fundera framförallt över om du har dragkamp med din häst ....såren börjar ofta när hästen värjer sig och skjuter upp huvudet och ryttaren blir hård i handen för att få igenom tygeltagen ....

Sv: Skav över mungipan!

Du kan lägga latextejp runt bettet och smörja med mjölkfettsalva ( Dansk helt suverän produkt som hos finns hos Ryttare och Häst i Flyinge ( finns som nätbutik)). Byt även till ett bett med fasta ringar typ jaktkandar. Du kan behöva rida bettlöst ett tag för att ge såren en chans att läka.
Och .... fundera framförallt över om du har dragkamp med din häst ....såren börjar ofta när hästen värjer sig och skjuter upp huvudet och ryttaren blir hård i handen för att få igenom tygeltagen ....

oKej! tack för tipsen! tycker inte vi har dragkamp, hon är väldigt mjuk å fin i munnen..:)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 728
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: cowgirl81
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
722
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 978
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka