skav av svanskappan...

T

Thuja

GRRR...jag blir galen på min hopplösa sele! Har svanskappa som jag numera satt lagom löst men ändå får pållen skav under svansroten. Ska prova med fårpäls runt den men då blir den ju så tjock. Någon som har något annat tips? Jag har provat att släppa ut på den och dra åt den men det blir hur jag än gör....

Sv: skav av svanskappan...

Hur ser svanskappan ut och var blir det skav? Lägg gärna ut bild om du har möjlighet.

har ingen bild just nu (men kan ta vid tillfälle) Det är en ganska bred rundsydd svanskappa. Alltså inga direkt hårda kanter som på en vanlig rem utan den är ju dubbel med runda sömmar runt...

Finns bakselar utan svanskappa, bara ryggstycke. Men var man köper dem, det vet jag inte. Det var en som hade det på maratonträningen på Udden vet jag. Hon har nog klippt av svanskappan o sytt snyggt avslut. Det lärde vi oss på läderkursen camillas mamma höll :)

Bygg om bakselen så du slipper svanskappan!
Jag har en sån baksele, jätteskönt tycker jag att hästen slipper remmen under rumpan.

PM-a mig om du vill ha bilder!

Förresten, kul att du är på g med uppdragskörning igen :)

Lotta

Anledning kan vara att bakselen inverkar för sent och hästen får då ta trycket i svansen. Så kolla längden på bakselen.
/M

Bra idé!
Jag har ju hittat en kille som syr läder och ska sy en specialbaksele till min lille pålle. Ska prata med honom om det!

Tack för en trevlig dag på Udden förresten! :)

Vassego, synd ni inte kan nästa gång. Då är vi ju två, förhoppningsvis så dagen går smidigare o fortare för allas trevnad, även min, Jag var hemma halv 7 på kvällen :)

JA gärna bilder på en sån specialare!!

Jag pm:ar dig!

Ja det känns kanonskoj att komma igång på allvar igen :banana::)

lite sent ute kanske men ett tips jag fick när en ponny jag red fick skav av svanskappan var att linda in den biten som ger skav med sån där tejp som man har ex på handtagen på tennis och badmintonrack :idea:

Åh! Bra tips!!!
Nu har jag köpte en annan sele med ordentlig baksele som jag ska fixa om så jag slipper svanskappa helt dessutom.
Men den sitter ju kvar på lokselen så ditt tips var bra iallafall! :laugh:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 712
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 558
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka