Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Nån som har nåt bra tips på vad man gör med en häst som får skav i armvecket, alltså insidan högst upp på frambenen? Det är ju hud som skaver mot hud, där finns ju ingen gjord eller liknande som kan skava.
Desperat,,,, tävling om en vecka.
Menar du insidan som där under hästen mellan frambenen liksom?
Eller menar du vid armbågsvecket? För där kan de ju få skav av att armbågen går bak så mycket att den skaver mot gjorden.
Är det UNDER hästen så kan det väl knappast vara skav om den inte är extremt fet... Den kliar sig väl på något i så fall. Har du testat att smörja med något mjukgörande och se om det lugnar sig?
Är den hårig? Undrar om pälsätare kan sätta sig där?
Ja insidan under hästen i vecken där som bildas. Han är jätteöm när man känner där i vecket och päls är avskavd.
Han är tunn (arab) och inte fet men veck blir där ju ändå. Jag har försökt med Helosan och även barnpuder, vet inte om
det kan ha börjat av att han varit lite lerig där och att jag inte sett det utan att leran skavt vid ridning. Nu känns det ju som om varje steg han tar skaver tom i hagen, hur ska man få bort det när det väl börjat? Panik.
Ja idomin kanske är bättre, lite fetare än Helosan så det kanske sitter kvar. Det är nog fällning också men han är så väldigt irriterad när man tar honom på insidan av benet i vecket där så det är så tydligt att nåt är fel.
Rider eller longerar du med nån sorts hjälptygel som fästs mellan frambenen? I så fall kan det vara den som åkt på sned och skavt. Om det är så kan du skaffa hjälptyglar som fästs med hake i sadelgjorden och ha ett mjukt överdrag på remmen närmast sadelgjorden.
Eller har din häst mycket hud som veckar sig på insidan av armbågarna? Min häst har hud som en Basset där och om jag inte håller rent och torrt, får han svampinfektion i huden. Då funkar det att tvätta med Hexocil med jämna mellanrum och borsta noga varje dag. Under de leriga perioderna måste hans ben spolas super noga dagligen.
Dom kan få fukteksem just där, vårt fullblod måste man vara extra noga att hålla rent o torrt där annars blir han som blöt först och sen torkar det och blir som en liten skorpa. Blir i dom små vecken som är där. Föder även upp kaniner och när dom får sånt ibland så brukar jag torka upp ordentligt med nåt papper som suger bra och sen lägga på potatismjöl.
När barnen var små använde jag INOTYOL-salva (tror det stavas så) som man kan köpa på apoteket. Rena dunderkuren mot röda irriterade barnrumpor eller böjveckseksem. Prova den! Den är FET och går knappt att ens tvätta bort med tvål! Funkade även kanon på vår ponny som brände sin vita mule förut.
Jag har hört talas om en häst där det opererades bort överflödig hud för att hästen skulle slippa få skav hela tiden. Om hästen lider av skav som återkommer hela tiden trots vård och anpassad utrustning så är operation kanske en lösning. Vad det kostade har jag ingen aning om
Såg idag att det är torrt och lite mjälligt i armhålan nu på honom. Pälsen är avskavd men han är inte så öm längre när man tar på det. Har smörjt med idomin och tvättat ordentligt efter ridturerna. Man tänker inte på att tvätta så noga där när man inte haft problemen innan med någon häst. Han verkar ha väldigt tunn och känslig hud/päls och dessutom är det ju fällningstider. Suck iallafall, om vi verkligen kan rida 4mil om en vecka.
Ekonomi & Juridik Det finns lada men måste byggas stallinredning i den. Det finns ytterligare en lada där man skulle kunna hyra ut ställplatser för typ...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.